کد خبر: 780445
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
سرمقاله مدیر مسئول:
بسياري از كارشناسان سياسي- اقتصادي و دولتي‌ها(غير از شخص رئيس‌جمهور) در هفته‌هاي گذشته به اجرانشدن بخش‌هاي قابل توجهي از برجام اذعان كرده‌اند كه گفته‌هاي سيف، سفر ظريف به امريكا و نگراني‌هاي آيت‌الله هاشمي در اين‌باره مي‌تواند حجت اين مدعا باشد.
دکتر عبدالله گنجی
بسياري از كارشناسان سياسي- اقتصادي و دولتي‌ها(غير از شخص رئيس‌جمهور) در هفته‌هاي گذشته به اجرانشدن بخش‌هاي قابل توجهي از برجام اذعان كرده‌اند كه گفته‌هاي سيف، سفر ظريف به امريكا و نگراني‌هاي آيت‌الله هاشمي در اين‌باره مي‌تواند حجت اين مدعا باشد. در سامانه تحليلي نيروهاي انقلاب، اپوزيسيون و حتي تحليلگران عرب منطقه، باوري وجود دارد كه استقرار نوع دولت‌ها در ايران روي قبض و بسط تصميمات و مواجهه غرب با ايران مؤثر است و اكنون نيز بسياري بر اين باورند كه استمرار دولت و تفكر رئيس‌جمهور مستقر در تصميمات غرب مؤثر است و در بدترين حالت بين بد و بدتر، دولت روحاني را بد مي‌دانند و در بهترين حالت بين مواضع ايشان و ماهيت حقيقي نظام فاصله مي‌بينند. اما وقتي به عدم تحقق تعهدات امريكا در برجام مي‌نگريم، نمي‌توانيم اين مسئله را با فرض مذكور چفت و بست نماييم.

اگر دولت روحاني براي غرب از دولت‌هاي ديگر(مثلاً احمدي‌نژاد) بهتر است چرا موانع گشايشي كه مردم منتظر آن هستند، رفع نمي‌شود تا بدين وسيله استمرار دولت يا تفكر همسو با دولت در كشور تحقق يابد و رضايت عمومي در هنگام تبديل به رأي، در سبد مدنظر باشد؟ كساني كه رابطه ايران و غرب را با نوع دولت مستقر در ايران مرتبط مي‌دانند تلاش مي‌نمايند به هر صورت روابط را اين‌گونه چفت و بست كنند. چندي پيش تحليلي شنيديم كه اگر غرب گشايشي را رقم بزند بدين معناست كه علاقه‌مند به استمرار دولت مستقر است و اگر از انجام تعهدات و گشايش سر باز زند معني‌اش اين است كه مردم به سراغ احمدي‌نژاد بروند.

اما از مواضع امريكا نسبت به دولت‌هاي 27 ساله گذشته نمي‌توان اين مسئله را با قطعيت تحليل و قضاوت نمود. در حالي كه خاتمي تظاهر به گفت‌وگو و تنش‌زدايي مي‌كرد، غرب ايران را محور شرارت ناميد، در دولت هاشمي سفراي خود را فراخواندند و مصوبات سنگيني در تحريم سرمايه‌گذاري و تحريم نفت و گاز ايران داشتند. در دولت احمدي‌نژاد نفت و ارز نيز تحريم شد و در دولت روحاني هم از گشايش و اجراي تعهد خودداري مي‌كنند. جالب اينكه همه دولت‌هاي 27 ساله گذشته علناً يا پنهان به دنبال مذاكره با امريكا هم بوده‌اند. پس بايد گير برجام را چگونه بفهميم و تحليل دقيق‌تر كدام است؟ حقيقت ماجرا اين است: تا زماني كه جمهوري اسلامي بر ماهيت حقيقي و آرمان‌هاي اصلي و اوليه انقلاب اصرار داشته باشد، غرب براي پيشگيري از فربه شدن يك ايران متمايز و مستقل تلاش خواهد كرد. مگر مي‌شود ايران بر اهداف جهاني و منطقه‌اي خود اصرار ورزد و غرب درصدد تقويت قواي آن برآيد؟ ساده‌انديشي نيست كه غرب با توسعه و پيشرفت يك ايران انقلابي موافق باشد؟ بنابراين تا بر ماهيت حقيقي نظام تأكيد شود و تا زماني كه صهيونيست‌ها به رسميت شناخته نشوند، از سوي غرب هيچ حركتي كه ايران را تقويت و قوي كند، اتفاق نخواهد افتاد. غرب مي‌داند كه جوهره و ماهيت انقلاب اسلامي و هدف متعالي آن در حذف صهيونيزم از نظام سياسي جهان در حيطه سلسله دولت‌هاي مستقر در ايران نخواهد بود و اگر صداي هارموني يك دولت در ايران را هم بشنوند آن را به مثابه دوستي مي‌دانند كه جيب‌اش خالي است. در آن سوي سكه مي‌توان مسئله را وارونه هم فهميد. اگر روزي غرب درصدد كمك به حل مشكلات اقتصادي ايران برآمد ترديدي نكنيم كه(از نگاه آنان) از اصول و اهداف انقلاب اسلامي عدول شده است و تقويت ايران در نگاه آنان در راستاي تقويت آرمان‌هاي انقلاب اسلامي نخواهد بود. اما نكته‌اي كه در حال حاضر بايد مدنظر داشت اين است كه امريكا اگر به صورت گزينشي هم به انجام تعهدات بپردازد، حتماً به تعهداتي كه مستقيماً مشكلي از مردم حل كند، نخواهد پرداخت، چراكه در آن صورت نقطه فشاري را كه اكنون مدنظر دارد – كه همانا «اقتصاد معيشت» است- از دست خواهد داد و پروسه «اجتماعي كردن» كنترل اهداف انقلاب اسلامي محقق نخواهد شد. غرب درصدد است با پيش كشيدن مسائل جديد (با عنوان روح برجام) انتظارات براي تحقق وعده‌هاي پسابرجامي را به دالان‌هاي جديد هدايت كند و اهداف شكست خورده قبلي خود در حوزه فرهنگي، سياسي و نظامي را به حوزه اقتصاد معيشت ببرد تا بتواند با اجتماعي كردن مسئله، كنترل انقلاب اسلامي را دروني نمايد. آنان اقتصاد معيشت را به اين دليل انتخاب كرده‌اند كه همه 80 ميليون ايراني را درگير مي‌كند و با پيوند و ايجاد دوگانه يا دو راه انقلاب- معيشت به دنبال مبارزه با ماهيت حقيقي از طريق «معيشت‌خواهي» دروني هستند. نسخه برون‌رفت و پاتك در اين ميدان اقتصاد مقاومتي است كه مي‌تواند در دوراهي تحريم يا تسليم، شاهراهي جديد و امن را به روي انقلاب اسلامي باز كند. در غير اين صورت «ديپلماسي التماس» به معني عدول از ايراني آزاد، انقلابي، مستقل و ظلم‌ستيز است كه روي ديگر سكه آن تن دادن به جمهوري اسلامي با پسوندي اسلامي است كه پسوند آن صرفاً در نوشته‌ها و مكتوبات قابل رؤيت است.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
4
2
سخن رهبری را"شما به درستی در
نتیجه متن خود"به ان اشاره کردید. امریکا" جمهوری اسلامی فقط با پسوند
اسلامی می خواهد"همانگونه که
کشورهای حوزه خلیج فارس"مانند
عربستان و... چنین هستند"ظاهر
اسلامی "اما همراه و دوست اسرائیل
"کشوری که کینه و دشمنی دیرینه با
مسلمانان"مخصوصا با ایرانی های شیعه
دارد.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
واقعا تردد دارم که اسرائیل با اعراب جنگ دارد یا با اسلام.چون همواره از جنگ اعراب واسرائیل شنیده ام.اگر فرض نماییم که این اعراب دوست اسرائیل وهابی مسلک و بچه کش که عظمت علی را درک نکرده اند هم گونه ای مسلمان هستند بحث دیگری است.
مهدی رنجوری
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
بعضی از حکام عربی دستت پرورده استعمار می باشند و دلشان برای منافع مسلمین نمی سوزد. این ایران اسلامی است که با رهبری جان برکف و دولتی نیرومند همراه با نروهای نظامی و سربازان گمنام خود برای حفظ اسلام واقعی در جهان تلاش می کنند. براستی که خط مشی جمهوری اسلامی مبتنی بر احترام به ادیان و همه کشورها و مذاهب می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
5
تحلیل آبکی.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
5
2
مشکل اصلی و اساسی در برجام :
1 - عدم تمکین مجریان به رهنمودهای ولی فقیه زمانمان ، امام خامنه ای که رهبری این کشتی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را عهده دارند .
چرا که اگر اطاعت از ولی فقیه داشتند ؛ همان موقعی که در ابتدای کار حضرت آقا فرمودند "من به این مذاکره خوش بین نیستم ، چرا که طرف ما طرف بد عهدی است و هیچ اعتمادی به او نیست...." در همان ابتدای کار باید تمکین می نمودند و نظر امام خامنه ای را بر نظر خودشان مقدم میداشتند و وارد گود نمی شدند .
2 - پس از رفت و آمدها و روشدن دست طرف مقابل "که رو بود" و بد عهدی های پشت سرهم او در طول مذاکرات ؛ عزیزان تیم مذاکره کننده و دیگران که در این رابطه نقش مستقیم و پشتیبانی را داشتند ، باید به تذکرات و هشدارهای مقام معظم رهبری که در طول مذاکرات میدادند توجه خاص می نمودند ؛ ولی دریغ از یک توجه جدی !!!
3 - همین الآن هم با توجه به اینکه همه بد عهدی های طرف مقابل را آقایان تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور محترم و دیگرانی که این حرکت را پشتیبانی می نمایند را می بینند ، باز حاضر نیستند از نظر اولیه خود دست بردارند! این ساده اندیشی نیست؟! آیا اینگونه حرکت کردن ؛ پشت نمودن به مواضع درست و حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه نیست؟؟!! آیا با توجه به همه شیطنت ها و بازیگریهای امریکای جنایت کار ، و زورگوئی های رسمی و علنی او در مقابل ایران ، این نوعی خودباختگی و تسلیم ذلت بار تیم مذاکره کننده و اعوان و انصار آنها در مقابل استکبار جهانی نیست!!!؟؟
4 - آیا این حرکات مشکوک آقایان تیم مذاکره کننده و... ؛ خود نوعی وادار نمودن محترمانه ملت به تسلیم در برابر زور و اهداف پلید شیطان بزرگ و استکبار جهانی نیست؟!!
5 - استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ امریکا در اهداف دراز مدت خود ، حذف ولایت فقیه را در برنامه های از پیش تعیین شده خود دنبال می نمایند . آیا این حرکات آقایان همراهی و هم سوئی با این جنایت پیشگان و خنجر از پشت زدن عده ای معدود داخلی به نظام و اسلام و ملت شریف ایران نیست!!!!!؟؟؟؟
و.... باز هم مقدم داشتن نظر خودشان بر نظر ولی فقیه و رهبر انقلاب؟!!!!!!!!!
آیا این همان فتنه نفوذ نیست!!!؟؟؟؟
فاین تذهبون ؟!
به کدامین راه می روید؟؟؟؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
کاملا موافقم
برجام را اگر خدا هم آورده باشد نمی تواند نتیجه ای نداشته باشد چون سخن ولی خدا بر زمین مانده است ! و این راز «هیچ» بودن برجام است.
درست مانند روزگار صفین که سخن امام علی (ع) بر زمین زدند و مذاکره کننده وقت ابو موسی اشعری که معاویه را دشمن نمی دانست را برای توافق فرستادند وشد انچه که شد
مهدی رنجوری
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
کاسبان تحریم و تندروها عامل بدبختی مردم در این سال ها می باشند. این تحلیل ها خود را دیدن و مردم را ندیدن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
4
5
سنگ اندازي افراطي هاي ايران چون شما وبرخي افراطي هاي امريكايي، گير برجام هست
پاسخ ها
میرزا
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
عزیز!!
با سند و منطق پیش بریم .
هر کجای موارد ارائه شده از نظر اسناد و واقعیتهای موجود بر خلاف آنچه که باید باشد، هست ؛ بفرمائید . بنده با کمال احترام و ادب در مقابل حق و منطق تسلیم هستم .
یا حق .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
منطقی فکر کن ذوستم بیا باخودمان روراست باشیم
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
3
2
تحلیل در عین کوتاهی گویا و رسا است. گیر برجام همان ماهیت ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم جمهوری اسلامی است و دشمن برای باز کردن آن (گیر برجام ده ساله) متوسل به یک جریان خزنده اما این دفعه با نقاب اعتدال شده که عملا همه امور کشور را قفل کرده است. و مدام این فکر را به جامعه القا میکند که مسئول عدم رفع تحریم ها نیروها و نهاد های داخلی هستند.
این جریان که اکنون به دارو دسته نیویورکی ها هم معروف شده نسخه خطرناک دشمن در به سازش کشیدن مردم را اجرا می‌کند. جریانی که می‌کوشد مردم را به ستوه آورده و نشان دهد، هیچ راهی جز بستن با کدخدا یعنی "تسلیم" وجود ندارد.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
2
5
گیر برجام در تحلیل نادرست از برجام است اگر در اصل برجام مشکلی بود رهبری هیچگاه زیر بار این قضیه نمیرفت با برجام در اصل ما چیزی را از دست نداده ایم ولی بدون برجام ممکن بود خیلی چیزهارا از دست بدیم
اگر ما در برجام دنبال دلار های آمریکا باشیم حتی اگر بدست هم آوریم بازهم بر جامی شکست خورده خواهیم داشت
ولی اگر برجام را فرصتی طلای بدانیم و از طلاهای بر جام استفاده کنیم کشور را در برابر تهدید های نظامی اقتصادی وفرهنگی بیمه خواهیم کرد
فراموش نکنیم که دلار آمریکا جز کاغذی که با یک کبریت به راحتی آتش میگیرد چیز دیگری نیست و ارزشی ندارد
وبدانید که خطر سلاح هسته برای نگه دارنده آن از همه بیشتر است واگر باور ندارید حاضرم این را به همه دنیا ثابت کنم که ببینید چطوری ابر قدرت های هسته ای چگونه از ترس شلوارهایشان را خیس میکنند
پاسخ ها
میرزا
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
مشکل اساسی برجام این است که همه نظرات رهبری را زیر پا گذاردند و فقط ملاک را نظر خود دانستند .
پس از باصطلاح به توافق رسیدن برجام ، مگر رهبری عزیز و این حکیم فرزانه برجام را مشروط به 9 شرط ننمودند؟!
کدام یک از شروط رهبری را اجرائی نمودند؟
آیا این دلیل و سند روشن پشت کردن به رهبری و مواضع اصلی نظام نیست؟
چرا ریزه کاریهای برجام و حواشی آن را نمی بینید؟
چرا قبل از اینکه واقعیت را ببنید به احساسات رو می آورید و تسلیم احساسات می شوید؟
باید حق را دید و حق را شنید و حق را گفت .
یا علی .
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
در اینکه در برجام تمامی نظرات رهبری تحقق نیافت شکی نیست
ولیکن در برجام تصمیم گیرنده فقط ما نبودیم واین یک پیمان جهانی بود
در حال حاضر واقعیت اینست که برجام شکل گرفته و برگشت به قبل از برجام به ضرر منافع ملی است
هدف اصلی آمریکا از برجام توقف برنامه هسته ای مانیست بلکه فراتر ازین است که ما فکر میکنیم و ناخاسته در حال کمک به اهداف شوم آمریکا هستیم وخود را درگرداب آمریکا فرو میبریم
میرزا
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
مجتبی عزیز:
در نظام اسلامی ، اصل بر "تبعیت" از ولی زمان است ؛ حال چه ولی مطلق که خود امام معصوم باشد مانند زمان ائمه اطهار عیهم السلام ؛ چه ولی فقیه باشد که در زمان ما (زمان غیبت) این امر اتفاق افتاده است .
در زمان غیبت که مردم دست رسی به امام معصوم را ندارند ، وظیفه آنها تبعیت از ولی فقیه است .
شما تصور کنید در زمان مثلا علی ابن ابیطالب علیه السلام ، آیا خود حضرت بصورت طبیعی و بدور از معجزاتی که یک امام معصوم می تواند داشته باشد ؛ حضرت در آن واحد می توانستند در تمام شهرها حضور فیزکی داشته باشند ، قطعا جواب خیر است ، و خود حضرت در شهرهای مختلف نماینده تام الاختیار داشتند تا به امور مردم رسیدگی نموده و تمام مشکلات آنها را رتق و فتق نمایند .
حال در زمان غیبت هم همینگونه است .
ولی فقیه ، یعنی نماینده تام الاختیار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف .
پس بحث "تبعیت از ولی" شرط است ، نه چیز دیگری .
همه حرف ما در این یک کلمه است "تبعیت" .
تبعیت محض از ولی امر مسلمین .
در مسئله برجام و هر مسئله ای دیگر هم همین شرط است ، نه چیز دیگر .
یا حق .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
3
همانگونه که در امریکا دولت های مختلف وبا مواضع افراطی ومعتدل روی کار امده و در دشمنی کردن با ایران چندان تفاوتی نداشتند در ایران هم اینگونه بوده همه دولتهای قبلی از موضع ضد صهیونیستی واستکباری عدول نکردند هرچند سیاست تنش زدایی مانند خاتمی وسیاست تنش افرینی مانند احمدی نژاد داشتیم در همه دولتها مرگ بر امریکا واسراییل واتش زدن پرچم امریکا واسراییل انجام شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
4
کاش این نگرانیها رو در دولت احمدی نژاد هم داشتید . که مملکت را بدبخت نمی کرد . نمیدونم چرا اون موقع به فکر حق مردم نبودید. که ثروت این مملکت راچپاول نمی کردند . اختلاس ها در دولت پاک فاجعه بار بود .بازیهای سیاسی رو کنار بگذرید کمی به فکر مردم باشید.
مهدی رنجوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
4
اولا جناب هاشمی رفسنجانی دومین فرد نهضت بوده و دلشان برای نظام و مردم می سوزد. دوما بدعهدی طرف مقابل گیر اصلی است. یعنی تندروهای انها و تندروها و کاسبان تحریم در ایران نمی خواهند که برجام به نقطه پایانی برسد.
پاسخ ها
میرزا
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
جناب رنجوری :
برجام یکسری مواردی است که روی کاغذ آمده و از نظر اجرایی تا بحال ارزشی نداشته است ؛ چرا که هیچگونه اقدامی از سوی طرف مقابل صورت نگرفته است ، علیرغم اینکه اینطرف بصورت یکسویه خیلی اقدامات را عملی نموده است ولی طرف مقابل جز بدعهدی و دشمنی ، کار دیگری انجام نداده است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
همیشه اختلاسها در دولتهای بعدب رومی شود دوستان بله......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
1
4
گير برجام دخالتها وسنگ اندازي شما مخالفين برجام هست با هماهنگي افراطي هاي امريكا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
3
2
گیر برجام اشتباهی اس ت که دولت روحانی در توافق با امریکا و 1+5 کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
اگر برجام بد بود ملت نبايد مدافعان برجام را بيشتر به مجلس مي فرستادند .افتاد
سیدجلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
2
0
اقایی میخواست با خانمی ازدواج کنه رفیقش ازوپرسید که ازدواجتون بگجا کشید؟ طرف گفت پنجا ه درصدش حل شده من کاملا موافقم پنجاه در صدش رضایت طر ف مقابله که هنو حاصل نشده حالا حکایت دولت جمهوری اسلامی و امریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
برد انتخابات برد ادبیات اقتصاد شکم مردم بود این هنوز زوده متوجه بشویم
خبلی زوده
از تولید خبر داری!!!!!
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
1
تمام تحرکات سیاسی را کنار هم بزاریم ما به نیابت از روسها با امریکا و غرب میجنگیم انقلاب کردیم از چنگ امریکا رها شدیم و در اغوش روسها نشستیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار