کد خبر: 729598
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
پس از سالها غفلت؛
خوزستان از دیرباز با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار در زمینه های مختلف اقتصادی، صنعتی ، کشاورزی از استان های مطرح کشور بوده اما ظرفیت های این استان پهناور تنها به صنعت و کشاورزی ختم نمی شود، بلکه گستردگی فرهنگی،تاریخی و طبیعی نیز آن را در جایگاه منحصر به فرد قرار داده است. وجود گنجینه ای از شگفتی های طبیعی و آثار فرهنگی و تاریخی ، وجود ابنیه، بافت ها ، تپه ها و آثار تاریخی متعدد از جمله معبد چغازنبیل، محوطه جهانی شوش، وجود سازه های آبی شوشتر، تالاب های متعدد و چهار رودخانه بزرگ از جمله پتانسیل ها و ظرفیت های خوزستان در حوزه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است.این پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم در کنار ظرفیت های اقتصادی جایگاه ویژه ای را به استان داده تا آنجاکه خوزستان به عنوان یکی از گاهواره های تمدن در سطح ملی و بین المللی معرفی شده است. از مهمترین فرصت های بی نظیر استان خوزستان برای معرفی با توجه به وجود جاذبه هایی که عنوان شد، فرصت گردشگری به ویژه گردشگری آبی است؛ به اذعان کارشناسان این استان با داشتن آثار ملی وحتی جهانی که در جای جای آن وجود دارد می تواند به قطب مهم توریسم کشور تبدیل شود.
معصومه صالحي

فاصله خوزستان تا قطب گردشگری

در میان تمامی ملت های جهان آب همیشه منشاء زندگی و عامل اصلی ساخت بسیاری از شهرها و سازه ها بوده است. البته این موضوع مختص ایران نبوده و در شهرهای قدیمی سراسر جهان اهمیت وجود آب در مجاورت شهر به وضوح به چشم می خورد و با پیشرفت فناوری نه تنها از این اهمیت کاسته نشد بلکه شکل گرفتن تفریحات جدیدی چون قایق سواری، استفاده از خانه های ساحلی، اشتغال به ورزش های آبی متنوع رونق بیشتری را به این بخش داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بيان اين مطالب مي گويد: وجود رودخانه های پهناور، تالاب های بین المللی، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سدها در کنار آثار تاریخی و باستانی، می تواند خوزستان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند.

افشین حیدری، دسترسی آسان خوزستان به خلیج فارس و رودخانه های پرآب را مهمترین وجه تمایز این استان با سایر استان های کشور در بخش گردشگری عنوان می کند و با اشاره به برنامه ریزی های جدید در حوزه آبی دریایی خوزستان می گوید: با حمایت استاندار، دریچه ای جدید در بحث گردشگری دریایی در خوزستان ایجاد شده که اهداف آن در قالب کمیته گردشگری دریایی تحقق می یابد.

اجرای 7 پروژه گردشگری دریایی

امید حاجتی معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان در این باره می گوید: اگرچه گردشگری دریایی پیش از این در استان خوزستان مغفول بوده، اما اکنون با حمایت استاندار خوزستان مقرر شده هفت پروژه گردشگری دریایی در حوزه رودخانه کارون، بهمنشیر و تالاب شادگان راه اندازی شود که اجرای آنها توسط سازمان عمران ساحل کارون به عنوان مجری؛ تحول عظیمی در صنعت گردشگری خوزستان ایجاد می کند.

وی می افزاید: عملیات اجرایی این پروژه ها از اواخر سال گذشته اجرا شده و پیش بینی می شود در سال های آینده خوزستان به مقصد گردشگری آبی و تفریحی تبدیل شود. حاجتی ادامه مي دهد: سرمایه گذاری در دریاچه سدها و تالاب های استان از دیگر فعالیت ها برای توسعه گردشگری است.

مهدی مداری، مدیر عامل سازمان ساحل عمران کارون که اجرای پروژه های گردشگری آبی خوزستان را عهده دار است نیز با بیان اینکه ساحل کارون استعدادهایی دارد که مغفول مانده و باید حداکثر بهره برداری از آنها صورت گیرد، مي گويد: از سال گذشته اجرای پروژه های دریایی توسط استانداری خوزستان به سازمان واگذار شد و در این راستا پروژه هایی در سطح شهر بدون هیچگونه تبعضی در مناطق تعریف و عملیات اجرایی آنها آغاز شد. به گفته مدیر عامل سازمان ساحل عمران کارون 7پروژه گردشگري در حوزه رودخانه كارون، بهمنشير و تالاب شادگان اجرا مي شود که 5 طرح آن از مقطع اهواز تا شهرستان كارون، يك طرح در جزيره شادماني آبادان و يك طرح در شهرستان شوشتر است.

مداری ایجاد 4 پروژه اسکله قایقرانی و کافی شاپ، احداث کافه جزیره زیر پل نزدیک به علی بن مهزیار، احداث مجموعه تفریحی گردشگری در منطقه گلستان جنب پارک برقی و احداث پروژه نظیر آن در کوت عبدالله، ایجاد طرح مضیف در شادگان و تمهیدات گردشگری و امکانات رفاهی وسط تالاب ، احداث اسکله جنب پل طبیعت و اجرای طرح روشن کردن رودخانه کارون در شب را از پروژه های گردشگری دریایی خوزستان برشمرد.

شروع دوران جديد براي خوزستان

پروژه های گردشگری دریایی زیر نظر استاندار خوزستان و با منابع تخصیصی از سوی استانداری اجرا می شوند.

عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان هم در این باره می گوید: بخش اعظم اقتصاد خوزستان در درون رودخانه ها، تالاب ها و سواحل نهفته است كه متاسفانه تا پيش از این به علت نگاه انحصاري ما به بنادر و كشت و صنعت، این بخش مورد غفلت واقع شده بود. وی از برنامه ریزی های ویژه برای احیای گردشگری دریایی و استفاده از پتانسیل های خوزستان خبر داده و مي افزايد: اجرای پروژه های دریایی شروع یک دوران جدید برای خوزستان است تا درآمد و گردش ثروت در بخش گردشگری و خدمات در آن فعال شود.

مقتدایی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به طرح های گردشگری دریایی استان مي گويد: سال گذشته 60 میلیارد تومان به این طرح ها اختصاص داده شد و امسال نیز معادل این رقم برای پیشبرد پروژه ها و تکمیل آنها تخصیص می یابد. به گفته مقتدایی طرح‌های گردشگری آبی با هدف ایجاد الگوی اقتصادی جدید و پایدار در استان اجرا می‌شود، در این طرح ‌ها علاوه بر سیاست تفریح و آسایش برای خانواده ‌ها، تاکید ویژه ‌ای به بحث اشتغال شده است.

وی مي افزايد: در حال حاضر اجرای پروژه های آبی به خوبی پیش می رود، تنها یک پروژه به دلیل مشکل زمین در شهرستان کارون متوقف است و چهار نقطه دیگر در اهواز از پیشرفت مطلوبی برخوردار هستند. مقتدایی همچنین به شروع فعالیت پروژه های دریایی در شوشتر اشاره می کند و می افزاید: طرح جزیره شادمانی آبادان نیز پیشرفت قابل توجهی دارد و پیش بینی می شود به همراه دیگر طرح های اهواز تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

گردشگری از اصول و مبانی توسعه اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی شمرده می شود ، براین اساس توجه به این مقوله مهم و ضروری است. در استان خوزستان نیز با توجه به ظرفیت های موجود در این بخش ، احیای فرصت های گردشگری ضروری است. امید که با توجه و حمایت متولیان این بخش نیز در استان تقویت و گامی در راستای توسعه همه جانبه استان باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار