کد خبر: 740595
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
توصيه هاي دكتر طبابايي خطاب به والديني كه فرزند مدرسه رو دارند:
حكايت تحصيل كودكان در مدارس غير انتفاعي و مدارسي كه حق و ناحق به يك خوشنامي نسبي دست يافته اند ، حكايت كم پيشينه و پرماجرايي است كه به هر چهار ديواري سايه افكنده ! با اين حال والدين كودكان از اين نكته بسيار مهم غافلند كه يك مدرسه و فضاي آموزشي خاص ، نمي تواند در موفقيت كودك نقش مهمي را ايفا كند.
علي خدايي بيجاري
حكايت تحصيل كودكان در مدارس غير انتفاعي و مدارسي كه حق و ناحق به يك خوشنامي نسبي دست يافته اند ، حكايت كم پيشينه و پرماجرايي است كه به هر چهار ديواري سايه افكنده ! با اين حال والدين كودكان از اين نكته بسيار مهم غافلند كه يك مدرسه و فضاي آموزشي خاص ، نمي تواند در موفقيت كودك نقش مهمي را ايفا كند. با اين احوال اظهارنظر دكتر افشين طباطبايي ، جامعه شناس و پژوهشگرمسائل اجتماعي در اين رابطه مي تواند بر اين مدعا صحه بگذارد.

با توجه به نزديك شدن موسم آغاز به كارمدارس وحتي در نخستين روزهاي بازگشايي آموزشگاهها، معمولا يك تلاش عجيب و و تكاپوي غير قابل درك از سوي برخي از خانواده ها مشاهده مي شود. اين تلاش با اين محوريت صورت مي پذيرد كه والدين به واسطه تقليد و چشم و هم چشمي هايي كه متاسفانه در بين برخي از خانواده ها وجود دارد ، تمام سعي خود را مي كنند كه فرزندان شان را در مدارس و آموزشگاه هايي ثبت نام كنند كه به اصطلاح صاحب نامند و شهير!‌ حال عموم اين مدارس كه مورد اقبال و استقبال والدين است ، در دسته بندي مدارس غير انتفاعي قرار مي گيرند. اين تلاش اشتباه تا جايي پيش مي رود كه با گذشت چند ماه از سال تحصيلي برخي از والدين به بهانه هايي چون ناكارآمدي روش هاي تدريس آموزگار و باب ميل نبودن فضاي دبستان و مدرسه و .... ، اقدام به جابجايي فرزندانشان از اين كلاس به آن كلاس و از اين مدرسه به آن مدرسه مي كنند كه در نهايت اين عملكرد اشتباه وغلط ،تاثيرات بسيار بدي بر روح و روان كودكان مي گذارد.

با اين احوال و به صرف پرداخت هزينه هاي سر سام آور به مدارس ، گاهي برخي از والدين براي تامين شهريه ها و هزينه هايي كه در اين گونه مدارس از آنها مطالبه مي شود، بشدت مقروض مي شوند و يا خود را درگير وام هايي با سود و بهره بالا مي كنند كه اين اقدام اشتباه ، بنيان خانواده را بهم مي ريزد!

با اينهمه ثبت نام كودكان در مدارس غير انتفاعي و صاحب نام كه از راه تبليغات هدفدارو به روش سينه به سينه صورت مي گيرد، به هيچ عنوان نمي تواند اولويت اصلي يك خانواده محسوب شود. چرا كه اين والدين بر اين نكته مهم واقف نيستند كه مهم ترين عاملي كه مي تواند موجب رشد ونمو و بالندگي كودك شود، جوهره اي است كه يا به صورت ذاتي در نهاد كودك قرار دارد يا اين جوهره اكتسابي است و از طريق راهنمايي درست و اصولي والدين به كودك منتقل مي شود وذهن و زندگي او را شكوفا مي كند.

بهر حال تا اين جوهره و انگيزه در نهاد كودكان ما به درستي نقش نبندد و براي او تفهيم نشود ، كودك نمي تواند موفقيت هاي تحصيلي مورد انتظار والدينش را بر آورده نمايند ، ولو اين كه او را در بهترين ومجهزترين مدارس غير انتفاعي كشور ثبت نام كنند.

يك خطاي استراتژيك

در اين راستا دكتر افسين طباطبايي ، جامعه شناس و پژوهشگر مسايل اجتماعي در گفت و گو با جوان آنلاين با اشاره به اين نكته كه هر پدر و مادری ، آرزو ی فراهم ساختن بهترین امکانات رفاهی را برای فرزندان دارد، اظهار مي كند :‌اغلب پدر و مادرها به دنبال این هستند که فرزندشان در رقابت با همسن و سالان ، بهترين باشد و برترشود . از این رو سعی دارند فرزندانشان در بهترین مدارس درس بخوانند تا از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار شوند و بر این باورند که موفقیت و خوشبختی فرزندان، از این راه تأمین می شود، در نتیجه تمام هم و غم و فکر خود را صرف یافتن مدرسه ای برتر می کنند.

وي در ادامه مي افزايد :‌از سوي دیگر والدین براين باور اشتباه اصرار مي ورزند كه اگر فرزنانشان را در مدارسي كه عموما غير انتفاعي هستند و در ميان مردم از يك خوشنامي نسبي برخوردار شده اند، ثبت نام كنند ، فرزندشان مجبور به تلاش و کوشش بیشتر خواهند شد و در مقایسه با هم كلاسي هاي خود در مدارس دولتي، موفقيت بيشتري را كسب مي كند ! در حالی که اين يك خطاي استراتژيك است . چرا كه والدین ناخواسته فرزندان خود را وارد یک بازی رقابتی بی فرجام می کنندکه تبعات آن در دراز مدت خيلي خيلي بيشتر خواهد بود و آنچه كه بايد والدين در مورد آن با ديد بازتر و دقت بيشتري تفكر كنند اين است كه ابتدا به ساكن باید در نظر گرفت هر انسانی، از جمله فرزندان آنها ویژگی های مختص خود را دارند و رقابت تحصیلی بر اساس الگو هايي كه مد نظر آنهاست ، بي شك به جای ارتقا تحصيلي دانش آموز، باعث تخریب روند شکوفایی استعداد آنها خواهد شد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به آمارهايي كه در اين رابطه منتشر شده اند ، مي گويد:‌آمار و پژوهش ها نشان می دهند بیشتر دانش آموزانی که از دید والدین قرار است موفق شوند، نه تنها همگي فارغ التحصیلان مدارس غیر انتفاعی نیستند ، بلكه در اكثر موارد دانش آموزان مدارس دولتي از عملكرد بهتري بر خوردار بوده اند.

دكتر طباطبايي در پايان متذكر شد كه آماده بودن همه امکانات و وسایل برای پیشرفت یک دانش آموز يا يك دانشجو، در اكثر موارد توانایی مقابله، مبارزه و پشتکار او را تحت الشعاع قرار مي دهند و اصل خود باوري و اعتماد به نفس را در درون او دچار چالش مي كند .

ضمن آنكه نبايد اين اصل را فراموش كرد که مجرب ترین و کارآزموده ترین آموزگاران نیز در مدارس و آموزشگاه هاي دولتی مشغول به کار هستند و چنين مدارسي كه تحت لواي دولت فعاليت مي كنند به خاطر بودجه بیشتر از امکانات آزمایشگاهی، ورزشی و هنری بالاتر و کاملتری برخوردارند.

با اين اوصاف اميد آن مي رود كه والدين در تصميم گيري هايشان ، چنان راهي را بر گزينند كه با عقل و منطق خودشان سازگار باشد ، نه با حرف و حديث و اعتقاد اشتباه ديگران !

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار