کد خبر: 770563
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
كاهش صيد و افزايش قيمت ماهي در سه استان شمالي
نيمه دوم سال براي استان‌هايي كه همجوار با دريا هستند، فصل‌هاي پر رونق و پركاري است. در اين مدت طبق اعلام سازمان شيلات صيادان اجازه دارند از دريا تامين معاش كنند و تورهاي خود را براي صيد ماهي به دريا بياندازند. با توجه به مشكلاتي كه براي آبزيان در درياها به وجود آمده، اين قانون در همه استان‌هاي شمالي و جنوبي رعايت مي‌شود. فصل صيد در شمال كشور از بيستم مهرماه اغاز شده و تا اواسط فروردين ماه صيد انواع ماهي ادامه دارد. دو ماه بيشتر به پايان فصل صيد ماهي در آب‌هاي خزر باقي مانده اما امسال نسبت به سال‌هاي قبل مشكلات صيادان افزايش داشته است. در اين چند وقت در مورد صيد ماهي هاي استخواني كاهش داشته و خبرهاي چندان خوبي در اين زمينه شنيده نمي‌شود.
فرزانه فريدوني

درياي خزر منبع درآمد بسياري از اهالي شمال كشور است كه از طريق صيد زندگي‌شان را مي‌گذرانند و كسب معاش مي‌كنند. در اين چند سال بنا به دلايل متعدد و مختلف صيادان شمالي از اين نظر شرايط خوبي نداشتند و هر سال نيز اين وضعيت سخت‌تر مي‌شود. در سال‌های اخیر با افزایش آلودگی و کاهش آب رودخانه‌ها که محل تخم‌ریزی اغلب ماهیان خزر هستند، دیگر ماهیان کولمه‌، سیم، ماش، سس ماهی، ماهی آزاد یا زیبا ماهی و کولی چندان خبری نیست. در حال حاضر به غير از ماهیان خاویاری حتی نسل اردک ماهی نیز در حال انقراض بوده و كمياب شده است. اين مشكلات در هر سه استان شمالي كشور وجود دارد و دليل كاهش صيد ماهي و از بين رفتن برخي از انواع ماهي‌ها در گيلان، مازندران و گلستان مشترك است. ميزان صيد ماهيان نسبت به قبل تفاوت‌هايي داشته باشد و طبق آمار فقط در استان گيلان، 10 سال پیش بالای 12 هزار تن و دو دهه پیش بالای 40 هزار تن صید انجام مي‌شد. اين درحالي است كه سال قبل صيادان گيلاني فقط سه هزار و 500 تن ماهی از خزر صید کردند که اغلب ماهی سفید و کفال بودند.

طبق گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های پره گیلان، تراکم محاسبه نشده تعاونی‌های پره صیادی، مهاجرت دیرهنگام ماهیان، صید صیادان غیرمجاز‌‎، کاهش تکثیر طبیعی به دلیل کم آبی و آلودگی رودخانه‌ها، هر سال میزان صید را کاهش داده است. تکثیر مصنوعی نیز سالانه 100 تا 150 میلیون عدد است که هشت درصد از این تعداد زنده می‌مانند.رمضانی اعلام كرد: رودخانه‌ها محل تخم‌ریزی ماهیان، تالاب زایشگاه و دریا پرورشگاه ماهیان است و غیر از کفال، زالون و کیلکا بقیه در رودخانه‌ها تخم ریزی می‌کنند. وی افزود: اگر ورود آلاینده‌ها همچنان ادامه یابد و صیادان غیرمجاز نیز به صید بی رویه خود ادامه دهند، تا چندی دیگر حکایت ماهی و ماهی‌گیر را باید تنها در کتاب‌ها خواند.

كاهش صيد ماهي‌هاي استخواني در مازندران و گلستان

شرايط پيش امده در سواحل درياي خزر فقط مختص گيلان نيست و در مازندران و گلستان نيز اين وضعيت حاكم است. كاهش صيد ماهيان در مازندران نيز زياد است و طبق گفته معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات اين استان در ابان ماه سال جاري، شرایط نامناسب جوی و طوفانی بودن دریای خزر صید ماهیان استخوانی را تا 75 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داده است.عباسعلی شیخ تبار افزود: بیش از 4200 صیاد مازندرانی از ابتداي فصل صيد تا به امروز فقط 145تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر صید کرده اند ، در حالی که سال قبل در همین مدت حدود 582 تن ماهی به دست صیادان مازندرانی صید شده بود.

در ابتداي دي ماه نيز معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران از كاهش 46 درصدي صید ماهیان استخوانی خبر داد وگفت: در حال حاضر فقط 615 تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر صید شده است. با اين وجود تا نيمه بهمن ماه، شيخ تبار اعلام كرد ميزان صيد 53 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است. همچنين بیشترین میزان کاهش صید براي ماهی کفال با 78 درصد است و با توجه به پايان صيد ماهي كفال، ماهیگیران امسال فرصت جبران صید ماهیان کفال را از دست دادند.صید ماهیان استخوانی در آب‌های گلستان نيز كاهش داشت و مدیر کل اداره شیلات استان گلستان از کاهش چشمگیر صید ماهیان استخوانی در آب‌های این استان از ابتدای مهر تا اواخر اذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.سید جواد قدس علوی گفت: آمار میزان صید حاکی از آن است که صید این گونه ماهیان امسال در مقایسه مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، سال گذشته حدود هزار تن انواع ماهیان استخوانی صید شده که به نظر می‌رسد این آمار امسال کاهش یابد.طبق آمار اعلامي و گفته مسئولان استاني در سه استان گيلان، مازندران و گلستان ميزان صيد ماهي كاهش چشمگيري داشته است و با توجه به پايان صيد ماهي كفال، فقط ماهي‌گيران شمالي به صيد ماهي سفيد دل خوش كرده‌اند و بايد ديد در اين دو ماه آخر فصل صيد چه ميزان مي‌توانند ماهي صيد كنند.

افزايش قيمت ماهي

كاهش صيد در استان‌هاي شمالي علاوه بر اينكه براي صيادان مشكلاتي به وجود مي‌آورد، باعث افزايش قيمت ماهي در فصل صيد و ماه‌هاي پيش رو خواهد شد. دليل اصلي افزايش قيمت‌ها كاهش صيد و كم شدن برخي انواع ماهي ها است كه سال هاي گذشته بيشتر از اين صيد مي‌شد. بيشترين صيد ماهي از درياي خرز مربوط به ماهي كفال و سفيد است كه در حال حاضر در بازارهاي هر سه استان شمالي كشور با افزايش قيميت بيش از 20 درصد عرضه مي‌شود. در همان اوايل فصل صيد ماهي با وجود صيد كم، قيمت ماهي استخواني و انواع ماهي در مازندران و گيلان 10 تا 15 درصد افزايش داشت. اكنون ماهي كفال صيد نمي‌شود و با سرد شدن هوا و در جه آب نوبت صيد ماهي سفيد است كه در اين شرايط نيز با افزايش قيمت ماهي مواجه هستيم كه البته اين افزايش قيمت‌ها در پايان فصل صيد بشتر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار