کد خبر: 742012
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲
مهر باران مي‌شود شهر، از بوي ماه مهر
بعد از شكوفه‌هاي باغ تعليم و تربيت كه ديروز با هياهوي‌شان چرت مدارس را پاره كردند، امروز نيز بيش از 13 ميليون دانش‌آموز راهي سنگرهاي مدارس مي‌شوند...
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
بعد از شكوفه‌هاي باغ تعليم و تربيت كه ديروز با هياهوي‌شان چرت مدارس را پاره كردند، امروز نيز بيش از 13 ميليون دانش‌آموز راهي سنگرهاي مدارس مي‌شوند تا حريم دانش و ادب را پاس بدارند. اين رقم به اضافه تعداد نيروهاي آموزشي و تربيتي نزديك يك‌هفتم جمعيت كشور را شامل مي‌شود. به جز والدين و خانواده‌ها كه در اين عيد تحصيلي فرزندان خود را همراهي خواهند كرد، بسياري از مسئولان لشكري و كشوري از جمله رئيس‌جمهور نيز امروز همراه دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس حاضر خواهند شد.
96 هزار مدرسه با ۵۳۸ هزار كلاس درس از هفته‌ها قبل خود را آراسته‌اند تا در‌خور پذيرايي از مديران، پزشكان، كارگران، مهندسان، دانشمندان، انديشمندان، طراحان، سياستمداران، هنرمندان و... آينده كشور باشند. جشن آغاز سال تحصيلي نه تنها براي دانش‌آموزان و معلمان و والدين بلكه پيوندي ناگسستني با خاطرات تك‌تك افراد جامعه دارد. به همين دليل سطوح مختلف جامعه به فراخور مسئوليت‌ها و توانايي‌هاي خود در برگزاري هر چه باشكوه‌تر جشن اول مهر ايفاي نقش مي‌كنند.
 
جوانه‌ها هم در كنار شكوفه‌ها و غنچه‌ها ديروز را جشن گرفتند
ديروز يك ميليون و 300 هزار نوآموز در سراسر كشور در مدارس حضور يافتند و آغاز سال تحصيلي را جشن گرفتند. شكوفه‌هاي باغ تعليم و تربيت كه كشورمان براي آينده بالنده خود اميدها به آنها بسته است، ميهمانان ويژه‌اي نيز در جشن خود داشتند كه يكي از آنها علي اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش بود. وي با حضور در دبستان دخترانه حضرت زهراي مرضيه(س) در نظام‌آباد، منطقه 8 آموزش و پرورش، زنگ آغاز سال تحصيلي را به صورت نمادين براي سراسر كشور به صدا در آورد.  در جشن ديروز والدين نيز فرزندان نوآموز خود را همراهي كردند تا در روز اول با محيط درس و مدرسه آشنا شوند.   بر اساس آخرين اعلام رسمي آموزش و پرورش، امسال 7 ميليون و 266 هزار دانش‌آموز در دوره ابتدايي ثبت‌نام شده‌اند كه از اين آمار يك ميليون و 300 هزار نوآموز به كلاس اول مي‌روند.  علاوه بر اين نوآموزان پيش دبستاني نيز از غافله عقب نماندند و با برگزاري آييني تحت عنوان جشن غنچه‌ها براي اولين بار در كشور، حضور رسمي خود را در گلستان تعليم و تربيت جشن گرفتند. بر اساس آمار منتشر شده از سوي آموزش و پرورش نزديك به 400 هزار نوآموز پيش‌دبستاني وارد مراكز آموزشي و تربيتي شدند. بر اساس اين گزارش مراسم جشن غنچه‌ها پس از گذشت پنج سال دوباره احيا مي‌شود. به جز شكوفه‌ها و غنچه‌ها، حدود يك ميليون جوانه هم ديروز راهي كلاس‌هاي درس شدند و آيين آغاز سال تحصيلي ويژه دانش‌آموزان كلاس هفتمي با عنوان جشن جوانه‌ها در سراسر كشور برگزار شد. اين دانش‌آموزان از دوره ابتدايي به متوسطه اول مي‌آيند.
 
اول مهر همان اول مهر است
اما عيد تحصيل كه در كشور ما هم قدمت و هم حرمت دارد، فقط كلاس و مدرسه نيست؛ مؤلفه‌هاي فراواني كنار يكديگر قرار مي‌گيرند تا يك سال تحصيلي آغاز شود و با تأمين اهداف كلان كشور در پايان به ثمر بنشيند. بنابراين با وجود اينكه بازگشايي مدارس از ديروز آغاز شده است اما باز اول مهر براي اين كار حرمت و قداست ويژه‌تري دارد، به طوري كه علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئيس ستاد پروژه مهر از اول مهر به عنوان روز ملي ياد مي‌كند و به رسانه‌ها مي‌گويد: اول مهر همان اول مهر است و روز بازگشايي مدارس چهارشنبه اول مهر است.
 
فردا رئيس‌جمهور هم به مدرسه مي‌رود
زنگ مهر امسال را مثل بيشتر سال‌ها رئيس دولت مي‌زند و حتماً امسال هم رئيس دولت يازدهم امروز كوله‌باري از پرسش و تكليف مهري آماده دارد و اولين مشق شب را دانش‌آموزان از رئيس‌جمهور مي‌گيرند. سال تحصيلي جديد امروز با حضور حجت‌الاسلام حسن روحاني در يكي از مدارس پسرانه منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران و نواختن زنگ توسط او تحويل مي‌شود.  بنابراين مي‌توان علاوه بر آمار دانش‌آموزاني كه امروز سر كلاس‌هاي درس حاضر مي‌شوند براي رئيس‌جمهور و تعدادي از اعضاي كابينه نيز حاضري زد.
 
تمهيدات آسماني و زميني و زير‌زميني اول مهر
به جز كلاس‌هاي درس كه بايد ظرفيت و آمادگي پذيرش دانش‌آموزان را داشته باشند خيابان و جاده‌ها نيز بايد خود را براي عبور و مرور ايمن دانش‌آموزان
آب و جارو كنند. سردار تقي مهري، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي با اشاره به ممنوعيت هرگونه عمليات عمراني در درون شهرها تا 15 مهر ماه گفت: خانواده‌ها از به‌كارگيري سرويس‌هاي مدارس فاقد برچسب ساماندهي خودداري كنند.  وي در آستانه بازگشايي مدارس با اشاره به آمادگي كامل پليس راهور ناجا براي بازگشايي مدارس گفت: در اين خصوص جلسات مشتركي با مسئولان آموزش و پرورش و شهرداري‌ها برگزار شده است تا براي بازگشايي مدارس همه بخش‌ها در آمادگي كامل قرار گيرند.  وي با اشاره به پيش‌بيني ترافيك پرحجم در هفته نخست مهر‌ماه گفت: با توجه به پيش‌بيني افزايش 20 تا 25 درصدي بار ترافيك كلانشهرها همزمان با بازگشايي مدارس، ضروري است خانواده‌ها حتماً از توقف‌هاي دوبله و چند رديفه در مقابل مدارس به طور جدي خودداري كنند.  مهري اضافه كرد: به منظور رصد ترافيك در روزهاي آغازين مهرماه از بالگرد نيز استفاده خواهد شد.  از سوي ديگر پليس راهور ناجا نيز محدوديت‌هاي ترافيكي روزهاي آخر شهريور و ابتداي مهر سال 94 را شامل حدود 30 بند و ماده تشريح و ابلاغ كرد.  همچنين سازمان قطارهاي درون‌شهري نيز استفاده از مترو را براي امروز رايگان اعلام كرده است همچنين دانش‌آموزان و دانشجويان مي‌توانند در طول ايام سال تحصيلي از تخفيف 50 درصدي براي استفاده از خدمات حمل و نقل عمومي از جمله مترو استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار