کد خبر: 743409
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
گفت‌و‌گوي«جوان» با فروزان سليماني سرمربي تيم ملي فوتسال بانوان ايران به بهانه قهرماني در ‌آسيا
قهرماني تيم فوتسال بانوان ايران در آسيا، مهم‌ترين خبر ورزش كشورمان در هفته اخير بود، افتخاري بي‌سابقه كه بار ديگر نگاه‌ها را به سمت ورزش بانوان جلب كرد.
سعيد احمديان
تبعيض‌ها دلسردمان نكردقهرماني تيم فوتسال بانوان ايران در آسيا، مهم‌ترين خبر ورزش كشورمان در هفته اخير بود، افتخاري بي‌سابقه كه بار ديگر نگاه‌ها را به سمت ورزش بانوان جلب كرد. تيم فوتسال بانوان با كمترين امكانات و بازي‌هاي تداركاتي راهي مالزي شد تا در مسابقات كاپ آسيا كه براي اولين‌بار برگزار مي‌شد شركت كند اما با وجود اين سختي‌ها، آنها با جام قهرماني به تهران برگشتند، آن هم تيمي كه از بازيكناني تشكيل مي‌شد كه نه مانند فوتباليست‌هاي مرد قراردادهاي ميلياردي مي‌بندند نه مانند آنها بازي و اردوهاي تداركاتي فراوان دارند. با تمام اين مصائب شاگردان فروزان سليماني با قهرماني در‌آسيا، اولين قهرماني تيمي ورزش بانوان را در تاريخ ورزش كشور به نام خودشان ثبت كردند تا با دست‌هاي خالي تلنگري به فوتباليست‌هاي ميلياردي مرد كه سال‌ها از آخرين موفقيتشان مي‌گذرد بزنند. همين بود كه قهرماني آنها بازتاب زيادي در شبكه‌هاي اجتماعي داشت و حتي رئيس‌جمهور و رئيس مجلس را به تحسين واداشت تا پيام تبريك ارسال كنند. فروزان سليماني سرمربي تيم فوتسال بانوان كشورمان كه با شاگردانش اين افتخار بزرگ را رقم زده است، در گفت‌وگو با «جوان» از اين قهرماني و تبعيض‌هايي كه دلسردشان نكرده صحبت كرده است.

خانم سليماني! قهرماني در آسيا كار بزرگي بود، تبريك مي‌گوييم، حتماً بعد از سختي‌هايي كه براي آماده شدن براي اين مسابقات داشته‌ايد، اين قهرماني لذتش بيشتر شده است، در اين باره بيشتر صحبت مي‌كنيد؟
اين قهرماني نتيجه يك سال و نيم كار سخت بچه‌ها در تمرينات و اردوها بود. برخي كمبودها كه وجود داشت و همچنين دوري بازيكنان و بقيه كادر تيم از خانواده‌ها براي زمان‌هاي طولاني كار را سخت‌تر كرده بود. بايد اعتراف كنم كه خيلي سختي كشيديم اما خب اين سختي‌ها باعث نشد كه نااميد شويم. انگيزه بالايي در تيم وجود داشت كه سبب شده بود اين مشكلات تأثيري نداشته باشد. خوشحالم كه در نهايت اين مسيري كه آغاز كرده بوديم به خوبي و با قهرماني تمام شد و باعث شد تا خستگي به تن تيم نماند.

به سختي‌ها اشاره كرديد، اين مشكلات باعث نشد كه در ميانه كار نااميد شويد و با خودتان بگوييد وقتي اهميتي داده نمي‌شود، چرا بايد اين مصائب را تحمل كنيم؟
تبعيض‌ها دلسردمان نكرد، هر چند براي اين مسابقات اردوهاي مختلفي داشتيم اما به دليل عدم سفر برخي تيم‌ها به ايران، تداخل تاريخ‌هاي پيشنهادي براي بازي‌هاي تداركاتي با كشورهاي ديگر يا مشكلات مالي سبب شد تا تنها سه بازي تداركاتي با ازبكستان برگزار كنيم. برگزاري سه مسابقه آن هم براي بازي‌هايي مانند كاپ آسيا، خيلي كم است به همين خاطر برخي وقت‌ها فكر مي‌كرديم با اين تدارك كم ممكن است با مشكل مواجه شويم. استرس و نگراني داشتيم اما خب هيچ وقت اين مسائل باعث نشد كه بچه‌ها و تيم بي‌انگيزه و دلسرد شوند. بچه‌ها بدون توجه به اين مشكلات، تنها براي اينكه غرور ايراني را زنده كنند و باعث افتخار براي كشورشان شوند، سختي‌ها را تحمل كردند و عشق به كشور به جلو هلشان مي‌داد.

قهرماني فوتسال بانوان در آسيا بازتاب زيادي داشت، اميدوار هستيد كه اين افتخار سبب شود كه نگاه حاكم بر ورزش بانوان تغيير كند و به نوعي اين تبعيض‌ها كنار برود؟
اين تبعيض‌ها بين ورزش آقايان و بانوان بوده و ادامه خواهد داشت و به آن عادت كرده‌ايم. همانطور كه گفتم مهم‌ترين موضوع براي بچه‌هاي فوتسال خوشحال كردن مردم است. مسئولان چه تقدير كنند و چه اين كار را انجام ندهند، اين مسئله بچه‌ها را بي‌انگيزه نمي‌كند. با اين وجود نكته‌اي كه اميدوارم به وجود بيايد فرهنگ قدرشناسي است، اينكه يك تيم حالا چه فوتسال، چه واليبال يا يك رشته ديگر وقتي افتخاري كسب مي‌كند، براي رسيدن به آن زحمت زيادي مي‌كشند و اين شايسته تقدير است.

با وجود تمام اين مصائب، قبل از اينكه به مسابقات فوتسال قهرماني آسيا برويد، فكر مي‌كرديد روز آخر قهرمان شويد؟
سال گذشته در رقابت‌هاي آسيايي نايب قهرمان شده بوديم و با تمام مشكلات همدلي زيادي در تيم براي كسب قهرماني در كاپ آسيا وجود داشت. به همين خاطر امسال با انگيزه و هدف قهرماني به مالزي رفته بوديم. قبل از شروع مسابقات هم در مصاحبه‌هايم اشاره كرده بودم كه براي قهرماني به رقابت‌هاي قهرماني آسيا مي‌رويم. بازي‌ها هم با توجه به اينكه اولين دوره آن برگزار مي‌شد از سطح بالايي برخوردار بود و تيم ما در گروه ساده‌اي هم نبود اما مسابقه به مسابقه تيم بهتر شد. در نهايت هم توانستيم با شكست دادن ژاپن در فينال كه يك تيم منضبط و با تاكتيكي بود نشان دهيم كه بانوان فوتساليست كشورمان از نظر فني و تكنيكي خيلي بالاتر از سطح آسيا هستند. اين قهرماني پتانسيل و ظرفيت بالاي بانوان را نشان داد و اميدوارم كه اين تيم رها نشود و با توجه به اينكه در فوتسال تنها در رده بزرگسالان همين يك تيم را داريم، در رده پايه سرمايه‌گذاري شود تا تداوم اين قهرماني‌ها تضمين و اين موفقيت‌هاي در آينده هم تكرار شود. اين هم نياز به مديريت و برنامه‌ريزي دارد تا بتوانيم از اين پتانسيل استفاده كنيم.

گلي كه فهيمه زارعي با پاسكاري‌هاي عالي كه يادآور تاكاي بازيكنان بارسلونا بود وارد دروازه مالزي كرد و ويدئوي آن بارها در اينترنت مورد بازديد قرار گرفت يكي از صحنه‌هاي شاخص اين مسابقات بود كه تحسين‌برانگيز بود. درباره اين گل فوق العاده بيشتر توضيح مي‌دهيد؟
از اين دست گل‌ها در بازي‌هايي كه تيم انجام مي‌دهد زياد است و تكنيك شاخص بچه‌هاي ايراني را ثابت مي‌كند. اين گل آنقدر قشنگ بود كه بارها در اسكوربورد ورزشگاه‌ها نمايش داده مي‌شد. بازي تيم ايران كه نشان‌دهنده قابليت‌ها و توانايي بالاي بانوان كشورمان است آنقدر چشم نواز بود كه باعث شده بود تا اكثر تيم‌ها، طرفدار تيم كشورمان شوند و در استاديوم‌ها ايران را تشويق كنند.

حالا اين تيم قرار است در ماه‌هاي آينده در جام‌جهاني فوتسال بانوان شركت كند. حتماً براي اين بازي‌ها آرزوهاي بزرگي خواهيد داشت؟
قطعاً. فوتسال بانوان ايران با قهرماني ثابت كرد كه از سطح آسيا فراتر رفته است و ما به دنبال اين هستيم كه پله به پله بالا برويم و تيم با شركت در مسابقات مختلف آبديده‌تر شود. جام جهاني هم يكي از اين ميادين بزرگ است و حريفان مطرحي مانند اسپانيا، روسيه، پرتغال و... حضور دارند. البته با توجه به توانايي‌هاي بانوان ايراني در صورتي كه امكانات و تدارك خوبي داشته باشيم، كسب مقام در جام جهاني دور از دسترس نيست اما هدف اصلي‌مان كسب تجربه است.

قهرماني تيم ايران با حجاب اسلامي به دست آمد و اين پوشش اين عنوان را باارزش‌تر كرد، واكنش‌هاي ديگر تيم‌ها به حجاب بازيكنان ايران چه بود؟
اين قهرماني و ساير افتخارات بانوان ورزشكار ثابت مي‌كند كه حجاب هيچ محدوديتي براي ورزشكار به وجود نمي‌آورد و مانعي براي موفقيت نيست. يكي از واكنش‌هاي جالب مربوط به مسئولان مالزي بود. ‌سفير كشورمان در اين كشور از آنها نقل مي‌كرد كه اگر بازي‌هاي تيم ايران با بازيكنان با حجاب از تلويزيون مالزي پخش شود، از طرف اكثريت مردم مسلمان مورد سؤال قرار مي‌گيريم كه چرا تيم مالزي نيز مانند ايران بازيكنانش با حجاب بازي نمي‌كنند! اين اعتراف مسئولان مالزي كار بچه‌ها را با ارزش‌تر كرد تا به داشتن حجاب بيشتر افتخار كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار