کد خبر: 747363
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
آغاز شمارش معكوس آموزش و پرورش براي اتمام برنامه پنجم و توقف واگذاري‌ها
پايان برنامه پنجم و توقف واگذاري مدارس و آغاز اجراي برنامه ششم كه يكي از بندهاي آن بر توسعه مشاركت‌ها اصرار دارد، يكي از آرزوهاي آموزش و پرورش است.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
پايان برنامه پنجم و توقف واگذاري مدارس و آغاز اجراي برنامه ششم كه يكي از بندهاي آن بر توسعه مشاركت‌ها اصرار دارد، يكي از آرزوهاي آموزش و پرورش است. مراسم هفته پيوند اوليا و مربيان نيز يك تريبون رسمي ايجاد كرد تا آموزش و پرورش بر طبل سياست توسعه مشاركت بكوبد؛ سياستي كه در سطوح مختلف اين وزارتخانه قرائت‌هاي متفاوت دارد، مثلاً وقتي ديروز وزير از برآورد هزينه 2 ميليوني دولت براي هر دانش‌آموز گفت و از والدين درخواست كمك اختياري كرد، تجربه نشان داده مدارس حتماً كمك چند‌صد هزارتوماني را براي والدين اجباري اعلام مي‌كنند.
اين روزها مسئله مشاركت بخش غير‌دولتي اعم از دستگاه‌ها و نهادها تا خيرين و خانواده‌ها، ترجيع‌بند تأكيدات آموزش و پرورش است، به‌طوري‌كه هر مراسمي چه بخواهد چه نخواهد به اين مسئله پيوند مي‌خورد. هفته پيوند اوليا و مربيان هم به اندازه كافي ظرفيت و وجه مشترك براي تحقق مشاركت در فرآيند تعليم و تربيت دارد، منتهي چگونگي اين مشاركت در وزارتخانه‌اي به نام آموزش و پرورش از وزير در ستاد تا معلمان و مديران مدارس در صف قرائت‌هاي گوناگوني دارد.  از همه مهم‌تر اظهار‌نظر هفته گذشته علي‌اصغر فاني در مورد ورود مشاركت به برنامه ششم توسعه است؛ مسئله‌اي كه تجربه نشان داده از نظر وي با واگذاري مدارس دولتي مترادف است. بر همين اساس آموزش و پرورش براي اتمام مهلت قانون برنامه پنجم توسعه و توقف واگذاري‌ها شمارش معكوس را آغاز كرده است.
گفته‌هاي وزير در مراسم هفته پيوند اوليا و مربيان و روز خانواده كه در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، نشان‌دهنده اين مسئله است. وي با تكرار اين مسئله كه توسعه مشاركت در آموزش و پرورش يكي از سياست‌هاست، گفت: ظلم است كه بگوييم اين وزارتخانه از صفر تا 100 تنها مأموريت تعليم و تربيت دانش‌آموزان را بر عهده دارد و اعتقاد داريم دانش‌آموزان، اوليا، معلمان، مردم، نهادهاي دولتي و غيردولتي بايد با آموزش و پرورش همكاري و مشاركت كنند و بالاترين سرمايه هر پدر و مادري، فرزندش است و اوليا نيز انگيزه بسيار بالايي براي كمك دارند. البته هنوز مديران مدارسي داريم كه اعتقاد به انجمن اوليا و مربيان ندارند.
 
نمايش دوگانه از حرف تا عمل
فاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه همكاري اوليا با مدرسه فقط در زمينه‌هاي مالي خلاصه نمي‌شود، افزود: دولت علاوه بر هزينه‌هاي سرمايه‌اي مثل فضا و تجهيزات كه در اختيار دانش‌آموزان قرار داده بيش از ۲ میلیون تومان براي هر دانش‌آموز هزينه مي‌كند كه اين رقم كفايت نياز مدارس را ندارد.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: از مردم خوبمان كه همانند دوران دفاع مقدس هميشه در صحنه بودند، درخواست كمك مي‌كنم. وي ادامه داد: به مديران مدارس نيز عرض مي‌كنم به هيچ‌وجه اجباري در گرفتن وجه نيست.
بعيد است كه وزير آموزش و پرورش با سابقه و شناختي كه از بدنه اين وزارتخانه در سطوح ستاد تا صف دارد نداند كه درخواست كمك مالي اختياري از والدين از سوي او، چراغ سبزي براي مدارس در گرفتن وجه اجباري از والدين است. حالا اينكه اشكال كار كجاست كه يك موضوع را وزير اختياري مي‌خواند، مدارس اجباري، نكته‌اي است كه از ديد فاني مغفول مانده است. از سوي ديگر بيان رقم 2 ميليوني هزينه‌كردها براي جلب كمك‌هاي غيرمادي نمايش دوگانه‌اي از حرف تا عمل را به نمايش مي‌گذارد. در ادامه مراسم هفته پيوند اوليا و مربيان از عبارت «پيمان تربيتي» به جاي «ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس» در راستاي تأكيد بر حفظ و ارتقاي مسئوليت‌هاي آموزشي و تربيتي خانواده در كنار مدرسه از سوي اسفنديار چهاربند، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران رونمايي شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار