کد خبر: 769596
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان از شناسايی ۹۸ غارتاريخی و طبيعی در سطح استان خبرداد.

سید محسن علوی در كار گروه غارشناسی که با حضور معاون عمرانی استانداری كردستان تشکیل شد، گفت: از تعداد کل غارهای موجود در استان تعداد ۶ غاردر فهرست آثار طبیعی و ملی كشوربه ثبت رسیدند.

وي به وجود آثار تاریخی در غارهای استان اشاره كرد و افزود : بیشتر غارهای استان دارای آثار و بقایای تاریخی كه نشان از قدمت تاریخی و فرهنگی، كاوش‌هایی انجام شده است كه می توان به غار (كونه شم شم) در مریوان، (غار گولسانه) در شهرستان بیجار كه متعلق به دوره مزوزویك، غار (كونه كم تیار) و غار(زورآوا) در بخش زیویه، غار (سمنگان) در شهرستان دیواندره، غار(كول تاریكه) درشهرسستان بیجارو غار(كول بی بن) در بخش كرفتو اشاره كرد.

مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان ادامه داد:قدمت بیشتر غارهای مذکور مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد یاقبل از آن است.

وی به كاوش های باستان شناسی در حاشیه سد داریان اشاره كرد و گفت: در حاشیه سد داریان كاوش های باستان شناسی توسط تیم باستان شناسی استان انجام شده كه در این محوطه گورستانی باپوشش گنبدی همراه با ۸ گور مربوط به ۷۰ هزار سال قبل كشف شد و در كنار سد نیز دو غار تاریخی شناسایی شده كه به دلیل آبگیری سد داریان این غارها به زیر آب خواهند رفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار