کد خبر: 787413
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
«كتاب‌باز» همزمان با شروع به كار بيست‌و‌نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران آغاز به كار كرد و حالا مدتي است به صورت روتين ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه روزهاي يك‌شنبه تا پنج‌شنبه روي آنتن مي‌رود ...
معصومه طاهري
شبكه نسيم كه بين مخاطبان با برنامه‌هاي مفرح و سرگرم‌كننده شناخته شده است حالا دست روي عنصر فرهنگي مهمي چون كتاب گذاشته و با برنامه «كتاب‌باز» مي‌خواهد حس و حال خوب كتاب و كتابخواني را با مخاطبانش به اشتراك بگذارد كه به نوعي حركتي مبتكرانه براي معرفي كتاب و ميل به كتابخواني در بين افراد است. «كتاب‌باز» همزمان با شروع به كار بيست‌و‌نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران آغاز به كار كرد و حالا مدتي است به صورت روتين ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه روزهاي يك‌شنبه تا پنج‌شنبه روي آنتن مي‌رود و توسط اميرحسين صديق بازيگر جوان سينما و تلويزيون اجرا مي‌شود.
نكته قابل توجه اين برنامه آن است كه به مواردي مي‌پردازد كه شايد به نوعي همه ما با آن سروكارداريم و سراغ افرادي مي‌رود كه با كتاب خيلي راحت مرتبط هستند و به قولي حال خوبي با كتاب دارند.
چنانچه محمدرضا رضائيان تهيه‌كننده آن گفته است: «از آنجا كه شبكه نسيم، شبكه نشاط و سرگرمي است برنامه طوري طراحي شده كه خشك و رسمي نباشد.»
شايد نكته اصلي كه باعث مقبوليت «كتاب‌باز» بين مخاطبان از اقشار مختلف شده است همين تلطيف فضا باشد؛ چراكه در اغلب برنامه‌هاي كتاب محور تلويزيوني يا مجري به تنهايي كل برنامه را هدايت مي‌كند و كتابي كه مي‌خواهد در آخر ارائه مي‌دهد يا مهمانان در فضاي تخصصي و رسمي حضور دارند و درخصوص كتاب حرف مي‌زنند به همين خاطر برای بيشتر مخاطباني كه اين روزها اطلاعات كپسولي را از فضاي مجازي مي‌گيرند و كمتر به كتاب روي مي‌آورند چنين برنامه‌هايي خسته‌كننده مي‌شود؛ درحالي كه دست‌اندركاران مجموعه برنامه« كتاب‌باز» سعي كرده‌اند با توجه به شبكه‌اي كه در آن قرار دارند با صورتي سرگرم‌كننده و البته آموزشي پيش بروند.
«كتاب‌باز» يك مشخصه مهمي دارد كه در بيشتر برنامه‌هاي تلويزيوني از آن خبري نيست و آن خلاقيت است؛ به نظر مي‌رسد پشتوانه فكري اين برنامه، گروهي خلاق، توانا و خوشفكر هستند كه از هر چيز كوچكي يك اتفاق خوب را ساماندهي و توليد مي‌كنند، اين رمز موفقيت برنامه‌اي است كه هنور نيامده در حال شكوفايي و رشد است درحالي كه اكثر برنامه‌هاي تلويزيوني حتي در شبكه‌هاي مدعي يك كپي دست چندم از برنامه‌هاي خارجي است اما به نظر نمي‌رسد كتاب‌باز كپي باشد كه اگر هم باشد خلاقيت تيم سازنده در آن ملموس است. براي مثال گرفتن عكس سلفي با دوربين‌هاي قديمي كه در همان لحظه عكس را چاپ و ظاهر مي‌كنند؛ ابتكاري جالب است.
در برنامه‌اي بهرام عظيمي مهمان «كتاب‌باز» بود. خلاقيت در لحظه تيم سازنده «كتاب‌باز» را مي‌شد به راحتي ديد. آنجايي كه از يك اتفاق، يك روند ساختند و از كاري كه بهرام عظيمي انجام داد يك حركت براي قسمت‌هاي بعدي خود توليد كردند. همين نوآوري و خلاقيت آينده بسيار روشني را براي «كتاب‌باز» و دست‌اندركاران آن به تصوير مي‌كشد.
اجراي خوب و صميمي امير‌حسين صديق نيز در روح دادن به كتاب‌باز بسيار مؤثر است. صديق با همان سادگي و رواني‌اش خارج از فخرفروشي برخي مجريان مدعي به كار و سابقه! و استفاده از كلمات خارج از فهم مخاطب عام، كتاب را به يك نوستالوژي در آورده است.
حقيقت هم اين است كه خواندن هر كتاب به توليد يك خاطره مشترك براي همه خوانندگان آن كتاب مي‌انجامد و كتاب‌ها هرچه باشند از رمان و داستان گرفته تا كتاب‌هاي علمي و تخصصي با خود فرهنگي را حمل مي‌كنند؛ فرهنگي كه به نظر مي‌رسد «كتاب‌باز» مي‌تواند تا حدودي آن را به مخاطب منتقل كند. «كتاب‌باز» سعي كرده از چهره‌ها و شخصيت‌هاي مشهور و خاطرات نوستالوژيك آنها از كتا‌ب‌ها به منزله فرهنگ‌سازي دراين عرصه نگاه كند، كاري كه خود نوعي نوآوري است.
ابتكار جالب ديگر اين برنامه بهره‌گيري از كمپين‌هاي رايج فضاي مجازي براي كتاب و معرفي آن است. «كتاب‌باز» روش همه‌گير شدن كمپين چالش آب يخ را براي دعوت از مهمانانش در اين خاطره بازي‌ها به كار برده است كه خلاقيتي مناسب است.
از آنجا كه برنامه‌هاي اينچنيني به مرور زمان با نوآوري و خلاقيتشان رشد مي‌كنند بايد انتظار ابتكارات زيبا و جالبي را در آينده از اين برنامه داشت؛ ابتكاراتي كه اين اثر تلويزيوني را از حالت ايستا به حالتي پويا و توانمند تبديل مي‌سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار