کد خبر: 731305
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
در آخرين روز اجلاس، رئيس تشخيص مصلحت انتقاد كرد، رئيس‌جمهور دعوت به شام
غيبت رئيس‌جمهور در طول سه روز برگزاري سي و دومين اجلاس سراسري مديران و رؤساي آموزش و پرورش در اجلاسي كه كابينه‌اش به نوعي ميزبان آن به شمار مي‌رفت، توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد تا جايي كه روحاني تصميم گرفت براي اينكه اين غيبت را از دل آموزش و پرورشي‌ها در‌بياورد، ديشب و در شب اختتاميه آنها را به شام دعوت كند.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام
غيبت رئيس‌جمهور در طول سه روز برگزاري سي و دومين اجلاس سراسري مديران و رؤساي آموزش و پرورش در اجلاسي كه كابينه‌اش به نوعي ميزبان آن به شمار مي‌رفت، توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد تا جايي كه روحاني تصميم گرفت براي اينكه اين غيبت را از دل آموزش و پرورشي‌ها در‌بياورد، ديشب و در شب اختتاميه آنها را به شام دعوت كند.
 سي‌و‌دومين اجلاس سراسري مديران و رؤساي آموزش و پرورش ديشب و با سخنراني و ميهماني شام رئيس‌جمهور پايان يافت و حجت‌الاسلام حسن روحاني به اين شكل غيبت اوليه خود در اين اجلاس را براي آموزش و پرورشي‌ها جبران كرد. اجلاس سي‌و‌دوم مديران و رؤساي آموزش و پرورش قرار بود رسيدگي به مهم‌ترين مسائل تعليم و تربيت كشور را دنبال كند و كارگروه‌هاي تخصصي دوازده‌گانه‌اي نيز براي بررسي موضوعات سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه، راهكارهاي توسعه و ارتقاي سلامت و تربيت بدني دانش‌آموزان، نقش فضاهاي آموزشي و پرورشي در ارتقاي كيفيت تعليم و تربيت و اقتصاد آموزش و پرورش و معيشت معلمان و همچنين راهكارهاي چابك‌سازي نظام اداري و كاهش تمركز در آموزش و پرورش، نحوه انتخاب معلمان نمونه در برنامه ششم توسعه، همسويي محتواهاي آموزشي با برنامه درسي ملي، راهكارهاي توسعه عدالت آموزشي و پرورشي و بررسي شيوه‌هاي مؤثر در پرورش صحيح دانش‌آموزان تشكيل شد.  اما گزارش‌هاي رسيده از اين اجلاس نشان مي‌دهد كه اغلب اين موضوعات تحت‌الشعاع مسائل فرهنگيان و نيازهاي آنان قرار گرفت، گو اينكه مهم‌ترين مسائل تعليم و تربيت كشور آزمون استخدامي، رتبه‌بندي معلمان، افزايش حقوق فرهنگيان و افزايش انگيزه آنان است. هرچند طرح مسئله «نظام  سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان» در برنامه ششم و اثرات آن در فرآيند تعليم و تربيت و توجه به ورزش صبحگاهي و كاهش تنوع مدارس، پوشش فراگيرتر دانش‌آموزان استثنايي و توليد رسانه آموزشي در كنار كتب درسي نيز از جمله موضوعاتي بودند كه توانستند سهمي اگرچه ناكافي از اجلاس سي و دوم از آن خود كنند.  البته با حضور يا دعوت انتخابي مسئولان براي شركت در اجلاس مديران آموزش و پرورش، به نوعي خط‌كشي سياسي جريان‌ها در آستانه يارگيري انتخاباتي براي مجلس دهم نيز به نمايش گذاشته شد.

  جلوگيري از خصوصي‌سازي مدارس افراط كاري است

نمود يكي از اين جهتگيري‌ها حضور آقاي هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش بود.
وي به عنوان سخنران ويژه اين اجلاس با اشاره به اهميت و جايگاه معلمان و آموزش و پرورش در كشور اظهار داشت: هم‌اكنون 12 ميليون از فرزندان تحت پوشش آموزش و پرورش هستند و عظمت اين كار نيز براي معلمان است و هيچ‌كس مثل خود آنها از نقش‌شان باخبر نيست.
هاشمي با بيان اينكه بايد روي آموزش و پرورش به دليل حجم بالاي كاري آن حساب بيشتري باز شود، تصريح كرد: بزرگي كار و گستردگي آن تنها يك بهانه براي ندادن احتياجات و موارد لازم به آموزش و پرورش است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اهميت آموزش و پرورش در تحول كشور اظهار داشت: من در دوره رياست جمهوري خود معتقد بودم كه تحول اصلي بايد در آموزش و پرورش رخ دهد و دكتر نجفي با همين تفكر طرح تحول نظام آموزشي را به تصويب رساند كه متأسفانه من اجرايي شدن آن را نمي‌بينم.
وي افزود: متأسفانه در ساليان گذشته دست نظام براي كمك به آموزش و پرورش باز نبود جز هشت سال اخير كه دستش باز بود ولي از باز بودن دست درآمدها دچار مشكل شديم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از برخي اقدامات در جلوگيري از ورود بخش خصوصي به آموزش و پرورش اظهار داشت: يكي از افراط‌كاري‌هايي كه در ابتداي انقلاب صورت گرفت، اين بود كه مدارس خصوصي را گرفتند و به دولت دادند كه اين اشتباه بزرگي بود.
 هاشمي توسعه علمي را يكي از راه‌هاي مهم براي رسيدن به پيشرفت خواند و افزود: در اين ميان كارآفريني يك حركت مهم است و ما بايد بچه‌هايمان را به گونه‌اي تربيت كنيم كه كار ياد بگيرند تا بتوانند مشكلات كشور را حل كنند.  وي ادامه داد: نبايد فكر كنيم كه بودجه آموزش و پرورش مصرفي است، در حالي كه ايجاد يك انسان بزرگ و مفيد كمتر از توليد يك ماشين يا چيزهاي ديگر.

  مشق‌آموزي هاشمي از دختر معلم كلاس اول

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر لزوم توجه به معيشت معلمان افزود: معيشت معلمان نبايد كمبود داشته باشد و ما چطور بايد باور كنيم كه آقاي نوبخت كه خود يك معلم بوده است بگويد كه ما در حقوق معلمان تناسب نداريم.
وي تصريح كرد: الان كساني در برخي جايگاه‌ها حقوق بالايي مي‌گيرند ولي متأسفانه افراد ديگر و معلماني كه تمام وقت خود را در مدرسه مي‌گذرانند به دنبال پول مي‌دوند.
هاشمي لزوم توجه به بودجه آموزش و پرورش را يادآور شد و اظهار داشت: اگر اين توافق يك نفع مالي در پي داشته باشد كه قطعاً دارد اول بايد اين نفع به آموزش و پرورش برسد.
وي با تأكيد بر عدم برخورد با معلمان خاطرنشان كرد: صلاح نيست كه ما با معلمان برخورد كنيم و نمي‌شود با اين جريان كه به هم پيوسته نيز هستند برخورد بدي انجام داد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در حاشيه اين اجلاس نيز با يادآوري معلم كلاس اول دبستان خود گفت: بله، يك پيرمردي بود كه جلوي كلاس مي‌نشست و به ما درس مي‌داد. اين معلم خيلي هم جدي بود و تمام دانش‌آموزان هم او را دوست داشتند، ضمن اينكه دخترخانم اين معلم خط خوبي داشت و مشق‌ها را به ما مي‌آموخت.

  تعليم و تربيت ختم به افزايش حقوق شد

اما مهم اين است كه نتيجه سي‌و‌دومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش كشور، براي فرهنگيان افزايش حقوق 150 تا 600 هزار توماني از مهرماه بود. اين خبر را سيد محمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش ديروز در ميزگرد رتبه‌بندي معلمان در سي‌و‌دومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور در سالن همايش‌هاي برج ميلاد اعلام كرد. به گفته وي، اين افزايش حقوق بر اساس رتبه‌اي كه فرهنگيان كسب مي‌كنند، خواهد بود. بطحايي افزود: افزايش انگيزه معلمان و بهسازي نيروي انساني و ارتقاي تخصصي و حرفه‌اي معلمان، دو هدف عمده رتبه‌بندي معلمان است. بنا بر اين شد كه وزارت آموزش و پرورش از اول مهر 94 احكام مربوط به رتبه‌بندي را به اجرا در آورد و مبناي آن مبتني بر سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان است و زماني مي‌توانيم رتبه‌بندي را كامل اجرا كنيم كه نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان اجرا شود.
وي افزود: استقرار چنين نظامي زمان و انرژي مي‌برد و اينكه بخواهيم صلاحيت حرفه‌اي يك ميليون معلم را ارزيابي كنيم كار بسيار زمانبر و دشواري است كه يا بايد طرح رتبه‌بندي را متوقف مي‌كرديم يا مي‌گفتيم اين مرحله اول طرح رتبه‌بندي است كه در نهايت اعلام كرديم مرحله اول رتبه‌بندي با هزار و 350 ميليارد تومان از مهر شروع مي‌شود.
گفتني است، دوشنبه گذشته نيز مديران و رؤساي آموزش و پرورش حاضر در اجلاس سي‌و‌دوم با حضور در حرم امام خميني(ره) ضمن تجديد بيعت با امام راحل(ره) با سيد حسن خميني ديدار كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار