کد خبر: 754850
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
"هفته‌کتاب" هم نمي‌تواند مرحمي براي کتابخانه‌هاي لرستان باشد
در تمامي جوامع، کتاب و کتابخواني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و آن را به عنوان يکي از اساسي‌ترين ابزارهاي فرهنگ‌سازي مي‌شناسند. در کشور ما هم علاوه بر جشنواره و نمايشگاه کتاب، هفته و روز کتاب هم انتخاب شده است، تا به اين وسيله مردم هرچه بيشتر با اين يار قديمي و مهربان آشنا شوند. با توجه به اينکه اکنون در روزهاي ابتدايي هفته کتاب قرار داريم،
ميترا شهبازي

علاوه بر اينکه بايد بيش از پيش به جايگاه کتاب و کتابخواني بپردازيم، فرصتي مناسب است تا وضعيت کتابخانه‌هاي کشور را نيز بررسي کرده و مشکلات اين حوزه را برطرف سازيم. شايد با تکرار مناسبت‌هاي گوناگوني که براي حوزه کتابخواني در نظر گرفته شده جاي تعجب داشته باشد که استان‌هايي چون لرستان هنوز در همان ابتدايي‌ترين بخش‌هاي مربوط به اين حوزه ناتوان باشند.

+++

در روزهاي آغازين هفته شيرين کتاب و کتابخواني قرار داريم و اغلب فعالان اين حوزه، فرصتي تازه براي فعاليت و کوشش يافته‌اند و اين دوران را طلايي مي‌دانند تا اين يار دوست‌داشتني مهربان را به مردم معرفي کنند. اما با اين حال مشکلات اين حوزه آنقدر فراوان است و هرساله بر حجم آن افزوده شده که شروع هفته کتاب فقط دل دوست‌داران کتاب را داغدار کرده است. البته محروميت‌هاي حوزه کتاب و کتابخواني بيشتر گريبان استان‌ها را گرفته است. از بين استان‌هاي کشور، لرستان در وضعيت دشواري قرار دارد. باز هم نبود اعتبارات لازم و کافي غم را به چهره متوليان اين بخش نشانده است. نبود منابع مالي کافي براي تامين تعداد کتاب‌هاي کتابخانه‌هاي استان به همراه راکد ماندن پروژه‌هاي‌ ساخت کتابخانه از جمله مشکلات اين بخش است که با توجه به شروع هفته کتاب، مسئولان بايد راهي براي برطرف‌کردن آن بيابند.

فعاليت‌کتابخانه‌ها در گرو همکاري شهرداري

سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان با اشاره به اينکه سايه فقر و محروميت بر سر کتابخانه‌هاي استان سنگيني مي‌کند، مي‌گويد: با اينکه بايد نیم درصد درآمد شهرداری‎ها به کتابخانه‎های عمومی اختصاص يابد، حتی یک‎پنجم نیم درصد درآمد شهرداری‎هاي لرستان هم نصيب کتابخانه‎های عمومی نمي‌شود و با شروع اين هفته هم دردي از دردهاي اين حوزه کاسته نمي‌شود. رضا مختارپور با اشاره افزايش بدهي‌هاي شهرداري اين استان مي‌افزايد: شهرداری لرستان موظف است در سال 400 میلیون تومان به کتابخانه‎ها بدهد اما متاسفانه هر سه ماه یکبار 10 میلیون تومان از مبلغ ياد شده پرداخت مي‌شود و منجر به محروميت اين استان در حوزه کتاب شده است و جاي تاسف دارد که هیچ‎کدام از شهرداری‎های لرستان همکاری کاملی با کتابخانه‌ها ندارند. وي با اشاره به اينکه اگر این روند ادامه يابد و شهرداری‎ها همچنان به کتابخانه‎های عمومی بی‎توجهی کنند، ادامه مي‌دهد: با توجه به هزینه‎های فعاليت کتابخانه‎ها تا پایان سال جاری بايد شاهد تعطيل شدن چند کتابخانه در استان باشيم.مختارپور با اشاره به اينکه مسئولان شهرداري با ادامه بي‌توجهي‌هايشان به اين حوزه در نهايت نمي‌توانند موفق باشند، مي‌گويد: با اينکه شهرداري لرستان در تلاش است تمام اعتباري که بايد به کتابخانه‌ها اختصاص يابد را نزد خود قرار دهد اما با اين وجود مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که اگر شهرداری‎ها نیم درصد درآمد را به کتابخانه‎ها پرداخت نکنند، این مهم به صورت مستقیم از حساب شهرداری‎ها برداشت شود، به عنوان مثال به ما اعلام شده که اگر شهرداری خرم‎آباد 180 میلیون تومان که از نیم درصد درآمدهای سال 93 باقی مانده را تا پایان سال جاری پرداخت نکند، این پول بايد از حسابش کسر شود.

کتابخانه‌اي افتتاح نشده، فرسوده شد

سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان برای چندمین بار از روند احداث پروژه کتابخانه مرکزی استان لرستان انتقاد کرد، در اين‌باره مي‌گويد: 15 سال پیش این کتابخانه کلنگ‌زنی شد و طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی اگر همین روند اعتبارات ادامه داشته باشد، اميد است تا 5 سال دیگر افتتاح شود و با توجه به اينکه هر ساختمانی بعد از 20 سال بافت فرسوده محسوب می‎شودبايد انتظار اين را داشت که وقتي اين پروژه به بهره‎برداری برسد، فرسوده تلقي مي‌شود. مختارپور با اشاره به اینکه این کتابخانه دیگر مرکزی نیست، مي‌افزايد: با توجه به اينکه یک طبقه از پروژه کاسته شد و تغییراتی در نقشه آن به وجود آمده است، اکنون ديگر نمی‎توانیم این پروژه را کتابخانه مرکزی بنامیم.رئیس اداره کتابخانه‎های عمومی بروجرد، داود پهلوان نيز با انتقاد از عملکرد شهرداري اين استان مي‌گويد: شهرداری باید بیش از یک میلیارد به اداره کتابخانه‎ها پرداخت کند و اين بدهي شهرداري به کتابخانه‌ها اکنون به یک میلیارد و 541 میلیون و 721 هزار و 500 ریال رسيده است. با توجه به اينکه در هفته کتاب قرار داريم، اميد است متوليان بالاخره آستين بالا زده و مشکلات اين حوزه را برطرف کنند تا شايد مرحمي شود بر تن زخمي سرانه مطالعه‌اي که به جاي صعود، سقوط مي‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار