کد خبر: 788480
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
دكتر گنجی تشریح کرد
مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: اصلاح‌طلبان چندان به دنبال هویت اصلاح‌طلبی نیستند، بلکه بیشتر به دنبال ماندن در قدرت هستند.
جوان آنلاين: عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم، گفت: برای چرایی انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس باید همه فرض‌های محتمل را بررسی کنیم.

وی افزود: اولین فرض این است که جریان اصلاحات به همراه جریان اعتدال همین 103 رأی را داشتند و تبلیغات و فضاسازی‌های چند ماه گذشته این جریانات دروغین بود که با رأی نمایندگان به لاریجانی، واقعیت قضیه روشن شد.

گنجی با بیان اینکه فرض دیگر آن است که در این مدت با تبلیغات و فضاسازی به دنبال خرید رأی مستقلین بودند تا سبد رأی‌شان را سنگین‌تر کنند.

وي در ادامه تصریح کرد: فرض دیگر در این باره این است که جریان اصلاحات، لاریجانی را به جهت مدیریت، شأن و وزانت بهتر می‌دانند و احساس می‌کنند اهدافشان با ریاست لاریجانی بهتر پوشش داده می‌شود.

وی افزود: فرضیه چهارم این بود که جریان اصلاحات منافعشان را در رأی به لاریجانی جستجو می‌کنند و احتمال دارد که قولی به آنها (اصلاح‌‌طلبان) داده باشند یعنی همین بحثی که آقای کواکبیان مطرح کرد که «با ما عکس یادگاری گرفتند؛ زنبیل را جای دیگری بردند».

مدیرمسئول روزنامه جوان با تاکید بر مهمترین فرضیه این تحلیل، متذکر شد: ممکن است جریان اصلاحات به این نتیجه رسیده باشد که اگر رئیس مجلس از اصلاح‌طلبان باشد برخی از جریانها از آنها مطالباتی مانند مطالبات مجلس ششم شامل عبور از نظام، دمکراسی‌خواهی و مشروطه‌خواهی را طلب کنند. بنابراین در ابتدا از مسیری که منجر به این شود که مطالبات مجلس ششمی از آنها خواسته شود، عبور کرده و تکلیف خودشان را مشخص کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان دچار بحران هویت شده‌اند، عنوان کرد: اصلاح‌طلبان بر خلاف چهره عبوس، واگرا و غیریت‌سازی که در سال 78 و در مجلس ششم داشتند در حال حاضر به سوی هر کسی دست دراز می‌کنند و هویت اصلاح‌طلبی چندان برایشان مهم نیست. آنها به دنبال سر پلی در نظام برای خودشان هستند.

گنجی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به غیر از لاریجانی افراد دیگری را هم در لیست خود قرار دادند، خاطرنشان کرد: خودشان هم می‌دانستند که این افراد اصلاح‌طلب نیستند اما در این زمینه اصرار به  مانور عددی داشتند.

این تحلیل‌گر مسائل تاکید کرد: قرار دادن نام افرادی همچون آقایان جلالی، مطهری و افراد دیگری در لیست امید و در شهرستانها نشان داد که اصلاح‌طلبان چندان به هویت خود اصرار ندارند و بیشتر به ماندن در قدرت اصرار دارند.

وی در پایان درباره ناکام ماندن اصلاح‌طلبان از رسیدن به ریاست مجالس خبرگان و شورای اسلامی اظهار کرد: شکست در دو مجلس نشان داد که رأی ملت، یک رأی هم سو و دارای همبستگی با نظام اسلامی است.

غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
7
1
اصلاح طلبان به هر دری می زنند شکست پشت شکست . هرکس با طناب پوسیده هاشمی رفسنجانی ته چاه رفت مانند موسوی و کروبی خواهد
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
7
اقای دکتر با این نوع تفسیرها حاکمیت را به ناکجا اباد هول میدهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
1
7
شکست خخخخ باشه انتخابات بعدی مانند 7 اسفند جوابتان را می دهیم با وجود رد صلاحیتها
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
9
اشتباه میفرمائید آقای گنجی وقتی اکثریت قریب به اتفاقات کاندیداهای اصلاح طلب ردّ صلاحیت میشوند اصلاح طلبان مجبورند که افراد معتدل را درلیست خود بگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
به قول شاعر "موشه داخل سوراخ نمی رفت جارو به دمش می بست" خوب چه اصراری است که از همان اول کاندیداهای معتدل را به مجلس بفرستند شما که با تندروی مخالفیدچرا حاضرید افراد تندرو از جناح خود رابفرستید.
7 اسفندي
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
در جواب ناشناس18:17
به فرموده امام(ره):ميزان راي ملت است .وملت به اصلاح طلبها گرايش بيشتري دارد پس قانون شكني نكنيد امام فرمود حتي اگرملت اشتباه كند حق انتخاب با ايشان هست .
افتادددددددددددد افراطي جان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
بنده درجواب ناشناس ساعت 18:17تاریخ 11/3/1395بگویم ایشان واقعا گل گفتند .ضرب المثل ایشان درباره اصلاح طلبان واقعا منطقی ومستدل وعقلانی است زیرا آنها خودشان برای مملکت اسلامی ما زیادی هستند آنوقت
می خواهند برای دیگران نسخه بپیچند ما دو جناح بیشتر نداریم یا موافق حق یا مخالف آن چون سیستم ما حکومت اسلامی است افراد می توانند نظرها وآرا مختلفی داشته باشند ولی حقی ندارند نظر خودرا برحکومت اسلامی تحمیل کنند البته اگر نقدی هم باشند
می توانند دلسوزانه داشته باشند چیزی که امام علی (علیه السلام )به خوارج فرمود که تازمانی که برعلیه حکومت نشوریده اند مانند سایر مردم ازحقوق مساوی برخوردار هستندولی درصورت شورش ،با آنها برخورد می شود اصلاح طلبان هم میتوانند به حاکم اسلامی نظرات منطقی داشته باشند وآن را دلسوزانه نه بصورت تبلیغات علیه نظام مطرح فرمایند لیکن به نظر بنده اصلا نباید خودرا به عنوان کاندیداهای مطرح درپستهای کلید ی مطرح کنند چون هر مزیتی که داشته باشند درقالب انها ما مدل بهتراز آن را داشته ایم درافراد لایق مثل شهید دکتر محمد جواد باهنرشهید دکتر رجایی وشهید آیت الله مطهری وافراد اصولگرا وارزشی وضد استکبار عزیزی که درپستهای مدیریتی (علیرغم اینکه انسان مصون از خطا واشتباه نیست )مثل رئیس جمهور مقتدر ومحبوب ایران جناب آقای دکتر احمدی نژاد(ایده الله تعالی).
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
1
بار الها
تو را بحق قرآنت و بحق رسولت و بحق ارحم الراحمینی خودت قسمت میدهیم که :
ما را از شر نفس اماره رهائی بخش و ما را تسلیم حق و حقیقت قرار داده و آنچه تو به آن راضی داری قرارمان ده .
الهی لاتکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا ...
اللهم وفقنا لما تحب وترضی ....
واجعل عواقب امورنا خیرا ...
یارب العالمین
مهدی رنجوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
6
مشی اصلاح طلبی خدمت به کشور و ملت بر اساس احترام به عقائد می باشد. ولی اصولگرایی چطور، دم زدن مداوم و خرج کردن نام رهبری در کنار تندروی و اباحه گری و بسط کاسبی تحریم و فتنه بوده است. متاسفانه آنها فکر می کنند رهبری متعلق به آنهاست، در صورتی که ایشان متعلق به همه مردم ایران می باشد. نگاه پوپولیستی تندروها طی این 38 سال جز بدبختی و ویرانی برای کشور هیچ حاصلی نداشته است. پس درود بر اصلاح طلبی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
4
0
به قول حاجیه خانم ...... تقلب شده.
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
سود سهام مگر دادند خخخخخ
آزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
6
آقای دکتر گنجی
آیا میدانید چرا به برخی از اصول گرایان تمامیت خواه میگفتند؟
چون هدفشان قبضه کردن قدرت در تمامی سطوح بود.
اصلاح طلبان به کسب قدرت و یا ماندن در قدرت فکر نمی کنند.آنها به اصلاح نظام در چهارچوب قانون اساسی می اندیشند.
دوران 8 ساله ریاست جمهوری نهم ودهم نشان داد در صورت قهر وتحریم ،چه آسیبهایی به کل کشور واردمیشود.یعنی به جرات میگویم هیچ کس باور نمیکرد که یک گروه اقلیت اینقدر قدرت تخریب سیاسی،اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی داشته باشد.
دوران 8ساله ریاست جمهوری هشتم ونهم یه نوع آسیب در کشور به وجود آمد.
1) آسیب کوتاه مدت
2) آسیب میان مدت
3) آسیب بلند مدت
به جرات میگویم آسیب ها و ناهنجاریها ومشکلاتی که طی این مدت 3 سال در کشور میبینیم فقط از آسیب های کوتاه مدت ناشی شده است وهنوز آسیبهای میان مدت وبلند مدت باقیمانده که در آینده بروزخواهد کرد.
در مورد انتخابات :
همانطور که آن کابر محترم اشاره کرد، در میان این همه رد صلاحیت گسترده هم در انتخابات مجلس خبرگان وهم در انتخابات مجلس شورا اصلاح طلبان مجبور به قراردادن افرادی از دیگر گروه در لیست خود شدند.
ای کاش شورای نگهبان بدون مدرک صلاحیت افرادرا رد نمیکرد تا مشخص شود که وزن هر گروه وجناح در کشور چقدر است.
یادمان نرفته در برخی از حوزه ها برای انتخابات مجلس خبرگان فقط یک کاندیدا وجود داشت.
ودر برخی از حوزه ها برای انتخابات مجلس شورا برای شکستن رای اصلاح طلبان همه کاندیداهای معروف اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند و در عوض چندین کاندیدای اصول گرای معروف تایید صلاحیت شدند که بتوانند در یک رقابت یکطرفه پیروز شوند.
اما پس از همه اینها:"بیاییم به فکر آینده این سرزمین ونسلهای آینده باشیم" نگاهمان را کمی ان سو به دورتر از نوک دماغمان بیاندازیم.دنیا با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است.
هر ساعت پیشتر وبیشتر از قافله پیشرفت عقب می مانیم.
نسلهای آینده چه قضاوتی در مورد ما خواهند کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
احسنت بسيار عالي بيان فرموديد
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
4
چی غیرقابل انتشار بود توهینی که توی آن پیام نبود ترسیدی منتشر کنی ؟همینه دیگه
24 خردادي
|
United States
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
3
انتخاب نمایندگان شجاع و جسور ، دکتر مسعود پزشکیان و دکتر علی مطهری،نتیجه حضور اگاهانه مردم است.
ناشناس جان اين رايها را چطور تفسير مي كني
سهراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
4
در مجلس هشتم مطهری به علت عدم طرح سؤال از احمدی نژاد استعفا داد زمان طرح استعفا مخالفان وموافقان که صحبت میکردند یکی از نمایندگان مخالف مطهری که در واقع بایددر موافقت با استعفا صحبت میکرد گفت من مخالف استعفای مطهری هستم زیرا میخواهم او بماند تا در دور بعدی بوسیله مردم حذف شود اتفاقاًدر مجلس نهم مطهری رأی آورد ولی آن آقا رأی نیاورد حالا آن آقا کجاست که ببیند مطهری نه تنها حذف نشد بلکه نایب رئیس مجلس هم شد . به قول فردوسی
اگر تیغ عالم بجنبد زجای نبرّد رگی تا نخواهد خدای
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
5
0
درجواب 7اسفندی (که به دروغ خودش را پیروزمیدان می داند چون پیروز میدان اکثریت ملت ایران بجز ملت تهران هستند.)باید بگویم اولا افراطی خود شما هستیدکه تنها تهران را می بینید نه جای دیگررا .ثانیا آن سخنی که گفتید درباره شما صدق نمی کند زیرا امام فرموده بود میزان رای ملت است ولی نفرموده بود میزان رای مردم تهران است واکثریت مجلس دهم اصولگرایان انقلابی ومومن وطرفداران ویژگی اصولگرایی هستند وچیزی که از آمار هیئت رئیسه مجلس دهم بیرون آمدکه ازتعداد 12نفر هیئت رئیسه 7نفر اصولگراهستند ومضاف براینکه رئیس مجلس خود ش جز اصولگراها هست واگر غیراز اصولگراهابود اصلارای نمی آورد.بنابراین آقایی که خودت را 7اسفندی می دانی ملت با این تفاسیری که گفتم هیچ گونه گرایشی نه به شما نه اصلاح طلبان دارد .بلکه به اصولگرایان انقلابی ودارای روحیه جهاد وتلاش که مثل دکتر احمدی نژاد(ایده الله تعالی )باشند گرایش مستقیم وپابرجادارد.
پاسخ ها
7 اسفندی
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
رای به دکتر پزشکیان وعلی مطهری برای نواب ریسی را چطور تفسر می کنی !!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
1
اصولگرایان تا کی میخواهند به کمک شورای نگهبان از طناب قدرت بالا روند. هر چند در این میان باعث بی اعتباری این نهاد مهم شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار