کد خبر: 769994
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
جنبش مقاومت اسلامي لبنان نشان داده است مهارت بالايي در اتخاذ تصميم‌هاي راهبردي و همچنين اجراي اينگونه تصميم‌ها دارد
محمد بابایی
نبوغ راهبردي حزب‌الله در نبل و الزهراجنبش مقاومت اسلامي لبنان نشان داده است مهارت بالايي در اتخاذ تصميم‌هاي راهبردي و همچنين اجراي اينگونه تصميم‌ها دارد؛ شاخصي كه به وضوح مي‌توان آن را در جريان حفظ دو شهرك مسكوني واقع در شمال سوريه ديد.  شهرك‌هاي نبل و الزهرا بيش از 40 هزار نفر جمعيت را در خود جاي داده‌اند كه اكثر آنها شيعه 12 امامي هستند و در 20 كيلومتري شمال غرب شهر حلب قرار دارند. اين دو شهرك به دليل قرار گرفتن در مناطق مرتفع بر مهم‌ترين مسير كمك‌رساني از مرز تركيه به شهر حلب و حومه آن ‌اشراف دارند و به همين دليل از اهميت حياتي زيادي برخوردار هستند.  گروه‌هاي مسلح در جولاي 2012 موفق شدند اكثر مناطق حومه شمالي حلب را به كنترل خود درآورند به جز نبل و الزهرا. بديهي بود كنترل اين مناطق به دست جمعيتي كه طرفدار محور مقاومت و دولت سوريه محسوب مي‌شوند، غيرقابل قبول و مانند خاري در گلوي گروه‌هاي مسلح و حاميان خارجي آنها بود.
 تسلط گروه‌هاي مسلح بر اين مناطق همچنين به معناي تسلط كامل آنها بر بخش غربي حومه شهر حلب بود كه در نتيجه آن، هر گونه برنامه‌ريزي دولت براي بازپس‌گيري كامل شهر حلب را در آينده با مشكل جدي مواجه مي‌كرد و از همه مهم‌تر سقوط اين دو شهرك آن هم به دست شبه نظاميان جبهه النصره شاخه سوري القاعده كه ماهيت تكفيري دارد، همزمان به معناي قتل عام هزاران نفر بود.
در پي اين تحولات، جنبش مقاومت اسلامي لبنان تصميم گرفت فعاليت‌هاي خود را در سوريه تشديد كند كه نقطه عطف آن جنگ قصير در بهار 1392 بود و درست همين زمان بود كه گزارش‌هايي منتشر شد مبني بر اينكه حزب‌الله عده‌اي از نيروهاي خود را در اين شهرك‌ها مستقر كرده است. درباره تعداد نيروهاي اعزامي حزب‌الله به نبل و الزهرا گزارش‌هاي متفاوتي منتشر شده است. وب سايت سوري «المصدر نيوز» كه به دولت سوريه نزديك است گزارش كرده در اواسط سال 2013، 125 رزمنده حزب‌الله از طريق بالگردهاي ارتش سوريه به اين شهرك‌ها منتقل شدند. اما لاودي موريس خبرنگار واشنگتن پست در بيروت در اواسط خرداد ماه 1392 به نقل از يك فرمانده حزب‌الله كه نام آن ذكر نشده بود، گزارش داد: «حدود 2 هزار رزمنده حزب‌الله در استان حلب وجود دارد كه عمدتاً در شهرك شيعي (نبل و الزهرا) واقع در شمال حلب مستقر هستند.»
نيروهاي حزب‌الله بلافاصله نقش مهمي در تأمين خطوط دفاعي منطقه و آموزش و سازماندهي نيروهاي محلي _كه بنابر گزارش‌ها حدود 6 هزار نفر برآورده شده_ به عهده گرفتند و همزمان دولت سوريه غذا و نيازهاي ضروري ساكنان اين شهرك را از طريق نيروهاي هوايي خود تأمين مي‌كرد.
از زماني كه رزمندگان حزب‌الله تأمين امنيت خطوط دفاعي نبل و الزهرا را به عهده گرفتند جبهه النصره به همراه متحدان خود چندين عمليات گسترده از جمله در نوامبر 2014 و ژانويه 2015 براي تصرف اين شهرك‌ها انجام دادند كه يكي پس از ديگري با مقاومت سرسختانه مدافعان با شكست مواجه شد اما پس از شكل‌گيري اتحاد نظامي روسيه و ايران براي درهم كوبيدن تروريست‌ها، شكست محاصره اين دو شهرك‌ها در اولويت قرار گرفت.
سرانجام روز چهارشنبه (14 بهمن 1394) نيروهاي مقاومت با فرماندهي مستشاران سپاه قدس جمهوري اسلامي ايران و پشتيباني گسترده جنگنده‌هاي روسي موفق شدند با شكستن حلقه‌هاي محاصره تروريست‌ها از سمت شرق، وارد نبل و الزهرا شوند و به بيش از سه سال محاصره اين شهرك‌ها پايان دهند. اهميت استقرار نيروهاي حزب‌الله علاوه بر نجات جان هزاران انسان بي‌گناه، حفظ منطقه‌اي راهبردي است كه مي‌تواند نقش كليدي در سرنوشت جنگ در شمال سوريه ايفا كند.
با قرار گرفتن گلوگاه حلب در چنگ مقاومت، سايت‌هاي نزديك به مخالفان گزارش دادند كه در اين مسير هر جنبده‌اي در تيررس نيروهاي طرفدار دولت سوريه قرار دارد و علناً ارتباط آنها با مرز تركيه قطع شده است. اين دستاورد نظامي بنابر گفته ناظران مهم‌ترين پيروزي دولت سوريه در طول پنج سال گذشته است. ارون لوند تحليلگر مسائل سوريه در مؤسسه بروكينگز كه به داشتن روابط نزديك با گروه‌هاي مخالف معروف است، در آستانه شكست حصر نبل و الزهرا در صفحه توئيتر خود نوشت: «بشار اسد هم اكنون تنها چند كيلومتر براي رسيدن به اولين هدف جنگي خود فاصله دارد؛ قطع كردن حلب از تركيه.»
حلب بزرگ‌ترين شهر سوريه محسوب مي‌شود و گفته مي‌شود هر طرفي كه بتواند اين شهر را به صورت كامل به كنترل خود درآورد تا حدود زيادي برنده نهايي جنگ سوريه خواهد بود و به همين دليل نيز نبرد بر سر حلب به «مادر جنگ‌ها» معروف شده است. هم اكنون كه نيروهاي مقاومت موفق شده‌اند حلقه محاصره حلب را تكميل كنند اميدها براي ريشه‌كن كردن تروريست‌ها در اين شهر افزايش پيدا كرده است و در اين ميان كمتر شكي باقي مي‌ماند كه اين اميدها مديون نبوغ و اراده راهبردي حزب‌الله در حفظ نبل و الزهرا هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار