کد خبر: 744410
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
جنگ رسانه‌ای برای تبرئه آل سعود از جنایت منا؛
بلافاصله پس از وقوع این فاجعه، رسانه‌های غربی در گامی منسجم، تلاش کردند آل سعود را تبرئه کنند. خبرگزاری‌های غربی در نخستین واکنش به این حادثه، بی تعلل مخاطبان را به گذشته ارجاع دادند و با بازخوانی تکرار کشتار حاجی‌ها در مراسم رمی‌جمرات، کوشیدند این فاجعه را موضوعی عادی و تلفات همیشگی مناسک حج جلوه دهند.
زهرا توحیدیان

به گزارش نکته آنلاین، هزاران مسلمان در مکانی که بناست "حرم امن الهی" باشد روز پنجشنبه دو هفته پیش جان خود را به گونه‌ای درد آور از دست دادند: بسته شدن مسیر تردد حاجی هایی که عزم داشتند با رمی‌جمرات مناسک حج خود را انجام دهند، گرمای هوا، نبود آب و امکانات و مهم‌تر از همه و به گفته شاهدان عینی این ماجرا، عدم رسیدگی مسئولان و شرطه‌های سعودی. این خبر که این روزها مهمترین دغدغه مسلمانان جهان است، از سوی رسانه‌های مهم جهانی به گونه ای "مدیریت" شد تا  نه تنها راه گریز عربستان از مسئولیت این فاجعه فراهم شود، بلکه در فقدان بهانه‌های کافی هسته‌ای، به هجمه ای علیه ایران نیز تبدیل گردد.

گام نخست: حج، مراسمی‌همه ساله خطر آفرین!

بلافاصله پس از وقوع این فاجعه، رسانه‌های غربی در گامی‌ منسجم، تلاش کردند آل سعود را تبرئه کنند. خبرگزاری‌های غربی در نخستین واکنش به این حادثه،‌ بی تعلل مخاطبان را به گذشته ارجاع دادند و با بازخوانی تکرار کشتار حاجی‌ها در مراسم رمی‌جمرات، کوشیدند این فاجعه را موضوعی عادی و تلفات همیشگی مناسک حج جلوه دهند. "آسوشیتد پرس" در گزارشی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و به پیشینه ثابت همه خبرهای مربوط به این کشتار تبدیل شد، از تکرار حوادثی که منجر به فوت حاجیان شده، نوشت: هر ساله میلیون‌ها نفر از مسلمانان در شهرهای مقدس عربستان سعودی، گرد هم می‌ایند تا مراسم حج را انجام دهند و در مواقعی این مراسم به تراژدی تبدیل شده است. برای مثال  در سال  1990 ازدحام جمعیت در منا 1426 نفر را در تونلی که به شهر مکه منتهی می‌شد، کشت که فجیع‌ترین تراژدی موسم حج محسوب می‌شود.

گام دوم: همدستی با آل سعود در کوچک نشان دادن ابعاد فاجعه

رسانه‌های غربی که ید طولایی در زیر سوال بردن آمارهای رسمی‌کشتارها دارند،‌ فارغ از هر گونه گمانه زنی انچه که دستگاه آل‌سعود به عنوان تلفات این حادثه عنوان می‌کند را تکرار می‌کنند. در حالی که تنها 155 حاجی ایرانی کشته شده و 300 تن دیگر نیز احتمال می‌رود در سردخانه‌های سعودی باشند، نهادهای عربستان امار کشته شدگان این فاجعه را 719 نفر می‌دانند. تناقض آن جا شکل می‌گیرد که خبرگزاری‌های غربی خود معترفند آنچه در منا رخ داده، فجیع‌ترین واقعه در ربع قرن اخیر بوده و نگاهی به کشتار سال نود میلادی و کشته شدن 1426 حاجی القا می‌کند میزان کشته شدگان امسال باید بالغ بر این تعداد باشد. 

گام سوم:‌ تلاش همیشگی برای تقابل شیعه و سنی

کریستین ساینس مانیتور، گزارش خود را از درخواست ایران برای بررسی فاجعه عربستان در دادگاه بین المللی این گونه شروع می‌کند: "ایران شیعی وعده داد که در پی کشتار 719 نفر از حاجیان در منا اقدامات قانونی را  علیه عربستان سعودی سنی انجام خواهد داد." دفاع ایران از حقوق هزار حاجی به ناحق کشته شده، بهانه ای برای رسانه‌های غربیست که دعوای منطقه‌ای را به رخ بکشند. این نشریه آمریکایی می‌نویسد:‌ "ایران و عربستان بر سر برخی مسائل منطقه‌ای با هم اختلاف دارند،‌ طرفین یکدیگر را در قبال سوریه و یمن شماتت می‌کنند. متهم شدن عربستان سعودی به سوء مدیریت مراسم حج، وجهه خاندان آل‌سعود که  عنوان خادم الحرمین الشریفین را یدک می‌کشند، خدشه‌دار کرده است."

خبرگزاری فرانسه نیز کشتار حاجیان را به رابطه ایران "شیعی" و عربستان "سنی" پیوند می‌زند و می‌نویسد:‌ رابطه ایران و عربستان با تقابل این دو کشور در یمن و سوریه و بعد از توافق هسته‌ای وخیم‌تر شده است.

گاردین نیزهمین خط را پیش گرفته ومدعی شد: لزره‌های حادثه مکه در سراسر خاورمیانه حس شد چرا که ایران "رقیب" خود را برای سوء مدیریت مهمترین مراسم مسلمانان متهم می‌کند...این واقعه تنش‌های میان قدرت جهان اهل تسنن، عربستان و ایران که شیعیان ان پس از نماز جمعه شعارهای ضدسعودی سر دادند، افزایش داده است.

گام چهارم:  ایران، مقصر اتهام زنی به عربستان!

"ایران عربستان را مقصر فاجعه منا می‌داند" تیتر ثابت رسانه‌های غربی بوده و خط خبری که همچنان از سوی آن‌ها دنبال می‌شود. گویی تهران تک صدایی است که مسئولان عربستان را به خاطر بی تدبیری و بی کفایتی در اداره امور حج زیر سوال می‌برد. این در حالیست که سایر کشورها همچون مسئولان نیجریه نیز ادعای سعودی‌ها در خصوص مقصر بودن زائران در این ماجرا را بی اساس می‌داند .

خبرگزاری‌های آمریکایی و انگلیسی همچنین در تلاشند که به هر نحو ممکن مقامات عربستان را تطهیر کنند و با شاهد سازی از افرادی که در زمان وقوع حادثه حتی در محل حضور نداشته اند، ادعاهای ایران را اشتباه جلوه دهند. کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود به نقل از فردی که مدعیست"عبدالله المذبهی" زائر 42 ساله سودانی است می‌نویسد: حج امسال به آرامی‌انجام گرفت و مسئولان سعودی آنچه در توان داشتند برای مدیریت مراسم به کار گرفتند. مشکل فرهنگ زائران بود که صبور نبودند و سازماندهی نشده بودند.

این نشریه نیز مانند سایر رسانه‌ها تلاش کرده همصدا با مسئولان سعودی، زائران را مقصر جلوه دهند و برای ادعای خود به نقل از "میسفر الیامی" زائر 28 ساله سعودی می‌نویسد: امنیت حج هم بر عهده نیروهای امنیتی و هم خود زائران است.

اوج همدردی با عربستان را نیز می‌توان در بیانیه اتحادیه اروپا دید که به جای تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه، با "مسئولان عربستان" هم بستگی می‌کند و اردوغان نیز تاکید می‌کند عربستان در فاجعه منا مقصر نیست. بگذریم که رسانه سلطنتی انگلیس هم فراتر از ان رفت و حتی در گزارشات خود تلاش کرد "خدمات" بی شمار و "امکاناتی" که آل سعود برای حاجیان فراهم کرده تبلیغ کند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار