کد خبر: 769564
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
سموم غير استاندارد و قاچاق بازارمحصولات کشاورزي را قبضه کرده است
عليرغم اينکه در چند سال اخير بارها بحث استفاده از سموم غيراستاندارد در محصولات کشاورزي و تهديد امنيت غذايي مردم در بسياري از استانهاي کشور مطرح شده است اما شواهد نشان مي دهد وزارت جهاد کشاورزي هنوز هم استراتژي درستي براي کنترل استفاده از سموم در توليدات کشاورزي ندارد و مديريت در اين حوزه به شدت لنگ مي زند. اين مسئله راه را براي ورود انواع سموم و آفت کش هاي قاچاق و غيراستاندارد باز کرده و حالا در بسياري از شهرهاي کشور اين مواد شيميايي در هر گوشه و کنار شهر و در بساط دوره گردها بدون هيچ نظارتي دست به دست مي شود و با آلوده کردن زمين هاي کشاورزي سلامت جامعه را تهديد مي کند.
مريم احمدي

غيراستاندارد و ناسالم بودن سموم مورداستفاده در توليد محصولات کشاورزي موضوعي است که مسئولان کشور خود با صراحت به آن اذعان کرده اند و شواهد موجود به خوبي صحت و سقم ان را تاييد مي کند. چندي پيش سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از سموم غیراستاندارد برای تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد:مدیریت استفاده از سموم، در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است و مسئولان این وزارتخانه به سلامت افراد جامعه توجه نمی کنند!

لازم به ذکر است بر اساس قانون برنامه پنجم دو وزارتخانه جهاد کشاورزي و بهداشت موظف شدند در خصوص مقدار سموم مورد استفاده و رعايت استاندارهاي لازم در اين زمينه نقشه راه مدون و مشخصي تنظيم کنند اما تا به امروز عملا هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است

محمدحسین قربانی در اين خصوص گفت: بي شک نتوانسته ایم در زمینه کنترل استفاده از سموم موفقیت‌هایی را کسب کنیم ، همچنین در اینکه در حال حاضر قاچاق بسیاری از سموم غیراستاندارد در بازار وجود داشته و کشاورزان بدون علم و آگاهی این سموم را استفاده می کنند نیز شکی وجود ندارد!

گويا تنها اقدام انجام شده در قبال کم کاري در بخش مديريت استفاده از سموم در توليد محصولات کشاورزي، برگزاري 3 جلسه طرح سوال از وزير جهاد کشاورزي و بهداشت بوده که نتيجه قابل قبولي نداشته و جولان محصولات آلوده به انواع مواد شيميايي سرطانزا در بازار استان هاي مختلف به خوبي نشان مي دهد عملا اراده قوي در مجموعه جهاد کشاورزي براي مقابله با اين مسئله وجود ندارد! عدم ارائه امار دقيق از ميزان مصرف سموم الوده از سوي وزارت جهاد کشاورزي و بي نظارتي به مراکز فروش وعدم جمع آوري فروشندگان دوره گرد سموم کشاورزي نيز خود گواه ديگري بر اين مدعاست.

جولان سموم غيراستاندارد در قطب هاي کشاورزي کشور

چند سالي مي شود که در سايه بي توجهي مسئولان سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان، سواحل بندرلنگه، سور و بندرعباس، گچين و بستانو به دروازه ورود نهال هاي قاچاق ميوه و سموم غيرمجاز کشاورزي شده و کشاورزان منطقه از سر ناآگاهي و بي اطلاعي و تنها به دليل دسترسي آسان و کم هزينه به اين سموم، ناخواسته محصولات خود را به انواع آلاينده هاي آغشته کرده و پس از برداشت، ميوه هاي ناسالم را روانه بازار مصرف مي کنند.

اين مسئله در استانهاي ديگر از جمله کرمان هم مشاهده شده و سالهاست ميوه هاي اين منطقه با طعم سموم غيراستاندارد چيني در کشور توزيع مي شود و قاچاقچيان سموم کشاورزي هم که مدتهاست بدون هيچ دردسري از اين راه ارتزاق مي کنند و سود هاي کلان به جيب مي زنند فعاليت خود را سال به سال گسترش مي دهند! اين در حالي است که کرمان يکي از مهمترين قطب هاي توليد انواع محصولات جاليزي و گلخانه اي است و سالانه ميليون ها تن خيار، گوجه فرنگي، توت فرنگي، هندوانه و فلفل از اين استان در سراسر کشور توزيع مي شود. سود حاصل از فروش اين محصولات، کشاورزان را وادار مي کند براي کوتاه کردن دوره "داشت"، بدون حساب و کتاب از سموم و کودهاي غيراستاندار، ارزان و در دسترس استفاده کنند!

اين موضوع حالا در استان اصفهان هم مشکل ساز شده است. تا آنجا که رئیس جهاد کشاورزی اصفهان اعلام کرده استفاده نادرست از سموم، کشاورزی اصفهان را دچار چالش کرده و سبب کاهش توليدات کشاورزي در سالهاي اخير شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بيان اينکه استفاده از کودهای پایین‌تر از حد نیاز گیاه یکی از مسائلی است که کشاورزان با آن درگیر هستند، گفت: علاوه بر کم‌آبی، در حال حاضر به دليل مصرف نکردن کود مناسب و کافی، میزان تولید محصولات کشاورزي در استان کاهش یافته و بايد در اين خصوص چاره‌اندیشی شود.

قدرت الله قاسمی افزود: اجرای طرح نظارتی همانند صدور برچسب کیفیت و غیره از قاچاق سموم کشاورزی جلوگیری می‌کند، همچنین می‌توان با افزایش تعرفه سموم پرخطر انگیزه برای واردات این سموم را کاهش داد.!

محصولات آلوده پروانه صادرات نمي گيرند!

اثرات نامطلوب استفاده از سموم کشاورزي غير استاندارد حالا پا را از افت ميزان توليد و الودگي محصولات فراتر گذاشته و به حوزه صادرات هم وارد شده است. بنا به اعلام معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی وضعيت نامطلوب سموم کشاورزي مانع دريافت پروانه صادراتي محصولات کشاورزي هم مي شود! موضوعي که شايد بتواند مسئولان را نسبت به اين مشکل چند ساله حساس تر کند!

عباس کشاورز با بيان اينکه آفت‌کش‌ها و سم‌ها در حال حاضر در کشور وضعیت خوبی ندارند مي گويد: آفت‌کش‌ها (سموم کشاورزی) از نظر کارآمدی، میزان باقی‌مانده و محیط‌زیست وضعیت نامطلوبی دارند و این موضوع مانع دریافت پروانه صادراتی محصولات کشاورزی می‌شود! نه اینکه همه سموم تقلبی باشند اما وضعیت نامطلوبی دارند.

وي با اشاره به اينکه کودها می‌توانند از بسیاری از مشکلات همچون خشکی، سرما، کاهش کیفیت دانه و علوفه و کاهش ارزش تغذیه‌ای جلوگیری کنند مي افزايد: رفع مشکلات مربوط به سموم کشاورزي نیازمند مشارکت بخش خصوصی است، ما در حال حاضر به واسطه ناکارآمدی آفت‌کش‌هااز نظر بهداشتی و تولیدی خسارات زیادی متحمل مي شويم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار