کد خبر: 764945
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
جنجال رسانه‌‌هاي غربي– عربي به بهانه تصاويري كه واقعيت ندارد
شهر مضايا در حومه دمشق، بهانه‌اي شده براي مظلوم‌نمايي معارضان مسلح در مقابل دولت سوريه؛ آنها با كمك رسانه‌هاي غربي- عربي از چند روز قبل تصاويري دلخراش منتشر كرده و مي‌گويند كه محاصره چهار ماهه اين منطقه به دست حزب‌الله و ارتش سوريه، سبب ايجاد بحران انساني عميق شده است...
محمد بابايي
شهر مضايا در حومه دمشق، بهانه‌اي شده براي مظلوم‌نمايي معارضان مسلح در مقابل دولت سوريه؛ آنها با كمك رسانه‌هاي غربي- عربي از چند روز قبل تصاويري دلخراش منتشر كرده و مي‌گويند كه محاصره چهار ماهه اين منطقه به دست حزب‌الله و ارتش سوريه، سبب ايجاد بحران انساني عميق شده است، در حالي كه رسانه‌هاي مستقل با انتشار شواهد و قرائن، جعلي بودن اين تصاوير را افشا كردند.
جنجال رسانه‌اي و تبليغاتي مخالفان سوريه و حاميان آنها درباره شهر مضايا با مشخص شدن جعلي بودن تصاوير منتشر شده توسط اين رسانه‌ها و همچنين با موافقت دولت سوريه براي اعزام محموله‌هاي بشردوستانه به اين شهر ناكام ماند.  بر اساس توافق قبلي بين دولت سوريه و مخالفان، با ميانجيگري سازمان ملل روز دوشنبه كمك‌هاي دارويي و غذايي از دمشق راهي شهرك «مضايا» و در مقابل نيز كارواني به سوي شهرك‌هاي «الفوعه» و «كفريا» رهسپار شد. رهسپار شدن اين كاروان‌ها به مناطق تحت محاصره پس از توافق روز شنبه صورت مي‌گيرد. براساس اين توافق، امكان ارسال محموله‌هاي كمك غذايي به مضايا كه تحت محاصره نيروهاي دولتي است و دو روستاي كفريا و فوعه در شهر ادلب كه تحت كنترل شورشيان قرار دارند، فراهم شد. ورود كمك‌هاي بشردوستانه به شهر مضايا در حالي است كه طي 10 روز گذشته موجي از اتهام‌زني و تبليغات سوء از سوي جريان رسانه‌اي عربستان عليه دولت سوريه و حزب‌الله لبنان شكل گرفته است و باوجود ورود كاروان‌هاي كمك‌رساني به شهر مضايا در روز دوشنبه اين رسانه‌ تلاش كرد ورود اين كاروان را كمرنگ نشان دهد و اخباري نااميد‌كننده از وضعيت اين كشور منتشر كند. شبكه خبري الجزيره وابسته به قطر گزارش داد: «بر اساس اعلام سازمان ملل در حالي كه سازمان‌هاي انسان دوستانه به دنبال انتقال كمك‌هاي غذايي به منطقه مضايا در حومه دمشق، پايتخت سوريه و دو منطقه در شهر ادلب هستند، تخمين زده مي‌شود نزديك به 400 هزار نفر در 15 منطقه تحت محاصره در سراسر سوريه زندگي مي‌كنند.»
رسانه‌هاي سعودي از اوايل هفته گذشته همراه با برخي رسانه‌هاي غربي با پخش تصاويري دلخراش، نيروهاي مقاومت را متهم به محاصره غذايي شهرك مضايا كرده‌اند. رسانه‌هاي نزديك به مخالفان تصاويري دلخراش از انسان‌ها منتشر كردند و مدعي شدند اين تصاوير متعلق به ساكنان شهر مضاياست كه به دليل تحميل گرسنگي و محاصره به اين صورت درآمده‌اند. اما بررسي انجام شده توسط رسانه‌هاي مستقل نشان مي‌دهد اين تصاوير اساساً جعلي هستند و ربطي به شهر مضايا ندارند. پايگاه تحليلي آنتي‌وار در گزارشي به تصاوير جعلي كه با هدف بزرگنمايي بحران شهر محاصره‌ شده «مضايا»ي سوريه منتشر مي‌شود اشاره كرد و نوشت: بسياري از اين تصاوير دروغين با تلاش براي محكوم كردن دولت «بشار اسد» دست به دست مي‌شود. اين گزارش ادامه داد: حتي مدير مسئولان پايگاه اطلاع‌رساني «آنتي‌وار» در انتشار اين گزارشات نقش داشتند و داستاني را از شبكه وابسته «الجزيره» منتشر كردند كه در آن گزارش شواهد تصويري به چشم مي‌خورد كه بعدها مشخص شد اين تصاوير، تصاوير دست به دست شده‌اي از حوادث گذشته است. طبق اين گزارش، تصوير برجسته الجزيره از كودك قحطي‌زده مضايا در واقع مربوط به ويدئويي است كه در منطقه‌اي ديگر در سوريه ضبط شده و در ماه مه در «يوتيوب» منتشر شد، يعني زماني كه مضايا هنوز محاصره نشده بود. روزنامه «الاخبار» لبنان هم گزارش داد كه بسياري از تصاويري كه به مضايا نسبت داده شده است، ريشه‌هاي قبلي دارد و حتي يكي از آن تصاوير مربوط به آواره‌ سوري مي‌شود كه در سال 2009 وارد اروپا شده است، از سوي ديگر رسانه‌هاي نزديك به مخالفان در حالي درباره گرسنگي و محاصره مضايا جنجال به پا كرده‌اند كه حدود دو ماه قبل (18 نوامبر 2015) نيز دهها كاميون مواد غذايي و دارويي وارد مضايا شده بودند اما گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه گروه‌هاي مسلح با ضبط محموله اين كاميون‌ها مانع از دسترسي مردم عادي به كمك‌هاي اعزامي مي‌شوند. علاوه بر اين، جنجال تبليغاتي رسانه‌هاي نزديك به مخالفان از گرسنگي و محاصره مردم مضايا در حالي است كه اين رسانه‌ها در باره بيش از 110 هزار شهروند سوري در مناطق فوعه، كفريا، نبل و الزهرا كه بيش از سه سال است در محاصره تروريست‌هاي اجاره‌اي در سوريه قرار گرفته اند، نه تنها هيچ‌گونه همدردي نكرده‌اند بلكه درباره آنها سكوت كرده‌اند.  ناظران معتقدند ماهيت تكان‌دهنده اين تصاوير براي اعمال فشار زياد تهيه مي‌شود و بسياري از اين تصاوير تلاش مي‌كند از اين فرصت براي محكوم كردن دولت سوريه، روسيه و حزب‌الله استفاده كند. اما با ورود اعزام كاروان‌هاي امدادرساني اين تلاش رسانه‌اي عليه محور مقاومت نه تنها ناكام ماند بلكه خيلي‌ها را نسبت به ماهيت استانداردهاي دوگانه رسانه‌هاي غربي و عربي درباره بحران سوريه آگاه كرد.
 
تحولات ميداني
نيروهاي ارتش سوريه و متحدان آنها با پشتيباني هوايي روسيه عمليات‌هاي خود را عليه گروه‌هاي مسلح در مناطق مختلف ادامه دادند. به گزارش فارس، نيروهاي مقاومت موفق شدند‌ روستاي «عيشه» و زمين‌هاي كشاورزي اطراف آن واقع در ريف شرقي حلب را از تروريست‌ها پس بگيرند. شبكه «المنار» لبنان گزارش داد: ارتش سوريه در اين پيشروي توانست شماري از تروريست‌ها را به هلاكت برساند و شمار زيادي از آنها نيز زخمي شدند. در همين حال، يك منبع نظامي به خبرگزاري دولتي سوريه (سانا) گفت كه يگان‌هايي از ارتش و نيروهاي مسلح صبح روز گذشته (دوشنبه) عمليات نظامي گسترده‌اي را از چند محور با هدف كنترل بر منطقه خان‌العسل در غرب حلب آغاز كردند.
ارتش سوريه همچنين تلاش مي‌كند سلمي، مركز گروه‌هاي مسلح در حومه شمالي لاذقيه و رشته‌كوه اكراد را تحت كنترل خود درآورد. اين در حالي است كه درگيري‌هاي شديدي ميان ارتش سوريه با گروه‌هاي مسلح تركمان براي كنترل بر كوه تركمان در جريان است و ارتش سوريه موفق شده بلندي تخان و رويسه قاموع در حومه شمالي لاذقيه و بلندي 867 و وادي نبع ميرو را تحت كنترل خود درآورد. اين پيشروي‌ها با حمايت هوايي شديد روسيه صورت مي‌گيرد و جنگنده‌هاي روسي حملاتي به اين مناطق داشته‌اند. كنترل ارتش سوريه بر كوه اكراد و تركمان باعث مي‌شود براي نخستين بار پس از پنج سال مرزهاي سوريه و تركيه در شمال غرب را در اختيار بگيرد و به همين دليل پيش‌بيني مي‌شود در اين منطقه شديدترين نبردها صورت بگيرد. از سوي ديگر، ارتش سوريه پايگاه‌هاي خود در شيخ مسكين در حومه شهر درعا را حفظ كرده است و اين تحولات نظامي جبهه‌اي  را شعله‌ور مي‌كند كه ارتش سوريه ظرف دو سال گذشته در موقعيت دفاع از آن قرار داشت و در حال حاضر به اين جايگاه رسيده است كه زمام امور را در دست مي‌گيرد.  همزمان با پيشروي نيروهاي مقاومت عليه گروه‌هاي مسلح در مناطق مختلف سوريه بعضي مقامات غربي از دولت روسيه خواستند به حمايت خود از ارتش سوريه پايان دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار