کد خبر: 741971
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
گفت‌و‌‌گوي «جوان» با مهدي كامراني، گارد رأس تيم ملي بسكتبال ايران
شيوا نوروزي
صعود بسكتبال ايران به المپيك آرزوي دوستداران اين رشته است. تيم ملي بسكتبال كشورمان براي آنكه بتواند براي سومين بار حضور در بزرگ‌ترين آوردگاه ورزشي جهان را تجربه كند بايد روي سكوي اول قاره كهن قرار بگيرد. براي رسيدن به اين هدف شاگردان دريك بائرمن راه دشواري را در پيش دارند. اين دوره از جام ملت‌هاي آسيا در چين برگزار مي‌شود و اين درحالي است كه چين رقيب اصلي كشورمان به حساب مي‌آيد. آسمانخراش‌هاي ايراني كه به عنوان مدافع عنوان قهرماني پا به اين مسابقات گذاشته‌اند‌ امروز اولين ديدار خود را مقابل ژاپن برگزار مي‌كنند؛ بازي‌اي كه مهدي كامراني ملي‌پوش قديمي ايران آن را سخت توصيف كرده است. گارد رأس تيم ملي ‌اميدوار است با قهرماني در آسيا براي دومين بار حضور در المپيك را تجربه كند.
          
تيم ملي بسكتبال در مسير صعود به المپيك است. شرايط ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
تمرينات و اردوهاي خوبي را پشت سرگذاشته‌ايم. همه بازيكنان به شرايط تقريباً يكساني رسيده‌اند. پيش از اين چنين شرايطي براي تيم وجود نداشت. تمام بازيكنان از نظر آمادگي جسماني و بازي كردن در يك سطح هستند. بائرمن اين شانس را به همه داد كه هر 12 بازيكن فرصت حضور در زمين را داشته باشند.
تمريناتي كه زير نظر سرمربي آلماني پشت سرگذاشته ايد با گذشته چه تفاوتي دارد؟
بائرمن كلاً مربي‌اي است كه براي بازي كردن ايده‌هاي مختلفي دارد، مدرس بسكتبال است و بازيكنان بزرگي را در جهان تربيت كرده است. به همين دليل هر جلسه تمريني ما با جلسه قبلي متفاوت بود و براي هر بازي تاكتيك متفاوتي داريم. شرايط‌ امسال تيم ملي نسبت به گذشته فرق مي‌كند. چراكه پيش از آمدن بائرمن يكنواخت كار مي‌كرديم. به هر تورنمنتي كه مي‌رفتيم با يك سيستم بازي مي‌كرديم و در جريان رقابت‌ها شيوه بازي‌مان تغييري نمي‌كرد. به همين دليل حريفان به راحتي دستمان را مي‌خواندند و غافلگير مي‌شديم.

يعني از تاكتيك‌هاي تكراري استفاده مي‌كرديد؟
بله، توپ هميشه در يك نقطه زمين بود. خيلي اوقات همه مي‌گفتند چرا مقابل فلان تيم غافلگير شديد و چرا انگيزه نداريد. در صورتي كه مشكل جاي ديگري بود و تيم‌هاي حريف مي‌آمدند تيم ملي را آناليز مي‌كردند، ما را شناخته بودند. به راحتي دستمان را مي‌خواندند. با اين حال بائرمن كار جديدي در بسكتبال ايران انجام داده است. بائرمن از همه بازيكنان استفاده مي‌كند و همين مسئله سبب مي‌شود كه توپ دائماً در جريان باشد. در اين شرايط آناليز كردن تيم براي حريفان سخت مي‌شود و ديگر نمي‌توانند حدس بزنند توپ در كدام منطقه زمين بيشتر جريان دارد.

سال‌هاست كه ملي‌پوش هستيد و علاوه بر حضور در چند دوره جام ملت‌ها تجربه كار كردن با مربيان خارجي را در كارنامه داريد. نقش دريك بائرمن را در موفقيت تيم ملي چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
با چهار - پنج مربي خارجي كار كرده‌ام. خوبي بائرمن اين است كه انعطاف‌پذيري زيادي دارد. او آلماني است و ديسيپلين خاص خودش را دارد. با اين حال كار كردن با بائرمن آنقدرها هم سخت نيست و هر لحظه ممكن است با يك تايم اوت سيستم بازي تغيير كند منتها اين كار با نظم انجام مي‌شود. از همين رو تيم ملي روند رو به رشدي را پشت سرگذاشته است.

در صحبت‌هايتان به استفاده از همه بازيكنان در جريان بازي اشاره كرديد. فكر نمي‌كنيد اين موضوع
كار را براي قرار گرفتن در تركيب اصلي سخت كند؟
بائرمن بسكتبال روز دنيا را به خوبي مي‌شناسد. در بسكتبال روز دنيا اينگونه نيست كه يك بازيكن از ابتدا تا آخر بازي در زمين باشد و 40 دقيقه بازي كند و فرسوده شود. به نظرم بسكتبال واقعي هميني است كه بائرمن به آن اعتقاد دارد نه آن چيزي كه ما قبلاً بازي مي‌كرديم. در اروپا فكر نكنم هيچ بازيكني در هر كوارتر بيش از پنج دقيقه بازي كند. تيم‌هاي حرفه‌اي از همه بازيكنان خود استفاده مي‌كنند به ويژه در دفاع و حمله. تاكتيك سرمربي اينگونه است كه در دقايق حساس بازي باتجربه‌ها را به زمين بفرستد تا از اين طريق از حريف پيش بيفتد و نتيجه را به دست بياورد و كار را تمام كند. بائرمن مي‌خواهد كاري كند كه آينده از آن تيم ملي بسكتبال ايران باشد تا جوانان انگيزه كافي داشته باشند كه در كنار باتجربه‌ها به تيم ملي خدمت كنند، تجربه‌شان‌ ‌بيشتر شود و در سال‌هاي آتي خيلي راحت بتوانند در مقابل حريفان قدرتمند بازي كنند.

شانس صعود بسكتبال ايران به المپيك چقدر است؟
شانس زيادي براي قهرماني و صعود به المپيك داريم. چراكه با توجه به شرايط جديد تيم ملي همه بازيكنان روحيه بالايي دارند و يكدل و متحد براي رسيدن به هدفمان كه قهرماني در جام ملت‌هاست مي‌جنگيم.
براي رسيدن به اين هدف‌ اما راه دشواري را در پيش داريم.
بله، راه سختي داريم و رسيدن به قهرماني هدفي نيست كه به راحتي بتوانيم به آن برسيم. كارمان از هميشه دشوارتر است به ويژه كه چين تمام تلاشش را مي‌كند تا به المپيك برسد. آنها براي دست يافتن به عنوان قهرماني همه‌ امكانات لازم را در اختيار تيم ملي‌شان‌ ‌قرار داده‌اند اين را مي‌توان از اردوهايي كه براي بازيكنانشان در نظر گرفته بودند و بازي‌هاي تداركاتي كه پشت سرگذاشته‌اند فهميد. المپيك از جام جهاني هم براي چيني‌ها مهم‌تر است و آنها هركاري مي‌كنند تا قهرمان آسيا شوند. ما هم البته آماده‌ايم تا در مقابل 20 هزار هوادار بازي كنيم.

نگران ميزباني چيني‌ها نيستيد؟
چين ميزبان بسياري از رقابت‌هاي بسكتبال بوده است. از طرفي ما نيز به جو سالن‌هاي آنها آشنا هستيم چراكه تيم ملي ايران همواره در خارج از كشور بازي مي‌كند. جام ملت‌هاي آسيا هميشه بيرون از خانه برگزار شده. در اين سال‌ها كه در تيم ملي بوده‌ام هميشه اين مسابقات يا در چين بوده يا در ساير كشورهاي آسيايي. چيني‌ها هم مي‌دانند ما چه دفاع سرسختي داريم. ما به جام ملت‌ها آمده‌ايم كه قهرمان شويم همه بازيكنان مي‌دانند المپيكي شدن تيم ملي چه تأثيري در رشد بسكتبال دارد.

در تورنمنت اطلس به تيم دوم چين باختيم. اين مسئله رويارويي با چين در جام ملت‌ها را دشوار نمي‌كند؟
در آن بازي زمان زيادي براي آماده شدن نداشتيم و تنها يك هفته بود كه زير نظر سرمربي جديد تمرين كرده بوديم. اصلا‌ً آمادگي لازم را نداشتيم و شايد اصلاً نبايد به اين مسابقات اعزام مي‌شديم.‌اي كاش نمي‌رفتيم و در همين تهران تمرين مي‌كرديم. به نظرم تيم ملي ما دو مزيت بزرگ دارد؛ اول اينكه از باخت نمي‌ترسيم دومين مسئله اين است كه ما از شكست‌هايمان درس مي‌گيريم.

بازي اول با ژاپن را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
بدون شك بازي سختي است. ژاپن بعد از مدت‌ها كره را در ويليام جونز شكست داد. گروه آساني نداريم.‌اميدوارم كه از همان ابتدا با قدرت شروع كنيم و تا قهرماني پيش برويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار