کد خبر: 734192
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
گفت‌وگوي «جوان» با تيمور غياثي، مدير تيم‌هاي ملي دو و ميداني
دنيا حيدري
كسب 6 سهميه براي حضور در مسابقات جهاني پكن براي نخستين بار، آن هم در شرايطي كه وضعيت دو و ميداني‌كاران طي اين مدت چندان جالب نبود و شاهد اعتراضات زيادي از آنها بوديم اتفاق بزرگي بود.
اين نخستين بار است كه تيم‌ملي دو‌و‌ميداني ايران مي‌تواند شش سهميه براي حضور در رقابت‌هاي جهاني كسب كند. پيش از اين همواره با وايت كارت راهي اين رقابت‌ها شده بوديم يا اگر هم سهميه‌اي كسب شده بود، يك يا دو سهميه بود. اما جام كازانف قزاقستان نقطه عطف دو‌و‌ميداني بود و بازيكنان تيم‌ملي توانستند بعد از اردوهاي متوالي و مسابقات ركوردگيري، ‌قهرماني آسيا و جايزه بزرگ آسيا توانايي‌هاي خود را به معرض نمايش گذاشته و شش سهميه براي حضور در مسابقات جهاني پكن كسب كنند كه اين اتفاقي نادر و بسيار اميدوار‌كننده براي دو‌و‌ميداني ايران است كه مي‌تواند نويد آِينده‌اي روشن را بدهد. البته احسان حدادي، در مسابقات قهرماني كشور لوگزامبورگ و محمدجعفر مرادي در مارتن موفق به كسب سهميه اين رقابت‌ها شدند. اما محمدحسين ابارقي (دوي 200 متر)، حسن تفتيان (دوي 100 متر)، رضا قاسمي (دوي 100 متر) و ليلا رجبي (پرتاب وزنه) در جام كازانف قزاقستان موفق شدند جواز حضور در مسابقات قهرماني جهان را كسب كنند.
به نظر مي‌رسد دو‌و‌ميداني ايران روند رو به رشدي را در پيش گرفته است. بعد از كسب چهار سهميه حضور در المپيك، حالا شش سهميه حضور در مسابقات جهاني هم مي‌تواند فرصتي ديگر براي كسب سهميه ريو باشد و هم محكي جدي براي دووميداني‌كاران المپيكي.
البته بايد توجه داشته باشيم كه از اين رقابت‌ها تنها دو سهميه مي‌توانيم كسب كنيم، چراكه از شش ورزشكار حاضر در اين رقابت‌ها چهار ورزشكار پيش‌تر كسب سهميه كرده‌اند و حالا تنها اين شانس براي احسان حدادي و جعفرمرادي‌فر وجود دارد كه تعداد سهميه‌هاي دو‌و‌ميداني ايران را افزايش دهند. اما همانطور كه اشاره كرديد حضور در مسابقات جهاني براي آنهايي كه كسب سهميه كرده‌اند نيز فرصت خوبي است تا خود و توانايي‌هايشان را محك زده و نقاط ضعف خود را براي حضور در المپيك رفع و رجوع كرده و نقاط قوتشان را ارتقاع بخشند و اينطور نيست كه بگوييم اين مسابقات تنها براي بازيكناني كه به دنبال كسب سهميه هستند، اهميت دارد.

ايران هرگز نتوانسته حضور پررنگي در مسابقات جهاني داشته باشد و همانطور كه اشاره كرديد يا با وايت كارت در اين رقابت‌ها حاضر شده يا يك يا دو ورزشكار را روانه اين بازي‌ها كرده كه بهترين نتيجه حاصله نيز برنز حدادي است. فكر مي‌كنيد امسال كه شش نماينده در اين رقابت‌ها داريم بتوانيم نتيجه‌اي درخور توجه كسب كنيم؟
متأسفانه همينطور است. تنها عنوان قابل توجهي كه دووميداني ايران تا كنون از حضور در رقابت‌هاي جهاني كسب كرده مدال برنز احسان حدادي در مسابقات برلين است. به غير از آن، نتايج كسب شده ايران از حضور در مسابقات جهاني چهارمي بنده در پرش ارتفاع در مسابقات آلمان، چهارمي حميد سجادي در 2، 3 هزار متر با مانع در كوبا و پنجمي احسان حدادي در اوكازاي ژاپن در سال 2007 است و بس. امسال هم نبايد و نمي‌توان توقع زيادي از نمايندگان ايران داشت. اين مي‌تواند يك شروع خوب و گامي بلند باشد براي موفقيت‌هاي آينده. اما هنوز خيلي زود است انتظار كسب مدال يا رفتن روي سكو را از تيم ‌ملي دو‌و‌ميداني در رقابت‌هاي جهاني داشته باشيم.
اما به نظر مي‌رسد نماينده‌هاي كشورمان به كسب نتيجه خوب از اين رقابت‌ها اميدوار هستند مسئله‌اي كه اين روزها در لا‌به‌لاي مصاحبه‌هاي آنها به وضوح ديده مي‌شود.
بله، من هم ديده‌ام كه برخي از آنها ابراز اميدواري كرده‌اند براي حضور در فينال و اين نشان از بالا بودن روحيه و انگيزه آنها براي كسب عنوان و مدال براي ايران است. اما بايد منطقي به مسئله نگاه كرد و انتظار زيادي نداشت كه فردا روز در صورت محقق نشدن انتظارات مشكلي به وجود نيايد. بدون شك هر شش نماينده اعزامي ايران براي كسب موفقيت راهي پكن مي‌شوند از امروز هم نمي‌توان گفت آنها به طور قطع موفق مي‌شوند يا نه. اما آنچه مسلم است هر شش نفر تمام تلاش خود را براي به اهتزاز درآوردن پرچم كشورشان در پكن مي‌كنند. اما اينكه آيا موفق مي‌شوند يا نه، چيزي نيست كه امروز بتوان در خصوص آن صحبت كرد. اما اگر شرايط به همين منوال پيش برود و مشكل خاصي رخ ندهد، مي‌توان به كسب دو سهميه ديگر از مسابقات جهاني براي حضور در المپيك اميدوار بود؛ يكي در پرتاب ديسك توسط حدادي و ديگري در دو ماراتن توسط جعفر مرادي.

يعني به كسب سهميه حدادي هم نمي‌توان مطمئن بود؟
نمي‌توانيم در اين خصوص صد‌در‌صد و مطمئن صحبت كنيم. مسابقات جهاني سطح بالايي دارد و رقابت در آن با بهترين‌هاي دنيا كار آساني نيست. حضور در اين رقابت‌ها نيازمند كسب سهميه است، يعني بهترين‌هاي دنيا در آن حاضر مي‌شوند. حدادي و پنج نفر ديگر هم جزو اين بهترين‌ها هستند اما بايد ديد شرايط مسابقات به چه شكل است. به كسب سهميه توسط حدادي و مرادي اميدوار هستيم اما به طور صد‌در‌صد و قطعي نمي‌توان در اين خصوص حرف زد.

هدف‌ تيم‌ملي از حضور در اين رقابت‌ها با توجه به توقعي كه بعد از كسب شش سهميه براي حضور در اين مسابقات به وجود آمده، چيست؟
هدف‌گذاري تيم‌ملي ارتقاي ركورد بچه‌هاست. قهرماني جهان شوخي نيست. در پكن رقابت‌هاي سختي انتظار تيم‌ملي دو‌و‌ميداني ايران را مي‌كشد. ما زنگ تفريح ديگر رقبا و كشورهاي ديگر نمي‌شويم اما خيلي هم به كسب مدال اميدوار نيستيم، چراكه كار راحتي نيست. هر چند كه باز هم همه چيز به شرايط اين رقابت‌ها و سطح آمادگي بچه‌ها برمي‌گردد.

اما نمي‌توان منكر اين مسئله شد كه دو‌و‌ميداني ايران پتانسيل بالايي دارد و اين مسئله زماني ثابت مي‌شود كه در اوج مشكلات شاهد آن هستيم كه بازيكنان تيم‌ملي چهار سهميه براي ريو و شش سهميه براي حضور در مسابقات جهاني پكن كسب مي‌كنند. با اين حساب فكر مي‌كنيد اندكي توجه بيشتر نمي‌تواند شرايط دو‌و‌ميداني ايران را به كلي تغيير دهد؟
همينطور است. تيم‌ملي ايران پتانسيل بالايي دارد. هم اكنون و قبل از حضور در مسابقات جهاني پكن چهار سهميه گرفته‌ايم و اميدواريم دو سهميه ديگر نيز از پكن بگيريم و در 11 ماه باقيمانده نيز مسابقاتي را پيش رو داريم كه مي‌تواند بر تعداد سهميه‌هاي المپيكي ايران بيفزايد و به كسب آن اميدواريم چراكه به پتانسيل بالاي دو‌و‌ميداني ايران واقف هستيم. پتانسيلي كه بدون شك با توجه بيشتر مي‌تواند نتايجي به مراتب بهتر را رقم بزند و سهميه‌ها و مدال‌ها و عنوان‌هاي زيادي را به دنبال داشته باشد. اما دست فدراسيون هم در خيلي موارد بسته است و با اين وجود تمام تلاش خود را مي‌كند تا بتواند بهترين نتيجه را به دست آورد، چراكه توانايي دو‌و‌ميداني ايران به مراتب بيشتر و بالاتر از آن چيزي است كه امروز با كسب چند سهميه شاهد آن هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار