کد خبر: 736345
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
محمدرضا هادیلو
شهريور با تمام زيبايي‌هايش حس و حال خاصي دارد. در اين ماه گويي شمارش معكوس براي فرا رسيدن مهرماه آغاز شده است. هوا يك روز گرم است و يك روز خنكي صورت شهروندان را نوازش مي‌كند. از همه مهم‌تر حس و حالي كه دانش‌آموزان دارند، نشان مي‌دهد كه مهر حتماً زنگ‌ها را به صدا درخواهد آورد. شايد به جرئت بتوان گفت مدرسه و دانش‌آموز و معلم جزو اولين نمادهاي پاييز هستند.
اين روزها مدارس سراسر كشور خود را براي بازگشايي فضاهاي آموزشي آماده مي‌كنند و مدارس استان تهران به دليل وجود جمعيت بسيار زياد و همچنين مهاجر‌پذير بودن اطراف پايتخت در شهرستان‌‌هاي حاشيه‌اي، مشكلاتي در خصوص كمبود مدارس و فرسوده بودن فضاهاي آموزشي را به دوش مي‌كشد.
با اينكه همگان فكر مي‌كنند مدارس تهران به علت قرار داشتن در پايتخت از وضعيت خوبي برخوردارند اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تهران همواره يكي از استان‌هاي نيازمند توجه در حوزه مدرسه‌سازي و تخريب و بازسازي فضاهاي آموزشي فرسوده بوده و دست نيازش براي طلب اعتبارات بيشتر از هميشه دراز است.
بر پايه گزارشي كه مدير‌كل نوسازي مدارس استان تهران ارائه كرده، تعداد ۲۵۰ پروژه در اين استان در دست بهره‌برداري است كه از اين تعداد ۱۱۲ پروژه مهرماه امسال تحويل آموزش و پرورش داده مي‌شود. پروژه‌هايي كه شامل هزار و 350 كلاس درس با زيربنايي حدود۱۹۰‌هزار مترمربع است.
هميشه در كنار ساخت بناها، استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس نيز يكي از چالش‌هاي مسئولان به شمار مي‌آمده؛ موضوعي كه هر سال با به صدا درآمدن زنگ مدارس بر سر زبان‌ها مي‌افتد و با تعطيل شدن آنها از ياد مي‌رود. البته امسال نيز از همين الان مديركل نوسازي مدارس استان تهران گفته «از شروع فصل سرما چيزي به عنوان بخاري گازي در مدارس دولتي نخواهيم داشت و تا پايان سال پرونده سيستم گرمايشي بسته خواهد شد.»
داريوش ورناصري از درد جديد ديگري هم رونمايي كرده كه «سايت‌هاي مسكن مهر» است. وي در مورد فضاهاي آموزشي مسكن مهرها گفته: «احداث فضاهاي آموزشي در اين سايت‌ها در سال‌هاي اخير، انرژي زيادي را صرف خود كرده است و ما با كمبود فضاي آموزشي روبه‌رو هستيم كه با كمك خيرين و سازمان نوسازي در چالش هستيم تا اين مسئله نيز حل شود كه در همين راستا در سايت‌هاي مسكن نوزده‌گانه استان تهران همانند اسلامشهر، ملارد، پرند، پيشوا و... ۱۵ مدرسه مهرماه سال جاري به آموزش و پرورش تحويل داده مي‌شود.
مديركل نوسازي مدارس استان تهران تأكيد كرده: در سال تحصيلي ۹۵- ۹۴ مشكل كمبود فضاي آموزشي نخواهيم داشت اما حل شدن مشكل فضاي آموزشي سايت‌هاي مسكن مهر چندين سال طول خواهد كشيد. به همين خاطر ساخت فضاي آموزشي در منطقه ۲۲ مهر ۹۴ آماده نمي‌شود، بلكه براي سال تحصيلي ۹۶- ۹۵ اين فضاها آماده خواهد شد، اما براي اينكه فشار تراكم دانش‌آموزي را از منطقه ۲۲ كم كنيم، اين تراكم را در منطقه 5 افزايش داده‌ايم.»
با يك حساب سر‌انگشتي مي‌توان گفت در مسكن مهر تهران تعداد ۳۳۰‌هزار واحد مسكوني وجود دارد كه اگر فرض بر اين باشد كه به ازاي هر خانواده، يك فرزند وجود دارد، ۳۳۰ هزار دانش‌آموز خواهيم داشت كه نياز به ۳۵۰ مدرسه دارند. با اينكه به گفته مسئولان آموزش و پرورش برنامه‌ريزي شده تا مجموعاً ۷۵ مدرسه‌اي كه در دست ساخت است، تا سال تحصيلي ۹۶- ۹۵ تحويل آموزش و پرورش شود، اما باز پاسخگوي نيازهاي واقعي سايت مسكن مهر نخواهد بود.
از طرف ديگر در سطح استان تهران بيش از هزار واحد آموزشي وجود دارد كه عمر بيش از ۴۰ سال دارند و براي تخريب و بازسازي مدارس به 3 هزار ميليارد تومان نياز است كه ساماندهي فضاهاي آموزشي يك پروسه ۱۰ ساله را مي‌طلبد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار