کد خبر: 736873
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
گفت‌وگوي «جوان» با امير عابديني عضو مجمع فدراسيون فوتبال و هيئت رئيسه سازمان ليگ
سعيد احمديان
«نمي‌توانم در امور فدراسيون فوتبال دخالت كنم.» اين پاسخ وزير ورزش به مجلسي‌ها بود، به نمايندگاني كه درباره وضعيت ناهنجار فوتبال از او پرسيده بودند و گودرزي با اشاره به اينكه اختياري در فوتبال ندارد، از نمايندگان خواسته بود از كفاشيان درباره حواشي فوتبال پاسخ بخواهند. اعتراف وزير به نداشتن اختيار سبب شده تا بار ديگر بحث اساسنامه فدراسيون فوتبال كه بر اساس آن دولت حق دخالت در امور فوتبال را ندارد مطرح شود. اين در حالي است كه دولتي‌ها مي‌گويند چرا وقتي پول و بودجه به فدراسيون فوتبال تزريق مي‌كنند، نبايد حق عزل و نصب و دخالت داشته باشند! البته آن طرف فدراسيون فوتبالي‌ها هم دخالت دولت را طبق اساسنامه مساوي تعليق فوتبال مي‌دانند و همين سبب شده تا وزارت ورزشي‌ها دست‌هايشان بسته باشد. البته پس از اين اتفاقات نمايندگان مجلس گفته‌اند مي‌خواهند با تغييراتي در اساسنامه فدراسيون فوتبال، دست دولت را براي انجام تغييرات باز بگذارند، موضوعي كه امير عابديني عضو مجمع فدراسيون فوتبال مي‌گويد باعث تعليق فوتبال خواهد شد و آن وقت بايد تنها در داخل كشور مسابقه بدهيم! در گفت‌وگو با عابديني باز شدن پرونده اساسنامه فدراسيون فوتبال را بررسي كرده‌ايم و او كه در دهه 70 رئيس فدراسيون فوتبال بوده معتقد است اين مشكل براي اينكه به فوتبال كشور ضربه نزند تنها با تعامل قابل حل است.

آقاي عابديني اين روزها دوباره موضوع اساسنامه فدراسيون فوتبال و اختيار نداشتن دولت براي دخالت، واكنش‌هاي مختلفي را به همراه داشته است. شما به عنوان مديري كه سال‌ها رئيس فدراسيون فوتبال بوده‌ايد و الان عضو مجمع فدراسيون هستيد، بروز چنين اختلافاتي را چطور مي‌بينيد؟
با يك مقدمه شروع مي‌كنم، در گذشته نه چندان دور و قبل از زمان آقاي علي آبادي كه هنوز اساسنامه فدراسيون فوتبال به تأييد فيفا نرسيده بود و با يك اساسنامه داخلي مديريت مي‌شد، دولت‌ها حق عزل و نصب داشتند و رئيس سازمان تربيت بدني بدون اينكه مشكلي پيش بيايد به راحتي مي‌توانست رئيس فدراسيون را بركنار و تغييرات ايجاد كند. اما خب اين اختيارات با توجه به اينكه در سال 2006 فيفا به طرز رفتن آقاي دادكان حساس شد و مسائلي مانند تعليق پيش آمد، فيفا از ايران خواست كه اساسنامه‌اش را طبق اصولي كه فيفا تنظيم كرده و همه كشورهاي دنيا به آن پايبند هستند تنظيم كند. فيفا فدراسيون فوتبال را يك نهاد غير دولتي مي‌داند و هر گونه دخالت دولت‌ها را نفي مي‌كند. پس از آن بود كه راه دخالت دولت با تدوين و تصويب اساسنامه جديد ايران در فيفا بسته شد.

درباره اصول مشترك فيفا كه اساسنامه فدراسيون‌هاي فوتبال كشورها بر پايه آن تنظيم شده، بيشتر توضيح مي‌دهيد؟
فيفا در اساسنامه‌اش سه اصل كلي دارد، اول اينكه مجموعه فدراسيون بايد استقلال داشته باشد و مستقل عمل كند، دوم موضوع خودكفايي فدراسيون و سومين اصل هم استفاده ازتكنولوژي‌هاي روز دنياست. با توجه به اصل اول، فيفا مي‌گويد فدراسيون هر كشور مستقل است و دولت‌هاي آن كشور حق عزل و نصب ندارند.

اما به نظر نمي‌رسد اين سه اصل، به خصوص اصل دوم كه خودكفايي است در ايران محقق شده باشد، فدراسيون همچنان از بودجه دولتي ارتزاق مي‌كند و وزارت ورزش هم مي‌گويد وقتي پول مي‌دهد بايد حق دخالت هم داشته باشد، دولتي‌ها معتقدند نمي‌شود كه به يك مجموعه پول بدهند اما حق تغيير نداشته باشند!
در اين باره با يك مثال پاسخ مي‌دهم، انرژي هسته‌اي يكي از موضوعات مهم جامعه است، در اين باره پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را ما نيز مانند ساير كشورهاي دنيا پذيرفته‌ايم و سازمان انرژي اتمي به آن پايبند است. اصول فيفا و اساسنامه‌اي كه براي كشورها تهيه شده هم مانند همين پيمان است. وقتي آن را پذيرفته‌ايم بايد اجرا كنيم.
اما رئيس سازمان انرژي اتمي را آژانس تعيين نمي‌كند و دولت آن را منصوب مي‌كند؛ در حالي كه در موضوع فدراسيون فوتبال، دولتي‌ها مي‌گويند با وجود دادن بودجه اختيار عزل و نصب نداريم!
توجه داشته باشيد كه فوتبال شرايط خودش را دارد. فدراسيون بين‌المللي فوتبال اعلام مي‌كند كشورهايي كه مي‌خواهند در مسابقات بين‌المللي شركت كنند بايد چارچوب ما را بپذيرند. در صورتي كه خارج از اين اصول عمل شود، آن كشور تعليق مي‌شود و اجازه حضور در مسابقات بين‌المللي اعم از قاره‌اي و جهاني را ندارد. شما دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را ببينيد، دو تيم زير نظر وزارت ورزش اداره مي‌شوند و وضعيت آشفته اين روزها نشانه اين مديريت است. حالا اگر فدراسيون فوتبال هم زير نظر وزارت ورزش بود آيا فكر مي‌كنيد سرنوشت بهتري نسبت به سرخابي‌ها داشت؟به عقيده من همين كه الان در رنكينگ آسيا اول هستيم و 9 كرسي در كنفدراسيون فوتبال آسيا داريم نتيجه همين استقلال است.
نحوه مديريت و نتايج آن يك موضوع ديگر است، بحث اين است كه دولت چون پول مي‌دهد مي‌خواهد اختيار تغيير و تحول هم داشته باشد.
هر چند اساسنامه فدراسيون فوتبال اجازه دخالت نمي‌دهد اما دولت با توجه به ابزار نظارتي قوي‌اي كه دارد مي‌تواند بر هزينه‌كرد بودجه و پولي كه مي‌دهد كاملاً اشراف داشته باشد. نهادي مانند حراست وزارت ورزش در كل مجموعه فوتبال وجود دارد يا سازمان بازرسي كل كشور هر وقت بخواهد مي‌تواند به فدراسيون فوتبال برود و عملكرد مالي و بقيه موارد را بررسي كند و اگر تخلفي بود هم به دستگاه‌هاي قضايي ارجاع داده مي‌شود.

به موضوع همكاري اشاره كرديد اما نمايندگان مجلس كه پرونده فساد در فوتبال را در كميسيون اصل نود پيگيري مي‌كنند دل پري از فدراسيوني‌ها دارند و مي‌گويند كه فدراسيون همكاري نمي‌كند. وزير ورزش هم مي‌گويد فدراسيون به هيچ جا پاسخگو نيست، با اين شرايط به نظر مي‌رسد ابزار نظارتي بي‌اثر مي‌شود! شايد همين باعث شده تا مجلس به فكر تغيير اساسنامه و باز كردن دست دولت براي دخالت در فدراسيون فوتبال بيفتد!
شايد نمايندگان كميسيون اصل نود شوخي مي‌كنند! باز هم اشاره مي‌كنم با توجه به ابزار نظارتي كه هست همه چيز را مي‌توان رصد كرد. درباره تغيير اساسنامه هم كار نمايندگان قانوني است و اگر تغييري داده شود فيفا بايد آن را تأييد كند اما همان طور كه اشاره كردم فدراسيون بين‌المللي فوتبال به دخالت دولت در فوتبال حساس است و اجازه نمي‌دهد. اگر مي‌خواهند در فوتبال حق عزل و نصب را به وزير ورزش بدهند بايد ديگر دور حضور بازي‌هاي بين‌المللي را خط بكشيم و فوتبال را تنها در داخل كشور بازي كنيم!

با توجه به محدوديت‌هايي كه بر اساس قوانين فيفا درباره نحوه برخورد فدراسيون فوتبال با وزارت ورزش وجود دارد، به نظر شما به عنوان رئيس اسبق فدراسيون فوتبال و عضو مجمع فدراسيون فوتبال، براي اينكه دعواهاي بين وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال خاتمه پيدا كند، چه بايد كرد؟
به نظر من بهترين راه تعامل است، وزير ورزش به جاي اينكه دنبال گرفتن حق عزل و نصب رئيس فدراسيون فوتبال باشد راه تعامل با مجمع فدراسيون را در پيش بگيرد. بايد وزارت ورزش به اعضاي مجمع بها بدهد. اعضاي مجمع در صورتي كه به اين نتيجه برسند كه مديريت آقاي كفاشيان كارايي ندارد، براي استيضاح كردن تعارف ندارند. به عنوان مثال در صورتي كه آقاي روحاني بخواهد مي‌توانيم كاري كنيم كه آقاي كفاشيان بدون اينكه فيفا حساس شود، استعفا دهد و با تشكيل مجمع اين استعفا پذيرفته شود. به همين خاطر معتقدم بايد تعامل به وجود بيايد. وزير مي‌تواند در جلسه با فوتبالي‌ها گزينه‌هايش براي رياست فدراسيون فوتبال را مطرح كند و گزينه‌اي كه مقبوليت بيشتري داشت، انتخاب شود. تا زمان برگزاري مجمع هم مي‌توان روي گزينه مانور داد تا به عنوان رئيس فدراسيون انتخاب شود و با توجه به هماهنگي‌اش با وزير شاهد جنگ و جدل‌هاي امروز نباشيم و فوتبال هم به آرامش برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار