کد خبر: 734007
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵

آزادگان در داخل اردوگاه و در روزهاي اسارت همچون يك اجتماع در كنار هم زندگي مي‌كردند و سبك زندگي مخصوص به خود را داشتند. درك اين سبك زندگي و قوانين براي كساني كه شرايط آن روزهاي آزادگان را درك نكرده‌اند كمي سخت به نظر مي‌رسد ولي با نگاهي به آن مي‌توان نكات جالب توجهي برداشت كرد. يكي از اين موارد اصطلاحات خاصي است كه آزادگان در اسارت به كار مي‌بردند. اصطلاحاتي بكر كه ساخته و پرداخته شرايط آن زمان بود و با خواندنش حال و هواي آن سال‌ها زنده مي‌شود. البته بعضي از اين واژه‌سازي‌ها پس از ورود آزادگان به كشور در ميان مردم جا افتاد و بقيه هم با خلاقيت آزادگان در ساختن اصطلاحات مختلف آشنا شدند.

«ارتش قلي» يكي از اصطلاحات پركابرد آزادگان بود. دليل واژه‌سازي آن هم اين بود كه قلي، مترادف «ابولي»، اسم مستعار صدام حسين بود و در اردوگاه وقتي قصد صحبت از ارتش عراق بود از لفظ «ارتش قلي» به منظور گمراه ساختن جاسوسان استفاده مي‏شد. «احسنت» هم از اصطلاحاتي بود كه آزادگان هنگام جمع شدن دور هم مي‌گفتند. اين كلمه شكل جدا شده «احسنت» است و هرگاه شخصي قصد تحسين طنزآميز ديگري را داشت، اين كلمه را به اين شكل ادا مي‏كرد و اين يك شوخي بود؛ يعني اوّل «اَحْ» را مي‏گفت و بعد «سنت» را اضافه مي‏كرد.

«آمپول ضد عاشورا» هم به اين دليل كاربرد داشت كه هنگام فرا رسيدن ايام عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) نيروهاي عراقي به منظور جلوگيري از برپايي مراسم سوگواري و براي كِسِل كردن آزادگان، تحت عنوان پيشگيري از كزاز، اقدام به واكسن زدن اسرا مي‏كردند كه به نام آمپول و واكسن ضد عاشورا در اردوگاه‌ها معروف شده بود. آسمان ابري است (آفتابه را آب كنيد) هم اصطلاحاً رمزي بود براي مطلع ساختن سايرين از وجود نگهبانان عراقي و افراد ستون پنجم و آنتن‌ها در محوطه آسايشگاه. «يوم الورود» هم به اولين روز ورود برادران آزاده به اردوگاه گفته مي‏شد كه از ايام به يادماندني در زندگي هر شخص آزاده بود.

از ديگر اصطلاحات آزادگان «آژ- يخ» بود. اين كلمه اسم رمزي بود كه در مورد يكي از جاسوسان نفوذي دشمن به كار برده مي‏شد تا سايرين را از حضور او مطلع سازند. كار روزانه اين شخص گشت‏زني و جمع‏آوري خبر براي عراقي‌ها بود.

«آب و علف» به نوعي غذا اطلاق مي‏شد كه محتويات و مخلفات آن فقط شامل آب و علف (به اصطلاح سبزي) بود و عراقي‌ها آن را به عنوان قرمه‏ سبزي در برنامه غذايي اردوگاه موصل ۱ قرار داده بودند ولي اثري از گوشت، سبزي و... در آن ديده نمي‏شد. آب از نو مي‏آيد (هوا صليبيه) هم اصطلاحي بود كه هر زمان كه بازرسان صليب سرخ جهاني جهت بازديد به اردوگاه مي‏آمدند، نيروهاي عراقي نيز آب لوله‏كشي اردوگاه را وصل مي‏كردند و آب جريان مي‏يافت. به همين جهت براي اطلاع سايرين از بازديد صليب سرخ، اصطلاحاً گفته مي‏شد «آب از نو مي‏آيد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار