کد خبر: 743597
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
بي توجهي به رودخانه گندابرود نوشهري ها را به دردرسر مي اندازد
بارندگي شديد در مناطق شمالي ايران بخصوص قسمت‌هايي که به سواحل درياي مازندران نزديک است، مسئله جديد و تازه‌اي نيست. هر ساله بر اثر همين بارندگي‌هاي شديد در استان‌هاي شمالي شاهد به وقوع پيوستن سيل‌هاي بيشماري هستيم.
ميترا شهبازي
به لطف شبکه‌هاي اجتماعي بيشمار هم، صحنه هاي دلخراشي از اين بلايا مشاهده کرده‌ايم. همين چند وقت پيش بود که ويدئوهاي ريخته‌شدن ساختمان‌هاي چندطبقه را در مناطق مختلف شمال کشور دست به دست چرخانديم و غم تمام وجودمان را فرا گرفت. اما چه شد؟ باز با بارشي ديگر، خانه‌هاي بيشتري ويران شد. با تکرار ناتمام اين سريال تلخ در کشور، کمترين انتظاري که از مسئولان استاني و کشوري مي‌رود، چاره‌ انديشي‌ براي به پايان دادن اين وقايع ناگوار است.
 
***

تکرار بي‌پايان ويران شدن ساختمان‌هاي مسکوني و غيره، غيرقابل چشم‌پوشي است. چرا که علاوه بر ويران شدن خانه‌هاي مردم، اين سرمايه‌هاي ملي کشورمان است که با خاک يکسان مي‌شود و ضررهاي بسياري را وارد مي‌کند. بنابراين با توجه به فرا رسيدن فصل پاييز و افزايش ميزان بارندگي در کشور و بخصوص مناطق شمالي ايران، متوليان بايد چاره‌اي بيانديشند تا بيش از اين سرمايه‌هاي ملي کشور به هدر نرود.دراين بين که روستاها و شهرهاي شمالي زيادي در کشور از وضعيت پيش‌رويشان ناراضي هستند، اهالی منطقه بهجت‌آباد نوشهر به دليل همجواري با رودخانه گندابرود بيش از ديگر مناطق از وضع موجود رنج مي‌برند. چون با هر بارش کم و ناچيز هم اين منطقه به سرعت مستعد وقوع سيل مي‌شود.

عدم لايروبي مناسب دردسرساز شد

منطقه بهجت‌آباد نوشهر که داراي بيش از 700 خانوار است، با قرار گيري در مجاورت رودخانه گندابرود، بارها با مشکلات بسياري روبه‌رو شده و جاري شدن سيل در اين منطقه خسارت‌هاي زيادي به منازل و اسباب و اثاثيه مردم وارد کرده است. هم‌جواري اين محله پرجمعيت با رودخانه گندآبرود و عدم لايروبي مناسب رودخانه، مشکلات عديده‌اي براي مردم اين منطقه ايجاد کرده است. تکرار اين مشکلات، بلاخره کاسه صبر مردم را سرريز کرد و تعدادی از ساکنین این محله که به بهارستان معروف است،‌ به اعتراض مقابل دفتر شهردار نوشهر تجمع کردند تا مشکلاتشان را به گوش مسئولان استاني برسانند و آنها چاره‌اي براي به پايان دادن اين مسائل بيانديشند.

سیل سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی را به ساکنین بهجت‌آباد وارد کرده است و با هربار جاري شدنش توان بيشتري از مردم مي‌گيرد. با اينکه بارها مسئولان قول‌هايي براي رفع مشکلات به مردم داده‌اند اما باز اين مشکلات پابرجاست. با شروع فصل بارندگی همه مردم ساکن این محله در استرس و نگرانی هستند که مبادا باز هم رودخانه طغیان کند. عدم لایروبی مناسب اين رودخانه يکي از دلايل اصلي ايجاد مشکل براي ساکنان اين منطقه است. این رودخانه در بیشتر نقاط نیازمند لایروبی است. به همين دليل فرماندار اين شهر که از مشکلات فعلي باخبر است دستور لایروبی آن را به شهرداری داده اما بازهم مسئولان شهرداري از زير بار اين مسئوليت شانه خالي‌ مي‌کنند و دست روي دست ‌مي‌گذراند. البته بي‌لطفي شهردار اين منطقه تنها به عدم لايروبي رودخانه ختم نمي‌شود. با اينکه تمام نقاط شهر آسفالت شده است اما محله و کوچه‌هاي بهجت‌آباد کمتر روي آسفالت را به خود ديده‌است.

بازهم پاي کمبود اعتبارات در ميان است

شهردار نوشهر ‌با اشاره به اينکه مشکل منطقه نوشهر مسئله تازه‌اي نيست مي‌گويد: مشکل منطقه بهجت‌آباد مشکل 30 ساله است که نیازمند اعتبارات استانی است تا به صورت اساسی برطرف شود. ما هم حق را به طور کامل به مردم اين شهرستان مي‌دهيم که درباره وضع فعلي‌شان معترض باشند. متاسفانه تاکنون این محله بارها مورد هجوم سیل قرار گرفته است و در این خصوص مکاتباتی هم با استانداری و مدیر کل بحران استان براي برطرف کردن مشکلات پيش‌رو داشته‌ایم. اما باز هم بي‌نتيجه مانده است.فرهاد بنی‌شیخ‌الاسلامی با اشاره به وضعيت اعتباراتي که شهرداري نوشهر به اين شهرستان اختصاص مي‌دهد، مي‌افزايد: با اعتبارات قطره چکانی شهرداری نوشهر نمی‌توان مشکل رودخانه را حل کرد. بلکه اين رودخانه بيش از اين نیازمند کمک و حمایت از سوي مسئولان استاني است. با توجه به شروع فصل پاييز اين بهترین زمان برای پرداختن به این موضوع است که در ستاد حوادثی دیده شود.

وي با انتقاد از ساختمان‌سازي‌هاي غيرمجاز مردم در حريم رودخانه ادامه مي‌دهد: متاسفانه یکی از مشکلات این رودخانه تجاوز مردم طی سال‌های اخیر به حریم رودخانه است. بارها سعی شد تا محدوده رودخانه جهت جلوگیری از بروز سیل دیوار کشی شود و حتی از مردم هم خواستیم تا عقب‌نشینی کنند ولی تاکنون مردم همکاری نکرده‌اند.شیخ‌الاسلامی مي‌گويد: برای رفع مشکل رودخانه به استاندار و معاون عمرانی استانداری مکاتبه شده است و در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع در مدیریت ستاد حوادث استان هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار