کد خبر: 736125
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
الناز خمامي‌زاده
اين روزها رامبد جوان در همه چيز يكه‌تاز است. در ايده‌پردازي و خلاقيت طنزش و حالا در استفاده‌اي به موقع از تريبونش براي تشويق مردم به كتابخواني.
وقتي رامبد جوان ايده «خندوانه» را طراحي كرد و برنامه‌اش را ساخت، انگار كه جاي خالي هزاران ساعت برنامه طنز در رسانه ملي را پر كرده است؛ جوان خوش ايده و خوش‌ذوق، خندوانه را به يك استراحتگاه تفريحي واقعي براي مردم ايران بدل كرد و شبكه «نسيم» را از آن زوايه متروكش به مركز توجه بينندگان رسانه ملي آورد؛ حالا كار و بار او و برنامه‌اش حسابي گرفته است. برنامه‌اي پويا كه ركود و ايستايي در آن جايي ندارد و به همين خاطر بيننده در هر زمان و هر لحظه منتظر غافلگير شدن است. حالا غافلگيري جديد رامبد جوان نه براي مردم بلكه براي اهالي فرهنگ، اهتمام او به ترويج كتابخواني است آن هم از طريق اختصاص دادن دقايقي از برنامه‌اش به معرفي كتاب‌ها و حتي برگزاري مسابقه «كتابخوان نارگيله» است.
در اين اوضاع و احوال همه از پايين بودن ميزان علاقه عمومي مردم به كتابخواني آگاه هستند؛ خطري بزرگ كه آينده علمي و فرهنگي كشور را به شدت تهديد مي‌كند. براي حل اين معضل فرهنگي، تلويزيون تلاش‌هاي زيادي را براي تبليغ كتابخواني انجام داد اما با شيوه‌هايي خشك و به اصطلاح نچسب كه اين رغبت را در وجود بيننده زنده نمي‌كرد.
حالا جوان خوش‌ذوق با آن ايده‌پردازي‌هاي جالب‌توجهش كه هر قسمت از برنامه‌اش را از قسمت پيشين متمايز مي‌كند به قهرمان طنز اين روزهاي كشور بدل شده است. قهرماني كه هر كلامش هزاران مطيع و طرفدار دارد. او در اين روزها با خودخواهي نخواسته كه برنامه‌اش را صرفاً به همان روال روتين و تكراري دست زدن‌هاي هماهنگ و آوازخواني و معرفي 15 دقيقه‌اي طنزپردازان اختصاص دهد. جوان تلاش كرده تا از محبوبيت برنامه‌اش استفاده كند و قدمي هم در راستاي حل معضل سرانه مطالعه كتاب در كشور بردارد.
«خندوانه» با ايده‌پردازي‌هاي خوب آنقدر امتياز و شأنيت كسب كرده كه حالا ديگر هنرمندان براي قبول دعوت و حضور در آن تقاضاهاي مالي را مطرح نكنند و منتظر دريافت كارت دعوت جوان بنشينند. او در اين شب‌هاي پرخنده و شاد در شبكه نسيم به بسياري از مهمان‌هايش كتاب هديه مي‌دهد تا آنكه بخواهد آنها را با هداياي نقدي بدرقه كند. جوان علاوه بر اين فرصت يك مسابقه كتابخواني را هم براي بينندگان مهيا كرده و در برنامه دوشنبه شب گذشته به معرفي دو كتاب «جام جهاني جواديه» و «يك عاشقانه آرام»‌ پرداخته است؛ رويه‌اي كه ظاهراً قرار است باز هم ادامه داشته باشد.
مسابقه «‌كتابخوان نارگيله»‌ او با آن عنوان جذابش هم راه ديگر رامبد جوان و برنامه او براي دعوت مردم به كتابخواني است كه بينندگان براي شركت در آن بايد به سامانه *780# مراجعه كنند و طبق توصيه رامبد جوان، بدون خواندن كتاب‌ها، غيرممكن است كه بتوانند جواب‌هاي صحيح را انتخاب كنند. تجربه معرفي كتاب از طريق برنامه «خندوانه» و برگزاري مسابقه كتاب در شبكه نسيم را مي‌توان جزو يكي از نادر تلاش‌هاي موفق رسانه ملي در راستاي فرهنگ‌سازي صحيح عمومي قلمداد كرد؛ برنامه‌اي كه از نظر شمار بيننده به آمار قابل‌توجهي دست پيدا كرده و حالا به همان سبك و زبان و روش خاصش سعي دارد فرهنگ‌هاي صحيح را از تريبون طنز به مردم منتقل كند؛ بعيد است كه در رسيدن به هدفش موفق نشود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار