کد خبر: 729779
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
ايستگاه هايي متروك در مسير وعده هاي سه دولت
سيستم حمل و نقل ريلي به عنوان مهمترين وسيله براي تردد در بين شهرهاي کشور شناخته شده است. اين سيستم به دليل مزايايي چون هزينه مناسب، ضريب اطمينان بيشتر، آلودگي كمتر، كم بودن مصرف سوخت اهميت ويژه‌اي در رشد و توسعه شهرها دارد.
فرزانه فريدوني
 از اين رو ايجاد راه آهن براي رشد وتوسعه همه جانبه استانها همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. در اين ميان اما اروميه به عنوان مركز استان و با وجود موقعيت حساس در نقشه كشور از اين امکان برخوردار نيست و پس از سالها هنوز نتوانسته در دايره ارتباطي با استانهاي اطراف نقشي ايفا کند.
 
****

كلنگ زني 14 ساله

آذربايجان‌غربي به دليل همجواري با سه كشور خارجي عراق، تركيه و آذربايجان يكي از شاهراه ‌هاي كشور است كه مي‌تواند نقش زيادي در رونق اقتصادي ايران ايفا کرده و مركز ارتباط با اروپا باشد. با راه افتادن راه‌آهن، شهرهايي كه در اين مسير قرار مي‌گيرند با استان‌هاي ديگر در ارتباط خواهند بود و رونق بيشتري مي گيرند. در صورتي كه راه‌آهن اروميه افتتاح شود به راه‌آهن سراسري كشور متصل مي‌شود و مي‌توان از اين طريق به خطوط ريلي سراسري كشور دسترسي يافت و به راحتي به مركز،جنوب، شمال و شرق ايران سفر كرد.به دليل اهميت ايجاد خط ريلي در اين استان، اواخر دولت هفتم تصميم گرفته شد كه عمليات راه‌آهن مراغه-اروميه كلنگ‌زني شود اما علي‌رغم اهميت اين پروژه عظيم در توسعه حمل و نقل منطقه، از 14 سال پيش که کلنگ اين پروژه به زمين زده شد ظاهرا جديتي براي اتمام و بهره برداري از آن وجود نداشت. پروژه اي كه با سركار آمدن دو دولت ديگر باز در نيمه راه قرار دارد و پيشرفتي در آن ديده نمي‌شود.

پيشرفت 45 درصدي پس از 14 سال

راه‌آهن مراغه-اروميه دو استان مهم كشور را به هم وصل مي‌كند و از شهرهاي ملكان، نقده، مياندواب و مهاباد عبور مي‌كند . اين خط آهن همچنين در روستاهاي قزل قلعه، شيرين بلاغ و رشكان ايستگاه دارد. طول اين راه‌آهن 185 كيلومتر است كه در اين مدت تنها 85 كيلومتر آن ريل گذاري شده و 100 كيلومتر ديگر در دست احداث است. با اين حال اين مسير ريلي ظرف 14 سال و با وجود تزريق منابع مالي كمتر از 45 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و به دليل مشكلات مالي، كمبود اعتبارات و ريل گذاري در شهرها نيمه كاره رها شده است.در اين مدت شهرهاي مياندواب و مهاباد به طول 40كيلومتر ريل گذاري شده است و تا به امروز 38 ميليارد تومان براي احداث اين ايستگاه‌ها هزينه كرده اند.ايستگاه‌هاي راه‌آهن اروميه و نقده كمتر از 70 درصد و در بخش ريلي تا 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و بر اساس وعده مسئولان قرار است تا پايان سال جاري به بهره برداري برسند.

وعده‌پشت وعده

در اين سالها به راه‌آهن اروميه-مراغه اعتبارات بسياري تخصيص داده شده اما با همه اين شرايط باز به دليل مشكلات مالي كار تقريبا متوقف شده است و به كندي پيش مي‌رود. در همين رابطه سرپرست مدیریت ساخت وتوسعه راههای اداره كل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی مي‌گويد: کل اعتبار طرح بر اساس موافقتنامه سه هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال و اعتبار هزینه شده طرح تاکنون چهار هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال بوده است که از این میزان یک هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال آن صرف هزینه های زیرسازی و مابقی جهت ریل گذاری هزینه شده است.وی افزود: تاکنون کل اعتبار هزینه شده برای محور و ایستگاه ها بالغ بر ۲۰۷۰ میلیارد ریال است که اتمام پروژه نیز ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

در اين سال‌ها مسئولان هر سال از پايان يافتن اين پروژه مهم حرف مي‌زنند اما مردم اروميه از سال 80 تا به امروز چشم براه هستند و نمي‌دانند چه زماني اين انتظار به پايان مي‌رسد. قرار است سوت قطار در شهر اروميه شنيده شود اما اين اتفاق سالهاست فراموش شده و هر روز بايد منتظر زمان جديدي براي افتتاح اين طرح باشند. قرار براين بود در دولت دهم با تزريق منابع مالي راه‌آهن اروميه-مراغه به نتيجه برسد اما همچنان شرايط قبل ادامه داشت و سال 93 نيز خبري از راه اندازي اين خط راه‌آهن نشد. مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن ارومیه-مراغه اعلام كرده که اين پروژه مراحل نهايي خود را سپري مي‌كند و با تزریق اعتبارات پروژه ایستگاه راه‌آهن ارومیه تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد.درواقع با اين وضعيت مشخص نيست چه زماني ساير ايستگاه‌ها راه‌اندازي مي‌شود و قطار از مراغه تا اروميه بدون مشكل حركت كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار