کد خبر: 731468
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
از زمين و آسمان براي دانش‌آموزان ايراني مدال مي‌بارد
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
مرداد امسال براي تيم‌هاي المپياد دانش‌آموزي كشور در رشته‌هاي مختلف قرين موفقيت‌هايي است كه به رغم استقبال كمرنگ جامعه از اين موفقيت‌ها، به اندازه كافي غرورآفرين هستند. كسب مقام قهرماني جهان در المپياد نجوم و اختر‌فيزيك آخرين دستاورد نوجوانان طلايي كشور در ماه جاري است كه بي‌سر و صدا و بدون جنجال‌هاي رسانه‌اي و هزينه‌كردهاي ميلياردي، پرچم كشورمان را در قله‌هاي علم بالا نگه مي‌دارند.
 عرصه رقابت‌هاي علمي و فناورانه در رده‌هاي سني دانش‌آموزي و دانشجويي آنقدر براي برخي سود مالي ندارد كه از آن افسانه صنعت پولساز بسازند و در برنامه‌هاي تلويزيوني به آنتن چسبيده گزارش تخلفات و عملكرد مافيايي آنها منتشر شود و بازيكنان‌شان بشوند قبله آمال جواناني كه كشورمان به زور بازوي آنها بيشتر از خالكوبي‌هاي‌شان نياز دارد.  حتي هشدارها و تذكرات رهبري براي بهره‌مندي از سرمايه‌هاي انساني در تحقق اقتصاد مقاومتي و دانش‌بنيان و لزوم حفظ جوانان دانشمند و با انگيزه براي كشور نيز نتوانسته معادله از برگزيدگان جوان ايراني در عرصه‌هاي بين‌المللي دانش و فناوري قهرمان ملي بسازد كه به مناسبت پيروزي‌شان خيابان‌ها را آذين كنند و جشن خياباني بگيرند.
اينجا ايران است؛ قهرمانان دانش و فناوري از دانش‌آموزي مي‌آموزند بايد در سكوت پيروز شوند، فعاليت كنند و به تنهايي به نبرد با اشغالگران اجنبي بازارهاي داخلي بروند و اگر زورشان نرسيد دلزده و سرخورده بار سفر ببندند و بخت خويش در جاي ديگري بيازمايند. آمارها هم اين نكته را نشان مي‌دهند كه قهرمانان دانش و فناوري كشور اغلب در سكوت رفتن را هم بر مي‌گزينند.
به هر رو اين مسائل باعث نمي‌شود كسب مقام قهرماني جهان در المپياد جهاني نجوم توسط دانش‌آموزان تيم نجوم و اختر‌فيزيك جمهوري اسلامي ايران بعد از موفقيت دانش‌آموزان كشورمان در المپيادهاي جهاني كامپيوتر و شيمي كام‌مان را شيرين نكند.
حسن ساعي دهقان، معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان در اين باره اعلام كرد: دانش‌پژوهان افتخارآفرين المپياد نجوم ايران در نهمين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك با كسب 3مدال طلا، 4 مدال نقره و 3 مدال برنز به مقام قهرماني جهان دست يافتند. اين مسابقات از 4 لغايت 13 مردادماه با شركت 41كشور جهان در شهر سيمارانگ اندونزي برگزار شد.  بر اساس اين گزارش، بيست وهفتمين المپياد جهاني كامپيوتر نيز از تاريخ 4 لغايت 11 مرداد‌ماه جاري در آلماتي قزاقستان بين 76 كشور برگزار شد كه دانش‌آموزان كشورمان توانستند بعد از كشورهاي كره، چين، روسيه، امريكا و ژاپن، مقام ششم جهاني را كسب كنند.  علاوه بر اين، نوجوانان ايراني در چهل‌وهفتمين المپياد جهاني شيمي نيز يك مدال طلا، دو نقره و يك برنز به دست آوردند. اين مسابقات نيز از 29تير لغايت 7مردادماه در شهر باكو آذربايجان برگزار شد كه شركت‌كنندگاني از 75 كشور جهان در آن حضور داشتند. دانش‌آموزان تيم المپياد شيمي كشورمان در اين دوره از مسابقات بعد از شركت‌كنندگان كشورهاي چين، روسيه، روماني و امريكا در رده پنجم جهان قرار گرفتند.  گفتني است، اعضاي تيم و سرپرستان المپياد نجوم و اخترفيزيك ايران بامداد روز جمعه16/5/94 ساعت30/3 از طريق فرودگاه حضرت امام خميني(ره) وارد كشور مي‌شوند و مورد استقبال مقامات ارشد وزارت آموزش و پرورش، خانواده‌ها و اعضاي باشگاه دانش‌پژوهان جوان قرار مي‌گيرند.  اين گزارش خاطرنشان مي‌كند رهبر معظم انقلاب اسلامي اوايل ماه جاري در ديدار جمعي از اعضاي مدال آور باشگاه دانش‌پژوهان جوان مدال‌هاي كسب شده در اين مسابقات را عامل افزايش قدرت و اقتدار دروني كشور خواندند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار