کد خبر: 778825
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
رياض به دنبال صدور بيانيه ضدايراني در OIC است
سيزدهمين نشست ســران سازمان همكاري اسلامي در حالي امروز در استانبول تركيه شروع شود كه به گفته برخي منابع احتمال دارد در پايان اين نشست، بيانيه‌اي ضدايراني به پيشنهاد عربستان، صادر شود.
سيزدهمين نشست ســران سازمان همكاري اسلامي در حالي امروز در استانبول تركيه شروع شود كه به گفته برخي منابع احتمال دارد در پايان اين نشست، بيانيه‌اي ضدايراني به پيشنهاد عربستان، صادر شود. به گفته برخي منابع، رياض پيش از نشست سران در ديدار با ديپلمات‌هاي ساير كشورها براي صدور اين بيانيه لابي كرده است. همچنين سفرهاي پادشاه عربستان و مقامات سعودي به مصر و اردن حكايت از تحركات رياض براي مقابله با ايران دارد.
به گزارش «جوان»، سازمان همكاري اسلامي در شرايطي سيزدهمين نشست خود را برگزار مي‌كند كه جهان اسلام شاهد بحران‌ها و درگيري‌هاي زيادي است. امروز  استانبول ميزبان نشست‌سران كشورهاي اسلامي عضو سازمان همكاري‌اسلامي است و قرار است در اين نشست تحولات در منطقه و مبارزه با تروريسم بررسي شود. به گزارش الجزيره، نشست سران سازمان همكاري اسلامي باتوجه به تحولات كنوني منطقه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و در اين نشست مسئله فلسطين و درگيري عربي– اسرائيلي و نيز اسلام‌هراسي و وضعيت انساني در كشورهاي اسلامي از موضوعات اصلي خواهد بود و برنامه 10 ساله جديد سازمان براي سال‌هاي 2015 تا 2015 نيز بررسي خواهد شد. همچنين قرار است بحران سوريه و يمن نيز در اين نشست بررسي شود.  پيش از نشست سران، روزهاي يك‌شنبه تا سه‌شنبه نشست مقدماتي با حضور كارشناسان و وزراي خارجه اعضا با دعوت تركيه براي پايان دادن به اختلافات مذهبي كشورهاي اسلامي در استانبول آغاز شده بود. در نشست كارشناسان، سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه و در نشست وزراي خارجه محمد جواد ظريف از ايران شركت كرده بودند. قرار است حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران نيز در نشست سران شركت كند. اين نشست تا روز جمعه ادامه دارد و با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان مي‌دهد. كشور مصر كه رياست دوره‌اي سازمان همكاري را بر عهده دارد، قرار است در اين نشست رياست سازمان را به تركيه تحويل دهد.
  
لابي سعودي براي صدور بيانيه ضد‌ايراني
هرچند نشست سران براي بررسي تحولات جهان اسلام برگزار مي‌شود، با اين حال اقدامات ضدايراني سعودي‌ها بر اين نشست سايه افكنده است و شواهد حاكي از اين است كه سعودي‌ها مي‌خواهند بيانيه‌اي را عليه تهران صادر كنند. منابع آگاه ديپلماتيك مسئول در گفت‌وگو با روزنامه «المستقبل» لبنان اعلام كردند كه قرار است در پايان اين نشست، بيانيه‌اي به پيشنهاد عربستان، در محكوميت دخالت‌هاي ايران در امور داخلي كشورهاي عربي صادر شود و بندهاي اين بيانيه نيز مشابه بندهاي نشست اتحاديه عرب و سازمان همكاري‌هاي اسلامي در جده خواهد بود. منابع ديپلماتيك در تهران مي‌گويند كه صدور چنين بيانيه‌اي با واكنش قاطع ايران در بالاترين سطح روبه‌رو خواهد شد. قرار است چنين اقدامي با وجود مشاركت و حضور ايران در اين نشست صورت گيرد، به همين منظور پيش از نشست اين سازمان و در چارچوب موج تحركات ديپلماتيك عربستان عليه ايران، ملك سلمان در يك هفته گذشته به قاهره و از آنجا به آنكارا رفت و پسرش كه جانشين وليعهد و وزير دفاع است به امان، پايتخت اردن و از آنجا به ابوظبي سفر كرد.  سازمان همكاري اسلامي در بيانيه پاياني كه بعد از نشست وزراي امور خارجه اين سازمان در بهمن سال گذشته در جده صادر شد و به بيانيه نشست جده شهرت دارد، بندهاي ضد‌ايراني را با اعمال فشار آل سعود گنجانده بود.  سازمان همكاري اسلامي در بيانيه فرمايشي خود كه با اعمال نفوذ سعودي‌ها صادر شد، آنچه را كه مداخله ايران در امور داخلي كشورهاي منطقه از جمله بحرين، يمن، سوريه و سومالي و تداوم حمايت از تروريسم خوانده شده، محكوم كرده بود.  از سوي ديگر، ديپلمات‌هاي وزارت خارجه به «جوان» گفتند كه در ديدار با ديپلمات‌هاي ساير كشورها به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه عربستان پيش از نشست سران سازمان همكاري و براي صدور بيانيه ضد‌ايراني با آنها لابي كرده است.  
سران عربستان پس از قطع روابط سياسي با ايران، سفرهاي متعددي را به كشورهاي تأثيرگذار منطقه (تركيه، مصر و پاكستان) انجام دادند و همچنين براي جلب نظر كشورهاي عربي و آفريقايي در مقابل ايران، با پرداخت دلارهاي نفتي و دادن رشوه به مقامات اين كشورها تعدادي از آنها را با خود همراه كردند. كارشناسان عقيده دارند كه افزايش نفوذ ايران در منطقه به ويژه در خليج فارس و موفقيت ايران در منطقه به ويژه در عراق، سوريه، يمن و بحرين موجب نگراني رياض شده و عربستان مشغول رايزني و لابي‌گري با كشورهاي مصر، تركيه و قطر براي مقابله مشترك با نفوذ قوي ايران در منطقه است.

ظريف: عربستان از سرنوشت طارق‌عزيز عبرت بگيرد
هيئت ايراني با تلاش‌هاي مخرب عربستان سعودي در نشست وزيران خارجه كشورهاي اسلامي در استانبول مخالفت قاطع كرد و نسبت به عواقب اين رويكرد هشدار داد. به گزارش ايسنا، منابع مطلع خبر دادند در نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در استانبول، محمد‌جواد ظريف در واكنش به طرح چهار بند ضد‌ايراني و يك بند عليه حزب‌الله لبنان در پيش‌نويس اعلاميه اجلاس سران كشورهاي اسلامي كه از سوي عربستان سعودي و با حمايت برخي از همپيمانانش ارائه شده بود، اين اقدام را برخلاف روح همبستگي اسلامي و در راستاي منافع رژيم صهيونيستي دانسته و نسبت به عواقب اين رويكرد مخرب هشدار داده است. ظريف درباره محكوم كردن حزب‌الله نيز اظهار كرد، اين اقدام تنها باعث خشنودي رژيم صهيونيستي و تشويق آن مي‌شود. پيش از اين شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه عرب در همسويي با عربستان، حزب‌الله را در ليست تروريستي قرار داده بود. او با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاري از سازمان همكاري اسلامي در دوران جنگ تحميلي صدام عليه ايران اظهار كرده است: در آن مقطع آقاي طارق عزيز، وزير خارجه وقت عراق، بندهايي ضد ايراني را با حمايت تعداد معدودي از كشورهاي منطقه به تصويب مي‌رساند اما ما اعتنايي به اين رويكردهاي ضد ايراني نمي‌كرديم. بايد از گذشته درس عبرت گرفت، ببينيد الان طارق عزيز كجاست؟ وزير خارجه تأكيد كرده است چرا برخي كشورهاي عضو سازمان همان سياست‌هاي شكست خورده را تجربه مي‌كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
1
0
وقتي چهار تا ... از ديوار سفارت بالا مي روند بهتر از اين نمي شود جلوي پيشرفت مملكت ودولت را گرفت ...
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
1
جناب اقای اردوغان:باتوجه به اینکه عبدالمجید بازمانده امپراطوری عثمانی توسط روتچیلد ها دستگیر ودرزیر زمین کاخ انها تسلیم مرگ شد چون حاضر به واگذاری سرزمینهای اشغالی به یهودیان نشد وجنابعالی به این اشغال گران علاقه مند هستید.سیاست نوعثمانی شما دچار پارادکس است.
اریایی از شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
سنگ کشورهای عربی را به سینه نزنید به فکرمردم ایران باشید...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار