کد خبر: 730044
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
بخشايش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس معتقد است كه اين توافق نه آن طور كه دولت ادعا مي كند فتح الفتوح است و نه تركمنچاي است، يك حد وسطي است كه بد نيست اما در كل خوب است.
زينب صناعي

جوان‌آنلاين: احمد بخشايش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص كري خواني هاي مقامات امريكايي كه همچنان ايران را به حمله نظامي تهديد مي كنند، اظهارداشت: يكي از عمده ترين چالش هاي پيش روي توافق اجرايي شدن آن است به طوري كه هم براي امريكايي ها و هم براي ما يك چالش است اما بالاتر از آن كري خواني هاي امريكايي هاست كه مصرف داخلي براي كشورشان دارد و در واقع اين مسائل باعث مي شود كه گاهي ما را اذيت كند و وادار به عكس العمل و انفعال شويم.

وي تصريح كرد: وقتي آقاي جان كري 4 ساعت در مقابل كميته روابط خارجي سنا به يك يك سوالات با ربط و بي ربط و حاشيه اي پاسخ مي دهد، صورتش قرمز مي شود، خون در صورتش نمايان مي شود و فشارش از اين سوالات بالا مي رود باز هم طوري صحبت مي كند كه به نفع جمهوري اسلامي است مثلا مي گويد شما فكر نكنيد جمهوري اسلامي و ايران غني سازي نداشته، اين ها حتي توانايي ساخت بمب را هم داشته اند فقط اراده اش را نداشته اند و الا مي توانسته اند بمب هم درست كنند پس بخاطر اين نبود كه پاي مذاكره نشستند و خلاصه حرف هايي كه به نفع ما است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: اما در باطن هم آقاي كري هم كنگره امريكا مانند دو اره ي مخالف عمل مي كنند براي آنكه هدف شان آن است كه ما را نهايتا بزنند. بنابراين يك جاهايي هم مي رسد كه آقاي كري مجبور مي شود با ايران چكشي عمل كند كه آنها را رام كند و مي گويد ايران اگر شما به توافق عمل نكرديد و نگذاشتيد از مراكز نظامي بازديد كنيم گزينه ي نظامي روي ميز است. بنابر اين حرف هايش مصرف داخلي دارد كه البته بايد رعايت كند.

بخشايش با بيان اينكه امريكا خودش را قدرت جهاني مي بيند، بيان داشت: امريكا براي اين متوازن عمل نمي كند كه خودش را قدرت برتر مي بيند و مي گويد ايران نهايتش قدرت منطقه اي مي شود اما به هر صورت ما هم بايد در اين خصوص پاسخ كوبنده اي به مقامات  امريكايي و از جمله آقاي كري بدهيم و وزير امور خارجه مان نيز از همان كانال بايد پاسخ كري را بدهد تا در مصرف داخلي ما ضعيف نشويم.

وي با اشاره به بند موشك هاي دوربرد و بالستيك در يكي از بندهاي قطعنامه اضافه كرد: قطعنامه را پنج كشور صادر مي كنند اما توافق بين 6 كشور و ايران انجام شده است. اين درحالي است كه در قطعنامه ايران حضور نداشته اما در يك بند آن آمده است كه 6 قطعنامه قبلي لغو و قطعنامه جديد كه حاوي توافق برجام است، انجام پذيرد؛ حالا با شرايط خاص خودش كه مثلا موشك هاي بالستيك ايران را كه مخصوص سلاح هسته اي است را تحت نظر داشته باشيم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاييد اين موضوع كه برخي موارد قطعنامه با متن توافق در تضاد است، افزود: ما موشك شهاب 2 و شهاب 3 را كه 1500 تا 3 هزار كيلوتر مسافت مي پيمايد، وقتي سر موشك 200 كيلوگرم تي ان تي بيشتر بالا برود، اين موشك ها يا قادر است كلاهك هسته اي ببرد يا قادر است تي ان تي ببرد كه هر دو تايش بالستيك است.

بخشايش در خصوص اجرايي شدن قطعنامه گفت: ما توافق را اجرا مي كنيم نه قطعنامه را ؛ چرا كه 6 قطعنامه دوره گذشته هم بوده است كه ما آنها را رعايت نكرديم، آقاي احمدي ن‍ژاد گفت كه قطعنامه ها كاغذ پاره است الان هم ما نمي گوييم كاغذ پاره است اما عملا كاغذپاره است براي آنكه وقتي شما به يكي از بندهاي قطعنامه كه درباره موشك هاي بالستيك است توجهي نكنيد، علاوه بر آن درباره سيستم دفاعي با آنها بحث نمي كنيم معنايش آن است كه ما قطعنامه را قبول نداريم. اين در شرايطي است كه در توافق مواردي درباره موشك هاي بالستيك وجود ندارد و تنها در قطعنامه است.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است در آينده اين بند از قطعنامه به صورت يك خواسته و مطالبه شوراي امنيت از ايران باشد كه مرتب روي اين قضيه فشار بياورند، نيز گفت: بله، اين مسئله واقعيت است و ما وسعت مان در هر صورت همين بوده است بالاخره ما با غرب مذاكره مي كرده ايم و نمي توانسته ايم كه همه چيز را به آنها بقبولانيم همان طور كه آنها نيز نتوانستند همه چيز را به ما بقبولانند. بنابراين توافق يعني پذيرش محدوديت و بده بستان يعني اينكه در يك سري موارد ما و در مواردي آنها از خواسته خود كوتاه آمدند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره اينكه مجلس چقدر از سخنان آقايان ظريف و عراقچي درباره توافق قانع شده است، نيز تصريح كرد: ببينيد كليت مجلس به مردم نگاه مي كند. بالاخره شانتاژها و تبليغاتي كه تيم مذاكر كننده و تيم رئيس جمهور از دو سال پيش تا الان شروع كرده اند و آقاي رئيس جمهور گفته اند كه بايد چرخ مردم بچرخد و چرخ سانتريفيوژها هم بچرخد در حالت رواني مردم اين مسئله را به وجود آورده است كه اگر اين تحريم ها كنار برود وضعيت مردم بهتر مي شود كه اين مسئله آنها را شاد مي كند و احساس آرامش دارند.

بخشايش ادامه داد: در مجلس نيز نمايندگان به مردم نگاه مي كنند اما بالاخره شما فكر مي كنيد چرا كنگره امريكا باعث مي شود صورت آقاي جان كري قرمز شود، اونا هم كه راضي نيستن به اين توافق ما هم كه راضي نيستيم و دوست داريم امتياز بيشتري بگيريم اما نشد. در هر صورت ما هم در مجلس صحبت مي كنيم و بند بند آن را مورد توجه قرار مي دهيم اما فكر نمي كنم كه الان و به زودي به تصويب برسد.

وي تصريح كرد: به نظر من مجلس كليت توافق را مي پذيرد البته سر و صداهايي هم دارد، ولي مجلس دوست دارد كه مردم با ضعف هاي توافق آشنا شوند كه اگر بعدها همان طور كه گفتند تركمنچاي را به ايران تحميل كردند، درباره توافق اينگونه سخن نگويند. البته من به شما بگويم كه اين توافق نه فتح الفتوح است آن طور كه دولت ادعا مي كند و نه تركمنچاي است، يك حد وسطي است كه بد نيست اما در كل خوب است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عنوان كرد: نكته ديگري كه بايد بگويم اين است كه همين تيمي كه الان مذاكره را به سر انجام رسانده، در سال 1382 هم همين تيم در سعد آباد بود اما نتوانست هيچ كاري كند. در هر صورت دست تيم مذاكره كننده حال حاضر، در اثر مقاومت ملت پر بود به طوري كه ما فردو، نطنز، اراك  و 19 هزار سانتريفيوژ داشتيم بنابراين چون ملت مقاومت كرد، دشمن هم كوتاه آمد.

بخشايش ادامه داد: اين زحمت تمام دوره هاي گذشته است كه اميدوارم در بام تاريخ در آينده يك عده اي نيايند بگويند و توافق را منفي بخوانند چون زماني كه ميرزا ابوالحسن ايلچي قرارداد تركمنچاي را مي بست هيچكس نمي گفت بد است اما بعد كه بر بام تاريخ ايستادند گفتند عجب تركمنچاي بيخودي بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار