کد خبر: 729198
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
روحانی:
رئیس‌جمهور گفت: توافق وین این پیام را برای جهانیان داشت که به‌جای تقابل، همه تعامل را برگزینیم. البته آن پیام زیبا را هم داشت که دیگر ایرانی را تهدید نکنید.
جوان آنلاين: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز پنج شنبه طی سخنانی در همایش نقش سازمانی مردم‌نهاد در نظام سلامت گفت: در علم و هنر باید شهامت ضمیمه شود، در جایی که جراح ابزار جراحی را در دست می‌گیرد در آنجا هم شهامت، هم علم و هم دانش و هم هنر است. همه با هم ضمیمه شده که یک کار بزرگ آفریده شود.

وی با طرح این سوال که چرا مذاکرات هسته‌ای تا اینجا به خوبی پیش رفت، افزود: بنده این جمله را در روز توافق وین و برجام در سخنرانی‌ام گفتم که تاریخ با این توافق ورق خورد. بعضی‌ها فکر کردند که بنده فقط 23 تیر 1394 را می‌گویم، نه تاریخ در 24 خرداد سال 92 ورق خورد.

روحانی اضافه کرد: مردم تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کردند، مردم این تصمیم را اتخاذ کردند که اگر سانتریفیوژ بچرخد و زندگی نچرخد، آن هم خواهد ایستاد و این اشتباه است که کسی تمام کشور و تمام زندگی مردم را در چرخش سانتریفیوژ فقط ببینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این تصمیم اساسی ملت بزرگ ایران بود و این ملت خیلی بزرگ است، گفت: بیش از آنچه که در تصور و مخیله دیگران است، این ملت بزرگ است. ملت صبور سال‌ها تحریم و فشار را در تمام سراسر زندگی‌شان تحمل کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: بنده هم در سفر سال‌های 92 و 93 به سازمان ملل متحد که در برخی موارد آن آقای ظریف هم حضور داشت، به روسای کشورهای غربی به صراحت گفتم که تحریم شما نسبت به ایران کار غیراخلاقی و غیرانسانی و ضدحقوق بشر بوده است. نه تنها آنها دارو و تجهیزات را تحریم کردند بلکه انتقال دارو از طریق سیستم بانکی نیز به کشور مشکلاتی داشت، البته اگر به آنها بگوییم می‌گویند که دارو را تحریم نکردیم. شما سیستم بانکی را به صورت کور قفل کردید و ما نمی‌توانستیم هیچ چیزی را بخریم و وارد کنیم. ما به سیستم عهد حجر رفته بودیم، با دلالی، با صرافی و دلالی نمی‌شود که زندگی کرد. همه جا را اینها قفل کرده بودند.

روحانی با بیان اینکه آنها تحریم کور، غلط و ظالمانه و ضدانسانی علیه ملت ایران اعمال کرده بودند، گفت: یکی از همکاران ما برای تشخیص یک نوع سرطانی که این تشخیص در ایران امکانپذیر نبود، مدارکش را برای یک بیمارستان مجهز آمریکایی فرستاد که او پول بگیرد و تشخیص‌اش را بگوید.

وی اضافه کرد: همه فکر می‌کنیم که در مذاکرات هسته‌ای توفیقی که ایران به دست آورده معنایش این است که حقوق هسته‌ای ما را دنیا به رسمیت شناخته است، بله این درست است. فکر می‌کنند توفیق ما در این است که سازمان ملل با قطعنامه 2231 ایران را از زیر یک تیتر خطرناک خارج کرد و آن حرکت علیه صلح و امنیت جهانی است، می‌گفتند فعالیت هسته‌ای ایران علیه صلح و امنیت جهانی است، ما را با این عنوان به شورای امنیت و به فصل 7 بردند.

رئیس جمهور ادامه داد: با قطعنامه 2231 ما از این تیتر خارج شدیم، حتی این هم نیست و از این بالاتر است. می‌گویند اثر این کار این بود که شش قطعنامه قبلی لغو شد، بله درست است اما تنها این نیست. می‌گویند با این توافق همه تحریم‌های مالی، بانکی، تجاری، اقتصادی، بیمه‌ای، کشتیرانی و حمل و نقل و همه اینها برطرف می‌شود، بله درست است ولی این هم نیست.

وی با تاکید بر اینکه این توافق پیامی را به دنیا داشت که سلاح و تهدید را برای همیشه زمین بگذارید، گفت: این توافق این پیام را برای دنیا داشت که مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی راه حلش گفت‌وگو، مذاکره و مفاهمه است. این توافق این پیام را برای جهانیان داشت که به جای تقابل، همه تعامل را برگزینیم و انتخاب کنیم، البته آن پیام زیبا را هم داشت که "دیگر ایرانی را تهدید نکنید".

روحانی در ادامه تصریح کرد: این کار عظیم و بزرگ با اراده ملت، حضور و تلاش مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری که از روز اول در همه مسیر هر وقت ما به حمایت و کمک نیاز داشتیم، مسئله پیش رفت.

وی در ادامه افزود:‌ ایشان حتی یک بار به ما نگفتند که این هفته وقت ندارم حتی ما گفتیم امروز و ایشان بگویند که من امروز وقت ندارم. به عنوان یک مسئله نه تنها مهم بلکه اهم ایشان موضوع را مد نظر داشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آرامش، وحدت و همدلی در سراسر کشور به دلیل حضور رهبری در صحنه و حمایت ایشان است، گفت: نکته‌ای که ایشان در روز عید فطر تاکید کردند همه باید به آن توجه کنیم. ایشان فرمودند که مبادا این موضوع تبدیل به دو دستگی در کشور شود. ما ملت متحد و یکپارچه‌ای هستیم. ما در بازی ورزشی هم این کار را نمی‌کنیم که برای تیم خود کف بزنیم، مگر می‌شود برای تیم طرف مقابل کف زد؟! مگر می‌تواند بگوید که من ایرانی هستم، نمی‌شود.

"اگر ایرانی هست و اگر خون ایرانی در رگ‌های اوست برای تیم ایرانی کف می‌زند. در والیبال، کشتی، فوتبال و همه ورزش‌ها اینطور است که وقتی تیم ایران در برابر تیم مقابل و تیم رقیب پیروز می‌شود ایرانی برای او کف می‌زند، آن وقت می‌شود برای این تیم بزرگ با عظمت و با این کار باعظمت یک کسی ایرانی باشد و کف نزند؟!"

روحانی ادامه داد: کار بزرگی که حضور ملت بزرگ ایران در این امر ملی و مهم انجام داد در همه امور ما پیروزیم، اگر همه ملت به صحنه بیایند و اگر جای ملی در صحنه نباشد ما پیروز نخواهیم شد.

وی همچنین امر سلامت را مسئله بسیار مهم مردم دانست و افزود: این دولت از روز اول این امر را دنبال کرده است. دولت یک قدم برداشت و مردم هم یک قدم مهم برداشتند، این قدم متقابل باید ادامه پیدا کند. کار سلامت جسم، روح، معنویت و اخلاق مردم فقط با پزشک، بیمارستان و وزارتخانه، دولت و امثال اینها حل نمی‌شود بلکه همه مردم باید به صحنه بیایند.

رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی می‌گوییم بهداشت همه می‌گویند که سبزی و میوه را چگونه باید بشوییم، خیر مسئله خیلی بزرگتر از این حرف‌هاست از آن بوق در خیابان که بی‌حساب و کتاب زده می‌شود بهداشت از آنجا شروع می‌شود. بهداشت از رانندگی بدون احتیاط در جاده‌ها و از بداخلاقی‌هایی که گاهی آدم در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها می‌بیند شروع می‌شود. انشاءالله که در رادیو و تلویزیون که نیست.

وی در همین زمینه اظهار داشت: بهداشت از رفتار ما در خیابان آغاز می‌شود، همدیگر را عصبانی نکنیم. سلامت از نشاط شروع می‌شود.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا اسلام به ما می‌گوید که وقتی به هم می‌رسیم سلام کنیم، گفت: ما به هر کسی که می‌رسیم با سلام برایش آرزوی سلامتی می‌کنیم اسلام دینی است که می‌گوید که به هر کس می‌رسی سلام کن و آن هم بالاتر بگوید و البته بهتر است که بالاتر بگوید و بگوید سلام علیکم و رحمت‌‌الله. این برای این است که نشاط از اینجا شروع می‌شود.

وی افزود: انسان از ماده انس شکل گرفته است، انسان موجودی است که با همتای خودش انس می‌گیرد و بدون انس نمی‌توان زندگی کرد. نمی‌توان تنهایی در غار زندگی کرد. این انس اساس نشاط و روحیه است که سلامتی و درمان دردها از اینجا شروع می‌شود. وقتی پزشکان همه کارها را انجام می‌دهند و متوجه می‌شوند که نمی‌توانند ریشه بیماری را پیدا کنند، می‌گویند که این به اعصاب مربوط است و خودشان را خلاص می‌کنند، البته درست هم است.

روحانی اضافه کرد:‌بوعلی سینا شعار معروفی دارد که می‌گوید جسم و جان بر روی هم اثر می‌گذارند. جسم بر روی جان و جان بر روی جسم اثر می‌گذارد.

وی بهداشت را دارای دامنه وسیعی دانست و گفت: دامنه بهداشت باید از سازمان‌های مردم‌نهاد شروع شود. شما باید جامعه و مردم را تشویق کنید. حضرت محمد(ص) به امیرمومنان(ع) فرمود که اگر یک نفر را هدایت کنید به اندازه همه جهان ارزش دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: بنده در زمانی که در پاریس با امام بودم وقتی نکته‌ای را مطرح کردند؛ ایشان فرمود اگر با یک خارجی هم که می‌شود تماس بگیرید و بگویید که این انقلاب چیست و ما دنبال چه هستیم و نگویید که او یک نفر است بلکه همان یک نفر هم مهم است. ما نگوییم که یک سازمان مردم‌نهادهستیم و یک جمعیت 80 میلیونی داریم، خیر. از یک نفر یک نفر آغاز می‌شود. اگر بتوانیم اخلاق و رفتار یک نفر را در مسیر درست قرار دهیم، این آغاز کار در بهداشت است.

روحانی با تاکید بر اینکه در زمینه درمان باید همه کمک کنیم، گفت: گاهی ما فکر می‌کنیم درمان در اختیار پزشک، دارو، پرستار و تجهیزات بیمارستان است، بلکه همه اینها درست است اما گاهی یک احوالپرسی و عیادت از بیمار می‌تواند در روحیه او تاثیرگذار باشد. کار پزشکان ما هم غیر از کار جسمی که انجام می‌دهند زبان و بیان‌شان نیز مهم است. پزشک می‌تواند به بیمار امیدواری و سلامتی بدهد. این از نظر روحی و روانی خیلی مهم است که ما جامعه را به زندگی عادی برگردانیم.

وی ادامه داد: سرزدن به خانه بیماری که معلول دارد ارزشمند است. اصلا نیازی نیست که ما کاری بکنیم اما خوب است که فقط به آن خانه سر بزنیم، همین تسکین دهنده و کار را خوب می‌کند. ما باید توسط همه جمع‌های مردم‌نهاد این کار عظیم و بزرگ را انجام دهیم. شما برای درمان بیماری‌های مختلف و کمک به افراد گرفتار کمک می‌کنید و خیرینی که در ساخت بیمارستان و در تهیه تجهیزات برای بیمارستان فعالیت می‌کنند کارشان ارزشمند است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: ما باید به یک دانشجوی با استعداد پزشکی دانشگاه کمک کنیم. شما یک دانشجوی با استعداد را اگر یاری و کمکش کنید، این به یک متخصص رده بالا در کشور تبدیل می‌شود. بنابراین ما در همه زمینه‌ها باید تلاش کنیم و فعال شویم.

روحانی با بیان اینکه در امر سلامت دولت به این نکته توجه کرد که در ادامه یارانه به جای تقسیم پول، بخشی از این یارانه‌ها را به بخش درمان و بهداشت اختصاص دهد، افزود: این کاری بود که دولت انجام دادو آن را آغاز کرد و بار سنگینی را از روی دوش بیماران برداشت. اما در آن سو کار شما مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد است، شما هم باید بیایید و به همه قشری که امروز نیاز به کمک دارند کمک کنید.

وی ادامه داد: بنابراین مشارکت دولت با سازمان‌های مردم نهاد و مردم ما را به نقطه مطلوب می‌رساند. البته لازم است در این جا از تمام سازمان‌های مردم‌نهاد و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که آقای هاشمی که کار بسیار سخت و سنگینی را در این زمینه بردوش کشیده است نیز تقدیر و تشکر کنم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دولت امسال مشکلات فراوان مالی داشته و دارد که انشاءالله کاری که دوستان ما در وین انجام دادند، البته طول دارد که کمک آنها چند ماهی برسد، انشاءالله شرایط و فضای ما بهتر خواهد شد و در آن فضای بهتر که مردم ما در همه زمینه‌ها فعال خواهند شد، در زمینه سلامت هم انشاءالله دولت قدم‌های بعدی را برخواهد داشت. از خانم دکتر چان هم تشکر می‌کنم در این جمع حضور پیدا کرد.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
... "امیدوارم خیلی خوش بینانه به این توافق فکرنکنید"که تهدیدها
ازبین رفته باشد.دراخرین مصاحبه اختصاصی اوباما با بی بی سی"سخنان
ایشان چنین بود"که کار بزرکتری با ایران داریم"که بایدحل شود"در غیر اینصورت
جواب ما"نظامی خواهد بود.
عبد الله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
1
من نمي دانم... چه اصراري دارد اين توافق را پايان تهديد و گذاشتن اسلحه بر زمين و تعامل با دنيا بنامد ؟ درست چند ساعت پس از اين سخنان اوباما دوباره ايران را تهديد كرد . چند روز قبل معاون صدر اعظم آلمان داخل خاك چمهوري اسلامي با پرروئي شرط به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي توسط ايران را مطرح كرد . ديگر مي خواهيد با چه زباني نيات پليديشان را عليه ما اعلام كنند و بعد بگ.ييد براس مصرف داخلي است . ...بدانيد ملت ايران گول نمي خورد .
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
1
سلام. مگه میشه مگه داریم....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار