کد خبر: 770497
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
ركود و نيمه تعطيلي در شهرك‌هاي صنعتي كشور
صنايع، رمز توسعه اقتصادر در كشور هستند و اقتصاد با وجود اين واحدهاي بزرگ و كوچك رونق مي‌گيرد. در اكثر شهرهاي صنعتي كشور براي سهولت در دسترسي، استفاده از اين صنايع و اختصاص مزايايي خاص، شهرك‌هايي براي استقرار و تمرکز صنايع كوچك و متوسط ايجاد شده است. در چند سال اخير باتوجه به وضعيت تحريم‌ها و مشكلات اقتصادي رفته‌رفته شهرك‌هاي صنعتي دچار افت شد و تعطيلي و نيمه‌تعطيل شدن آنها، باعث از رونق افتادن اين واحدها شد.
فرزانه فريدوني

 در اين سال‌ها اكثر استان‌ها و شهرهاي صنعتي با اين معضل مهم روبرو بودند و صنايع بزرگ كشور دچار مشكلي اساسي شد. در اين مدت مسئولان كشوري كار چنداني انجام ندادند و هرازگاهي خبر تعطيلي شهرك هاي صنعتي يکي پس ازديگري شنيده مي‌شود.

**

صنعت در اكثر استان‌هاي كشور حرف اول را مي‌زند و در اين شرايط توسعه و عمران آنها به رونق واحدهاي صنعتي گره خورده است. مشكلاتي كه در اين زمينه در سال‌هاي اخير به وجود آمده همه مسئولان را نگران كرده است، مخصوصا در استان‌هايي كه به طور صرف به صنعت وابسته هستند. البرز يكي از اين استانهاست كه به دليل نزديكي به تهران بار استقرار صنايع مختلف را بر دوش مي‌كشد. اين در حالي است که به گفته مديران اين استان، در حال حاضر شهرك صنعتي البرز دچار ركود شده و با مشكل مواجه است.كمتر از يك ماه قبل مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در اين مورد گفت: اکنون بین 250 تا 300 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تعطیل شده‌اند و یا با پایین‌ترین ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.گودرز رضایی افزود: در مجموع هفت شهرک صنعتی دارای پروانه در البرز فعال است که سه مورد از آنها دولتی و چهار شهرک نیز خصوصی هستند كه اکنون حدود 1700 واحد صنعتی در مجموع این شهرک‌ها مستقر است که غالب آنها از همه ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند.وي اعلام كرد: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و غیرقابل پیش بینی بودن بازار، اکثر این واحدها از 20 تا 70 درصد ظرفیت واقعی خود استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز مي‌گويد: البته وضعیت فعال، نیمه‌فعال و یا تعطیلی واحدهای صنعتی ثابت نیست و تغییر می‌کند زیرا ممکن است واحدی که امروز به دلیل خرابی بازار، مشکل واردات مواد اولیه و یا نداشتن سرمایه در گردش تولیدش کم یا متوقف شده باشد، به واسطه تغییر شرایط یا دریافت سفارش جدید در مدت کوتاهی تولید را از سر بگیرد.با توجه به جمعيت اين استان و شرايط شهرك‌هاي صنعتي، تعداد بيكاران البرز نيز رو به افزايش است. در حال حاضر براي تغيير اين شرايط، توسعه و شروع به كار كردن اين واحدهاي صنعتي راه حلي وجود ندارد و مسئولان به ابراز گلايه بسنده کرده اند!

تعطيلي 30 درصد صنايع لرستان

استان لرستان از جمله مناطق صنعتي كشور است كه در اين زمينه مشكل دارد . استاندار اين استان چند روز قبل با اعلام هشدار در اين زمنيه، از وجود هفت هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در این استان خبر داد. مسئولان لرستان براي رسيدگي به اين وضعيت ستاد ساماندهی و احیای ظرفیت‌های راکد راه اندازي كردند.هوشنگ بازوند در مورد صنايع اين استان گفت: هزار و ۷۴۰ میلیارد طرح راکد در لرستان علاوه بر ضرر خود به تورم نیز تبدیل شده و در کل کشور خود را شاخص نشان می‌دهد.

وي افزود: ۶۰ درصد از ۶۱۸ واحد صنعتي راکد لرستان به سرمایه در گردش نیاز دارند و در كل هفت هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در لرستان روی دست دولت مانده است.اين درحالي است كه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان از غیر‌فعال بودن ۳۰ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این استان نيز خبر داد. فرزاد محمدی اميدوار است شرايطي ایجاد شود كه براي احیاء و بازفعال کردن این واحدهای راکد اقدام کنند و آنها را به حداقل برسانند.البته تعطيلي اين واحدها در شهرهاي مختلف پراكنده شده است و همه شهرهاي اين منطقه مهم اقتصادي همين شرايط را دارند. يكي از قطب‌هاي صنايع اين استان شهرستان بروجرد است كه 55 درصد از صنايع استان را شامل مي‌شود. طبق گفته محمود روزبهانی، مدیرعامل شهرک صنعتی بروجرد ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی بروجرد هم‌اکنون به دلايل مختلف بهره بانکی بالا، عدم نقدینگی، نبودن حمل‌ونقل ریلی و به‌روز نشدن ماشین‌آلات، تعطیل و نیمه تعطیل شده است.

افتتاح پروژه در زمان ركود صنايع

استان كرمانشاه از ديگر استان‌هاي صنعتي است كه مدتهاست در وضعيت هشدار قرار دارد و بر اساس گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیشترین تعطیلی واحدهای صنعتی این استان به دلیل مشکل نقدینگی و نبود تقاضا، مربوط به بخش صنایع ساختمانی است.رضا رحیمی اعلام كرد: هم‌اکنون 206 واحد صنعتی استان کرمانشاه تعطیل شده‌ است که در این زمینه بخش صنایع ساختمانی بیشترین سهم را دارد و احیاء مجدد این واحدهای صنعتی تعطیل شده زمینه اشتغال سه هزار نفر را فراهم می‌کند.در اين ميان برخي واحدهاي صنعتي با تلاش مسئولان و برطرف شدن مشكلات‌شان از ركود درآمده و به صورت نيمه فعال هستند. طبق اماري كه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه بيان كرده، 72 درصد واحدهای صنعتی کرمانشاه با نیمی از ظرفیت فعال است.شاهپور قنبری در اين خصوص گفت: ۱۸ درصد از واحدهای شهرک صنعتی دارای پروانه این استان با ظرفیتی بیش از ۷۰ درصد تولید در حال فعالیت هستند. اکنون وضعیت ۶۰ واحد از ۲۱۵ واحد فعال در شهرک‌های صنعتی مطلوب است و مابقی واحدها کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستند. با فعاليت مجدد اين واحدهاي صنعتي در اين شهرك صنعتي پنج هزار و ۷۷ نفر مشغول به كار مي شوند. اين درحالي است كه در ايام دهه فجر قرار است 78 طرح تولیدی در کرمانشاه افتتاح شود و براي 965 نفر در استان اشتغالزایی ايجاد مي‌شود. مسئولان كرمانشاه با سرمايه‌اي كه براي راه اندازي اين واحدها در نظر گرفته شده است مي‌توانستند بسياري از صنايع نيمه فعال را به چرخه توليد وارد كنند و علاوه‌بر كم شدن تعداد بيكاران استان، شهرك صنعتي كرمانشاه نيز مانند گذشته رونق پيدا مي‌كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار