کد خبر: 759931
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
عربستان سعودي بعد از 25 سال تعطيلي سفارت خود در عراق قصد دارد امروز سفير خود را به عراق بفرستد تا در مراسم بازگشايي سفارت خود در بغداد شركت كند.
رحمان نعيمي
عربستان سعودي بعد از 25 سال تعطيلي سفارت خود در عراق قصد دارد امروز سفير خود را به عراق بفرستد تا در مراسم بازگشايي سفارت خود در بغداد شركت كند. سعودي‌ها سفارت خود را در زمان حكومت صدام حسين و به دليل حمله او به كويت و اشغال نظامي اين كشور تعطيل كردند، هر چند بعد از سرنگوني او روابط خود را با عراق در سال 2004 از سر گرفتند اما به دليل سياست‌هاي مداخله‌جويانه خود در عراق و حمايت از گروه‌هاي تروريستي فعال در اين كشور، اين از سرگيري روابط به بازگشايي سفارت آنها در بغداد ختم نشد. حالا به نظر مي‌رسد رياض مي‌خواهد با بازگشايي سفارت به روابط خود با عراق سر و ساماني بدهد اما با توجه به تداوم سياست‌گذشته و حتي تشديد آن در وضعيت فعلي، نمي‌توان انتظار رفتاري متفاوت با گذشته از سعودي‌ها در قبال عراق و تماميت ارضي اين كشور داشت. پس، قصد رياض براي بازگشايي سفارتش در عراق اين سؤال را پيش مي‌كشد كه سعودي‌ها از اين كار چه هدفي را دنبال مي‌كنند؟
پاسخ مسئله دست كم از يك جهت به تحولاتي مربوط مي‌شود كه طي روزهاي اخير در شمال عراق و بر سر پايگاه اردوگاه نظامي بعشيقه واقع در 30 كيلومتري شمال شرق موصل به وجود آمده است. دولت تركيه به بهانه آموزش و تعليم نيروهاي پيشمرگه كرد در اوايل ماه جاري ميلادي تعدادي نيروي نظامي خود را به همراه تانك و زره‌پوش راهي اين اردوگاه كرد. اين اقدام تركيه هر چند با هماهنگي دولت اقليم كردستان عراق بود اما با مخالفت شديد دولت بغداد روبه‌رو شد و كار را به آنجا رساند كه دولت بغداد شكايت رسمي خود را به شوراي امنيت فرستاد و با پيگيري و تماس با اعضاي دائم اين شورا موافقت آنها را براي قرار گرفتن شكايت خود در دستور كار شورا به دست آورد. حالا تركيه دست كم در ظاهر بخشي از نيروهاي مستقر خود را در بعشيقه خارج كرده اما بر حفظ مابقي نيروهايش بر حضور نظامي در اين اردوگاه اصرار مي‌كند. اخباري طي اين جريان منتشر شد كه گوياي حضور تعدادي از نيروهاي نظامي عربستان در اين منطقه بود و نشان مي‌دهد اين مداخله نظامي تركيه به خاك عراق نه تنها بدون هماهنگي با سعودي‌ها نبوده بلكه رياض نقشي هم در اين برنامه به عهده دارد. اين نقش با توجه به رابطه اسامه النجيفي با سعودي‌ها قابل توجه است چنانكه سند مربوط به پرداخت بيش از نيم ميليون دلار سعودي‌ها به او آن هم 13 روز بعد از سقوط موصل به دست داعش، نشان مي‌دهد عربستان از ابتداي ماجراي موصل به طور مستقيم با النجيفي ارتباط داشته‌ تا با فراهم كردن زمينه مناسب كار سقوط موصل را براي داعش آسان كند. حالا كه جبهه‌اي گسترده عليه داعش به وجود آمده و ارتش و نيروهاي مردمي عراق آماده مي‌شوند تا بعد از الانبار سراغ موصل بروند، تركيه و عربستان به فكر ورود مستقيم به خاك عراق افتاده‌اند تا جبهه‌اي جديد را عليه دولت بغداد آن هم با شعار مبارزه با داعش ايجاد كنند. مقر عملياتي اين جبهه را بايد همين پايگاه بعشيقه دانست كه در آنجا نيروهاي مربوط به افرادي نظير النجيفي و برخي از قبايل ضددولت بغداد مشغول آموزش و آمادگي نظامي شده‌اند. از سوي ديگر، گفته مي‌شود كه تركيه تماس‌هايي با سران بعثي‌ها داشته تا اتحاد نظامي خود را با داعش به هم زده و با پيوستن به جبهه بعشيقه در سقوط موصل با آنها همكاري بكند. در صورتي كه تركيه و عربستان با مقر بعشيقه خود بتوانند همكاري بعثي‌ها را به دست بياورند و در پي آن موفق به اشغال موصل بشوند، بايد منتظر پايگاهي در موصل شد كه متشكل از بعثي‌ها و نيروهاي قبايل ضد‌دولتي بود كه همانند داعش سرنگوني دولت عراق و فتح بغداد را دنبال مي‌كند. اين هدف نهايي نيازمند حضور بيشتر سعودي‌ها در عراق است و به همين جهت هم گفته شده كه آنها بعد از بازگشايي سفارت خود در بغداد سعي در بازگشايي كنسولگري خود در اربيل، مركز دولت اقليم كردستان عراق دارند كه به طور مستقيم با مقر بعشيقه مرتبط است. اين نحو ورود سعودي‌ها به عراق و همزماني آن با تنش‌هاي مربوط به بعشيقه نشان مي‌دهد آنها بيش از سفارت به دنبال داشتن اتاق عملياتي خود در عراق هستند تا بتوانند از نزديك با اتفاقات شمال عراق ارتباط داشته و از اين طريق نقش بيشتري در اين اتفاقات را به عهده بگيرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار