کد خبر: 735657
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
رهبران مصر، امارات و اردن براي مذاكره درباره سوريه به مسكو رفتند
سران كشورهاي عربي پس از پنج سال جنگ‌افروزي در سوريه و حمايت از تروريست‌ها، راه ديپلماتيك را در پيش گرفته‌اند و خواهان حل بحران هستند.
سران كشورهاي عربي پس از پنج سال جنگ‌افروزي در سوريه و حمايت از تروريست‌ها، راه ديپلماتيك را در پيش گرفته‌اند و خواهان حل بحران هستند. پس از وزيرخارجه عربستان، اين بار پادشاه اردن، وليعهد امارات و رئيس‌جمهور مصر به روسيه سفر كرده‌اند تا در گفت و گو با مقامات مسكو، طرح‌هاي ايران و روسيه براي حل بحران سوريه را بررسي كنند.
به گزارش «جوان»، اين روزها روسيه به محل تردد ديپلمات‌هاي عربي تبديل شده است كه خود را به مسكو رسانده‌اند تا ظاهراً در نمايشگاه هوا فضاي «ماكس» شركت كنند ولي هدف اصلي آنها كاهش تنش‌ها با روسيه و به تبع آن رايزني با مسكو در مورد مسائل منطقه است. رئيس‌جمهور مصر، وليعهد امارات و پادشاه اردن كه نسبت به ديگر كشورهاي عرب دشمني كمتري با دولت دمشق از خود نشان داده‌اند، در روسيه هستند تا در كنار شركت در نمايشگاه هوايي روسيه، رايزني‌هاي مؤثري درباره چگونگي حل بحران سوريه داشته باشند.
يك روزنامه روسي فاش كرد كه تعدادي از سران عرب نشستي محرمانه را در شهر مسكو پايتخت روسيه براي مبارزه با تروريسم در منطقه برگزار كردند. به گزارش تسنيم، روزنامه وزگلاد روس نوشت: «در اين نشست عبدالفتاح السيسي رئيس‌جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن، محمد بن زايد آل‌نهيان، وليعهد امارات و گروهي از مسئولان بلندپايه منطقه شركت داشتند.» اين روزنامه افزود: «در اين مذاكرات بحران سوريه و تروريسم، گروه تروريستي داعش و وحدت تلاش‌هاي روسيه، مصر، اردن و امارات براي مبارزه با اين تروريسم بررسي شد.»
به گزارش پايگاه خبري «اليوم السابع»، عبدالله دوم در ديدارش با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در مسكو با تأكيد بر اهميت نقش روسيه و پوتين در حل بحران سوريه، بر لزوم گردآوري طرف‌هاي درگير سوري بر ميز مذاكرات تأكيد كرد. عبدالله دوم خطاب به پوتين اعلام كرد: «بايد براي حل بحران سوريه راهي پيدا كنيم و در اين زمينه نقش شما و كشورتان در متحد كردن طرف‌هاي درگير اساسي است.»  وليعهدامارات نيز در ديدار با پوتين روابط دو جانبه و دوستي ميان دو كشور و برخي مسائل منطقه و جهان را بررسي كردند.  علاء يوسف سخنگوي رياست جمهوري مصر نيز گفت: «در جريان ديدار پوتين و السيسي، تحولات تعدادي از كشورهاي منطقه بررسي شد. ديدگاه دو كشور در بسياري از مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي مورد توجه يكسان بود. همچنين بر نياز به اتخاذ تصميم‌هاي سريع براي مقابله با خطرات تهديدكننده امنيت ملي عربي و همچنين صلح و امنيت بين‌المللي تأكيد شد، به ويژه درسايه گسترش دايره تروريسم.»
مردادماه گذشته نيز عادل الجبير، وزيرخارجه عربستان به مسكو سفر كرد و با سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه بر سر بحران سوريه گفت و گو كرد. الجبير پس از گفت و گو با مقامات مسكو بار ديگر بر كناره‌گيري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از قدرت تأكيد كرد و مدعي شد كه بشار اسد در آينده سياسي سوريه جايي ندارد؛ چيزي كه مسكو به شدت با آن مخالف است و همچنان بر بقاي اسد در قدرت تأكيد دارد.  همچنين قرار بود «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان نيز به روسيه سفر كند كه ظاهراً سفر او نيز به تأخير افتاده است با اين وجود ملك سلمان آخر هفته براي ديدار با «باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا راهي واشنگتن مي‌شود. لغو سفر مسكو و رفتن به واشنگتن شايد به اين دليل است كه سلمان سعي دارد نظر واشنگتن را درباره بحران سوريه جويا شود و پس از آن وارد مذاكره با رهبران روسيه شود.  تلاش‌هاي ديپلماتيك روسيه در حالي شدت گرفته كه مواضع ديگر كشورهاي عربي عليه بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نيز تا حدود زيادي معتدل‌تر شده و ديگر سخن گفتن از پيش‌شرط بركناري اسد يا محاكمه در دادگاه‌هاي بين‌المللي همانند گذشته از سوي اين كشورها مطرح نمي‌شود. هرچند اختلافاتي بر سر بحران سوريه بين روسيه و كشورهاي عربي وجود دارد اما مقامات روسي سعي مي‌كنند راه حلي ميانه بيابند كه هم دولت سوريه آن را بپذيرد و هم امريكا و همپيمانان عربش با آن مخالفت نكنند و از سوي ديگر، مخالفان مسلح سوري را كه جز به بركناري اسد راضي نمي‌شوند قانع كنند تا سلاح‌هايشان را زمين بگذارند.
  
طرح ايران درحال تكميل شدن
در كنار روسيه، ايران نيز به تلاش‌هاي ديپلماتيك خود براي حل بحران سوريه ادامه مي‌دهد. به گزارش فارس، مرضيه افخم، سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز روز چهارشنبه در خصوص سوريه اظهار داشت: «ما از ابتداي بحران سوريه راهكاري براي حل اين بحران پيشنهاد كرديم و مبناي ما اراده و خواست مردم سوريه براي تعيين سرنوشت‌شان بوده است.» افخم اضافه كرد: «طرح ايران در حال گفت‌وگو و رايزني با طرف‌هاي مختلف است تا تكميل شود. ما به دنبال اين نيستيم كه بگوييم طرحي داريم، بلكه آنچه براي ما مهم است اجرايي و عملياتي شدن آن است و تلاش داريم در مشورت با طرف‌هاي مختلف امكان عملي هر طرحي را بررسي كنيم.»  سفر شماري از سران عرب به مسكو، اين احتمال را مطرح كرده است كه چه بسا روزنه‌اي براي پايان دادن به بحران سوريه به وجود آمده است به گونه‌اي كه ديدگاه عرب‌ها را به ديدگاه روسيه نزديك كند. اين در حالي است كه ديدگاه ايران، بازيگر مهم منطقه نيز بايد در نظر گرفته شود، به ويژه پس از رسيدن ايران و غرب به توافق هسته‌اي. همچنانكه فيليپ هاموند، وزيرخارجه انگليس اخيراً گفته است كه مشاركت ندادن ايران در نشست‌هاي مربوط به سوريه اشتباه بود و اين نشان مي‌دهد كه ايران مي‌تواند نقش مؤثري در حل بحران سوريه داشته باشد.
  
مخالفت پنتاگون با منطقه پرواز ممنوع
هرچند آنكارا مي‌گويد كه موافقت امريكا را براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع به دست آورده است اما مقامات امريكايي همچنان بر مخالفت خود با اين طرح تأكيد مي‌كنند. سخنگوي پنتاگون تأكيد كرد مذاكرات واشنگتن با تركيه شامل ايجاد منطقه پرواز ممنوع در خاك سوريه نخواهد شد. به گزارش شبكه الميادين، پيتركوك سخنگوي وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) روز چهارشنبه گفت: «تركيه اكنون از نظرفني آماده مشاركت در حملات واشنگتن عليه داعش در عراق است.» وي گفت: «توافق فرماندهان امريكايي و تركيه فقط به حملات هوايي عليه داعش منحصر مي‌شود. از نظر ما هماهنگي و همكاري با ترك‌ها براي حملات هوايي به داعش اقدام مهمي است.»
  
اسد: ايران با سوريه و سوريه با ايران است
رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه خود با شبكه «المنار» تازه‌ترين ديدگاه و تحليل از بحران كشورش و طرف‌هاي دخيل در آن از تركيه و امريكا گرفته تا ايران و روسيه را ارائه كرد. اسد اتحاد با ايران را «اتحادي با عمر سه دهه» خواند و گفت: «چه چيز جديدي هست وقتي با ايران هستيم؟ ما اساساً روابطمان قوي است. ما متحد يكديگريم. ما با ايرانيم و ايران با سوريه. چه چيزي در ائتلاف جديد متفاوت است؟» او سياست روسيه را «اصولي» دانست كه هر روز بر ميزان اصولي بودن آن افزوده شده است. اسد گفت: «سياست روسيه ثابت است و از شخص يا يك رئيس‌جمهور حمايت نمي‌كند. اساساً پذيرفتني نيست كه يك كشور يك رئيس‌جمهور را حمايت كند. اين، دخالت در امور داخلي است.»  اسد ابراز اطمينان كرد كه روسيه همچنان از سوريه حمايت خواهد كرد:« اطميناني قوي به روسيه داريم ، همانطور كه آنها در اين بحران ثابت كرده‌اند براي چهار سال آينده، هميشه در روابط خودشان با ما شفاف و صادق بوده اند.» اسد همچنين سران سعودي را «گروهي» دانست كه «هنوز وارد عصر تمدن» نشده‌اند و رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه را «سلطان اخواني» توصيف كرد كه «رؤياهاي بزرگي» در سر دارد.

جنگ الزبداني به مرحله آخر نزديك مي‌شود
نيروهاي ارتش سوريه و مقاومت لبنان درحال نزديك شدن به مرحله نهايي جنگ در الزبداني هستند. به گزارش العالم، ارتش سوريه و مقاومت لبنان حلقه محاصره افراد مسلح را در شهر الزبداني واقع در ريف دمشق تنگ‌تر كردند. منابع نظامي مي‌گويند جنگ در اين منطقه به محدوده كوچكي منحصر شده است كه (طول آن) از 800 متر فراتر نمي‌رود و افراد مسلح در محاصره كامل قرار دارند. براساس اين گزارش، درگيري‌ها در اين شهر به مركز آن رسيده و محل اختفاي افراد مسلح در اين منطقه در حال نابودي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار