کد خبر: 770662
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 علاوه بر تأثير مستقيم روي تمامي زواياي اجتماعي و سياسي ايران، ورزش كشور را نيز در برگرفت...
فريدون حسن
انقلاب اسلامي و بيداري و رشد ورزشپيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 علاوه بر تأثير مستقيم روي تمامي زواياي اجتماعي و سياسي ايران، ورزش كشور را نيز در برگرفت؛ ورزشي كه در دوره منحوس پهلوي بيشتر ابزاري بود براي قدرت‌نمايي ژاندارم منطقه خاورميانه كه با پيروزي انقلاب اسلامي وسيله‌اي شد براي رساندن فرياد مظلوميت و حق‌طلبي ملتي كه به فرمان امام خميني به پا خاست و تصميم دارد تا بر افراشتن پرچم لااله الا الله بر بلندترين قلل دنيا دست از مبارزه نكشد.
ورزش و ورزشكاران ايران اسلامي در طول 37 سال گذشته بارها ثابت كرده‌اند در راستاي تحقق معنويات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري و دستيابي به اهداف بلند انقلاب اسلامي از هيچ تلاشي فروگذار نيستند و حتي برخي مواقع به راحتي قيد قهرماني و دست يافتن به سكو و مدال را مي‌زنند.  نگاهي به عملكرد ورزش ايران چه در بعد قهرماني و چه در بخش همگاني مؤيد اين است كه ايران اسلامي در اين مقوله نيز مانند بقيه بخش‌ها پيشرفت‌‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشته است. رسيدن به سكوهاي مهم جهاني در رشته‌‌هاي انفرادي، موفقيت‌‌هاي بزرگ در رشته‌‌هاي تيمي و حركت همتراز با قدرت‌‌هاي اول ورزش دنيا ايران اسلامي را برخلاف آنچه در اول انقلاب تصور مي‌شد در رديف كشورهاي مترقي در ورزش قرار داده است.
كشتي به عنوان ورزش اول كشور علاوه بر اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نزول نكرد بلكه پيشرفته‌تر هم شد تا جايي كه امروز به اذعان بسياري از بزرگان اين رشته در دنيا چنانچه مسابقات و رقابتي بدون حضور كشتي‌گيران ايران انجام شود، از درجه اعتبار ساقط مي‌شود. امروز تمام دنيا به اين مسئله معترفند كه ايران شناسنامه كشتي دنياست.
در ورزش‌‌هاي رزمي نيز اوضاع همين گونه است. رشد و ترقي و پيشرفت رشته‌‌هاي رزمي درست بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شروع شد و امروز كار به جايي رسيده كه قهرمانان ايران نه تنها مدال‌‌هاي جهاني و آسيايي را درو مي‌كنند بلكه به فتح سكوهاي بزرگ المپيك مي‌انديشند. امروز ديگر شرق آسيا رقيبي قدرتمند به نام ايران را در تكواندو، جودو، كاراته و ووشو مقابل خود مي‌بيند.
واليبال ايران در سايه مديريت درست اشخاصي دلسوز و مدبر حالا پرچمدار ورزش ايران در يكي از معتبرترين ليگ‌‌هاي جهاني است، حتي كار به جايي رسيده كه خيلي شيطنت‌‌ها براي حذف و نزول واليبال نيز صورت گرفت اما بلندپروازان ايران اسلامي راه صعود را خوب فرا گرفته بودند و به آن ادامه دادند. بسكتبال هم از اين قاعده مستثني نيست و آسمانخراش‌‌هاي ايران امروز مدعي رقابت با تيم‌‌هاي برتر دنيا هستند.
اما بانوان ايران اسلامي، آنها در عرصه ورزش به رغم تمام محدوديت‌ها و كمبودها امروز در افتخارآفريني چيزي كمتر از مردان ندارند. اگر ورزش بانوان در دوران سياه قبل از انقلاب فقط محدود به قشري خاص مي‌شد، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بانوان ايران به قدري در رشته‌‌هاي مختلف ورزشي رشد كردند كه حتي تحسين رهبر انقلاب اسلامي را در پي دارد. حضور بانوان مسلمان و معتقد ايران اسلامي با حجاب كامل حتي در رشته‌هايي كه قابل تصور نيست، جهان را مبهوت كرده است. قهرماني بانوان رزمي‌كار و بعد حضور با حجاب كامل روي سكوي قهرماني، موفقيت باور نكردني بانوي معلول ايران در كسب سهميه المپيك، قهرماني تيم فوتسال بانوان ايران در آسيا و هزار و يك موفقيت ديگر همه نشان‌دهنده عزم بالا و توان فوق‌تصور بانوان ايران اسلامي است كه در سايه انقلاب اسلامي به تحقق رسيده است.
به اين موفقيت‌ها بايد اضافه كرد، موفقيت‌‌هاي رشته‌هايي چون وزنه‌برداري، دووميداني، فوتبال و پينگ‌پنگ را كه شرح همه آنها از حوصله اين كوتاه خارج است، فقط اين مسئله كه اين موفقيت‌ها در شرايطي به دست آمده كه كشور عزيزمان ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با شديدترين تحريم‌ها، جنگ تحميلي هشت ساله و عنادورزي دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ايران روبه‌رو بوده است اما وحدت كلمه و انسجامي كه انقلاب اسلامي و رهبري امام و مقام معظم رهبري نصيب مردم ايران كرد باعث به دست آمدن اين همه افتخار فقط در عرصه ورزش شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار