کد خبر: 728680
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
14 كشته، آخرين آمار قربانيان سيلاب و ريزش كوه
ما تدبير طوفان نداريم. اين اولين بار نيست كه نه طوفان را پيش‌بيني مي‌كنيم و نه مي‌توانيم از آن جان سالم به در ببريم. ناگهان سيلي به ارتفاع شش متر جاده‌هاي باريك ما را درمي‌نوردد و كوه‌و درخت و خانه را روي سرمان آوار مي‌كند. بيشترين آسيب‌را آنها ديدند كه راهي جاد‌ه‌هاي شمال كشور يا شمال پايتخت شدند. همه چيز در يك لحظه اتفاق افتاد و بحراني خلق شد؛ بحراني كه در وقوع آن تدبير نيست.
وزش طوفان، جاري شدن سيلاب و ريزش كوه در روزي كه مسافران در حال سپري كردن آخرين ساعات تعطيلات عيد فطر بودند، باعث مرگ 14 نفر در دو استان تهران و البرز شد. در حالي كه آمار متناقضي از شمار جان‌باختگان حادثه اعلام شده است، اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت احتمال افزايش اين آمار وجود دارد.
 بارش باران‌هاي شديد از روز يك‌شنبه و در حالي كه مسافران دور دوم تعطيلات تابستاني را شروع كرده بودند، آغاز شد. وزش باد همراه با گرد و خاك در تهران تا ۷۸ كيلومتر رسيد. طوفان سبب شكستن درختان، واژگوني داربست‌ها و قطع كابل‌هاي ارتباطي شده و برنامه پروازهاي فرودگاه مهرآباد هم دچار اختلال يك ساعته شد.
شامگاه يك‌شنبه، آب‌گرفتگي يكي از پل‌هاي منطقه كن باعث بروز سيل و به دنبال آن ريزش كوه در جاده امامزاده داوود شد. بر اثر سيلاب و ريزش كوه بيش از سه كيلومتر از مسير عبور خودروها در نزديكي تونل سولقان مسدود و برق تعدادي از روستاهاي منطقه هم قطع شد.
عيسي  فرهادي، فرماندار تهران گفت: در 40 سال گذشته چنين سيلي در منطقه كن و سولقان اتفاق نيفتاده بود به طوري كه سيلاب در عرض چند دقيقه تبديل به بحران شد و در برخي از نقاط، آب در مسير جاده به ارتفاع 6 متر رسيد. وي ادامه داد: جست‌وجو براي پيدا كردن اجساد در رودخانه كن ادامه دارد.
 يكي از شاهدان عيني گفته است كه رودخانه در مسير امامزاده داوود طغيان و به دنبال آن كوه ريزش كرد. تونل سولقان بسته شد و افرادي كه براي تفريح به كن آمده بودند، پشت تونل گرفتار شدند. در تاريكي هوا همه جاده را گل و لاي گرفته بود و خودروهاي بسياري پشت ريزش كوه گرفتار شده بودند. راهداري بايد راه را باز مي‌كرد.
 بعد از چند ساعت فعاليت يك باريكه راه باز شد و خودروها به كندي حركت كردند. چند ساعت بعد اما با روشن شدن هوا با كمك امدادگران خودروها تخليه شدند.
ابوالفضل قناعتي، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران در اولين اظهار نظر در گفت‌وگو با «فارس» از مرگ 20 نفر در طوفان شبانه جاده امامزاده داوود خبر داد. خبري كه اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور با رد آن از شهروندان درخواست كرد، آمار را از مراكز دنبال كنند.
براساس آخرين گزارش‌ها، هادي احمدي، مديركل بحران استان تهران شمار قربانيان كن و سولقان را هشت نفر اعلام كرد.
شعاري يكي از مسئولان پروژه پل آزادراه تهران ـ شمال هم ضمن تأييد ناپديد شدن دو كارگر چيني در جريان سيل گفت: در اين حادثه خسارت زيادي به دستگاه‌هاي مرتبط با اين پروژه وارد شده است و پيش‌بيني مي‌شود تا يك ماه آينده به دليل خسارت به بار آمده، كار در اين پروژه متوقف شود.

    سيلاب در استان البرز
طغيان رودخانه در روستاي فيجان در منطقه ارنگه كرج باعث شد جريان سيل 50 خودرو را با خود ببرد و بسياري از شهروندان ناپديد شوند. همزمان با طغيان رودخانه بود كه بسياري از سرنشينان خودروها از محل گريختند. آمار رسمي حكايت از مرگ 6  شهروند در جريان اين حادثه دارد كه اجساد سه نفر از آنها از آب خارج شده است، محمد تقي ايراني، معاون استاندار البرز و فرماندار ويژه كرج گفت: وقوع سيل در جاده چالوس، خودروهاي بسياري را با خود برد و اطلاعي از سرنوشت سرنشينان اين خودروها در دست نيست. امدادگران در اولين ساعت‌ها موفق شدند 30 خودرو را از ميان گل ‌و لاي بيرون بكشند هر چند يك‌طرفه شدن مسير به طرف تهران باعث دشواري امدادرساني شده بود.
وي ‌با اشاره به اينكه حدود ۳۰ نفر از مصدومان حادثه هم تحت درمان قرار گرفته‌اند، از احتمال افزايش قربانيان اين حادثه خبر داد و گفت: مفقود شدن يك عروس و داماد از جمله گزارش‌هاي مردمي است‌.

    روستاهاي طالقان در محاصره سيل
گزارش‌ها همچنين حاكي است كه پنج روستاي شهرستان طالقان در محاصره سيل قرار گرفتند و برق برخي از روستاهاي اين شهرستان قطع شد و عده‌اي هم مصدوم شدند.
 
    سيلاب در استان سمنان
حادثه ديگر اما در روستاي پرور در استان سمنان اتفاق افتاد. همزمان با شدت بارندگي در اين منطقه با ريزش كوه حدود دو هزار خودرو از ادامه مسير باز ماندند و 600 خودرو از مسير خود منحرف شدند. لحظاتي بعد از حادثه امدادگران در محل حاضر شدند و گرفتاران را در خانه‌هاي روستاييان و مساجد پناه دادند. همچنين بارش باران‌هاي سيل‌آسا در دو شهر سقز و بانه باعث طغيان رودخانه و ورود سيل به خانه‌هاي مردم شد.  اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: ميزان خسارات ناشي از اين حوادث در استان‌هاي مختلف از سوي تيم‌هاي كارشناسي در حال بررسي است.

     چالوس‌  همچنان مسدود
سرپرست مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا از تداوم انسداد محور ‌‌ چالوس خبر داد.  سرهنگ نادر رحماني گفت: ترافيك پرحجم بازگشت از سفرهاي پايان هفته تا صبح ديروز ادامه داشت.  وي درباره وضعيت محور ‌چالوس گفت: اين مسير به علت ريزش كوه مسدود شده است و جاده‌ ‌ رشت - قزوين‌ مسير جايگزين است. وي با اعلام شماره تلفن 88255555 از رانندگان و مسافران خواست براي اطلاع از آخرين وضعيت جوي و ترافيكي و همين‌طور امدادرساني به حوادث احتمالي در هر ساعت شبانه‌روز با اين شماره تماس بگيرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
البته در ایجاد و وارد آمدن این خسارتها عامل تخلف در ساخت و سازهای غیرمجاز و دخل و تصرف در طبیعت هم دخیل بوده است!‌ که ناشی از عدم برخورد با تخلف است! بطور مثال در سرتاسر جاده چالوس به کرج شاهد مجاورت ویلاها و مغازه‌ها با رودخانه هستیم که هر روز به وسعت آن افزوده میشود و جملگی آنها با خطر بالقوه سیل زدگی روبرو هستند! و این امر می‌طلبد که با این تخلف با شدت و حدت بیشتری مقابله کرد و مسلم است که رویه کنونی جوابگو نیست و باید طرحی نو درانداخت!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار