کد خبر: 781609
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
اگر تا همين چند ماه پيش عنوان مي‌شد كه استفاده زياد از موبايل و تبلت و دستگاه‌هاي ديگر در بزرگسالان باعث كمر‌درد و گردن درد مي‌شود...
محمد‌رضا‌هاديلو
زندگي با دردهاي بي‌تحركياگر تا همين چند ماه پيش عنوان مي‌شد كه استفاده زياد از موبايل و تبلت و دستگاه‌هاي ديگر در بزرگسالان باعث كمر‌درد و گردن درد مي‌شود، حالا متخصصان معتقدند با توجه به پايين آمدن سن ابتلا به اختلالات اسكلتي – عضلاني، مشكلات گردن درد، شانه درد و كمردرد كه ريشه در بي‌تحركي و عادت‌هاي غلط دارد و مربوط به سالمندان است به سنين نوجواني و جواني منتقل شده است، يعني بعد از اينكه فشار خون از سن بالاي 45 سال به نوجوانان 15ساله رسيد، خميدگي‌هاي ستون فقرات هم پيري زودرس و دردهاي ناشي از آن را براي نوجوانان و جوانان به ارمغان آورده است.
در همه جوامع، كودكان به عنوان يكي از اقشار مهم محسوب مي‌شوند و در معرض ابتلا به انواع اختلالات قرار دارند. شايع‌ترين آنها اختلالات عضلاني - اسكلتي است. عادات روزمره و سبك زندگي مدرن كه امروزه در جامعه ما به شكلي غيراستاندارد مرسوم شده، باعث مي‌شود افراد از دوران كودكي ناراحتي‌ها و دردهاي متنوعي را در سيستم عضلاني - اسكلتي خود تجربه كنند.
يكي از شايع‌ترين اين معضلات اختلالات گوناگون در ناحيه ستون فقرات است كه شامل گردن درد، كمردرد، انحراف طرفي ستون فقرات، افزايش قوز پشت، افزايش قوس ناحيه كمر مي‌شود. همراه با اين اختلالات ساختاري، عضلات ناحيه ستون فقرات نيز درگير مي‌شود و نقاط دردناك بسياري در آنها شكل مي‌گيرد.
طبق آمارهاي جهاني و بر اساس مطالعات انجام شده در ايران، اين اختلالات در ايران نسبتاً بالا و رو به افزايش است. از مهم‌ترين علل ابتلا به اين اختلالات سبك غلط زندگي در كودكان و نوجوانان است. امروزه به دليل صنعتي شدن زندگي‌ و مشغوليت‌هاي زياد پدر و مادر، كودكان از همان دوران اوليه زندگي‌شان به دليل كمبود فضاي كافي در منازل از بازي‌هايي كه نيازي به تحرك ندارند، استفاده مي‌كنند. آنها تمايل به انجام بازي‌هاي فردي و عدم شركت در بازي‌ها و ورزش‌هاي جمعي دارند. به همين خاطر سبك زندگي بي‌تحرك و دور از ورزش در اين قشر از افراد جامعه تقويت مي‌شود. عدم ورزش و عدم تحرك باعث ضعف شديد سيستم عضلاني - اسكلتي مي‌شود كه تبعات آن ابتلا به درد و ناتواني‌هاي ستون فقرات در سنين پايين است.
البته بايد گفت، زندگي‌هاي امروزي از كم تحركي‌ها فراتر رفته و به سكون رسيده است. حالتي كه مي‌تواند به سرعت براي سلامت بدن مشكل‌ساز شود. هرچند اين نكته در مورد كودكان و نوجوانان كه ستون فقرات انعطاف‌پذيرتري دارند و آسيب‌پذيرترند، قابل توجه‌تر است.
زماني كه يك نوجوان به حالت نادرست مي‌نشيند و در مدت طولاني با موبايل يا هر وسيله ديگري مشغول مي‌شود، ستون فقراتش از شكل اصلي خارج مي‌شود و كم‌كم تحت آسيب‌هاي وارده آناتومي بدن هم تغيير مي‌كند. اين آسيب‌ها كه ممكن است پس از مدتي طولاني خود را نشان دهند، مي‌توانند پيامدهاي جبران‌ناپذيري داشته باشند.
در همين رابطه اخيراً گروهي از متخصصان جراحي ستون فقرات و توانبخشي عنوان كرده‌اند سر انسان بزرگسال با چهار تا شش كيلو وزن و 15 درجه خميدگي رو به جلو حدود 13 كيلو فشار مضاعف بر ستون فقرات وارد مي‌كند. اين درحالي است كه نگاه كردن به صفحه گوشي‌هاي موبايل اغلب با سري خميده‌تر صورت مي‌پذيرد. بر همين اساس اگر خميدگي گردن تا 60 درجه باشد، فشار روي ستون فقرات، گردن و كمر تا 27 كيلوگرم مي‌رسد كه ادامه اين فشار موجب سفت‌شدن عضلات گردن، انقباض عضلات كمر و حتي ساييدگي زودهنگام ديسك مهره‌هاي ستون فقرات مي‌شود.
به هر حال اين هشدارها هم به مانند هزاران هشدار ديگر آنقدر ناديده گرفته مي‌شود تا روزي برسد كه انحرافات ستون فقرات و دردهاي ناشي از آن هم به معضلي براي جامعه تبديل شوند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار