کد خبر: 728412
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
رسيدگي غير‌اورژانسي به بيماران اورژانسي صداي قاضي‌زاده هاشمي را درآورد
با اميد به بهبودي يا لااقل كم شدن دردهايت به اورژانس يا بخش فوريت‌هاي پزشكي بيمارستان مي‌روي اما در را كه باز مي‌كني سالن انتظار مملو از جمعيت به تو مي‌گويد نبايد اميد چنداني به رسيدگي داشته باشي...
زهرا چيذري
با اميد به بهبودي يا لااقل كم شدن دردهايت به اورژانس يا بخش فوريت‌هاي پزشكي بيمارستان مي‌روي اما در را كه باز مي‌كني سالن انتظار مملو از جمعيت به تو مي‌گويد نبايد اميد چنداني به رسيدگي داشته باشي. از تخت‌هايي كه گوشه و كنار راهروها و سالن انتظار گذاشته‌اند و مريض‌ها ناله كنان روي آن به خود مي‌پيچند، معلوم است كه تخت‌هاي اورژانس جاي خالي ندارد. تازه چند بيمار هم روي صندلي‌هاي راهرو كه تنه فلزي و نامناسب‌شان با پتويي پوشيده شده خوابيده و چشم انتظارند تا كسي به دادشان برسد؛‌ انتظاري كه گاهي وقت‌ها ساعت‌ها طول مي‌كشد و ممكن است زماني به سر آيد كه خيلي دير شده باشد. حالا اما وزير بهداشت در اولتيماتومي دو هفته‌اي از اورژانس‌هاي بيمارستاني خواسته تا سر و ساماني به خود بدهند.
حدود 20 روز پيش بود كه وزير بهداشت طي بازديدي سر‌زده از اورژانس دو بيمارستان تهراني عمق فاجعه وضعيت اورژانس‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي در كلانشهر تهران را از نزديك مشاهده كرد. فضاي مملو از جمعيت و بستري بيماران در راهروهاي بيمارستان‌هاي شهداي تجريش و لبافي‌نژاد حتي منجر به ابراز شرمندگي دكترسيد‌حسن قاضي‌زاده هاشمي شد. حالا آقاي وزير كه ظاهراً در بازديدهاي شبانه خود از ديگر بيمارستان‌هاي تهران هم با وضعيت مشابهي مواجه شده است، در جلسه جمع‌بندي بازديدهاي شبانه و سرزده خود از اورژانس‌هاي بيمارستان‌هاي بزرگ و شلوغ تهران به مسئولان اين بخش دو هفته فرصت داد با رفع كمبودها و ارتقاي كيفيت خدمات، وضعيت اورژانس اين بيمارستان‌ها را بهبود بخشند.

  رسيدگي غير اورژانسي به بيماران اورژانسي

وقتي بيماري به اورژانس بيمارستان آورده مي‌شود يعني به فوريت‌هاي پزشكي نيازمند است اما در عمل اورژانس بيمارستان‌هاي دولتي به خصوص شب‌ها به قدري شلوغ است كه گاهي وقت‌ها تا صبح خبري از ترياژ يا همان دسته‌بندي بيمار براي رسيدگي به وضعيت وي هم نيست. بگذريم از اينكه خيلي وقت‌ها بيمارستان‌ها شب‌ها به رغم دستورالعمل‌هاي لزوم حضور پزشك متخصص مقيم عملاً متخصص مقيم ندارند و گاهي هم كه متخصص مقيم در بيمارستان حضور دارد نه در بخش اورژانس كه در اتاق استراحت است و بخش اورژانس به وسيله رزيدنت‌ها و پرستاران اداره مي‌شود. اين در حالي است كه به گفته دكتر رضا قاسمي برقي،متخصص بيماري‌هاي عفوني، هدف اصلي طب اورژانس جلوگيري از مرگ‌هاي قابل پيشگيري و عوارض و آسيب‌هاي غير قابل بازگشت در بيماران مراجعه‌كننده به اورژانس بيمارستان‌هاست. علاوه بر تثبيت وضعيت اورژانسي بيماران مراجعه كننده، در صورت لزوم احيا و ارائه مراقبت‌هاي اوليه تشخيصي و درماني از وظايف پزشكان طب اورژانس است. وي تأكيد مي‌كند: باتوجه به تنوع بيماران مراجعه كننده به بيمارستان‌هاي عمومي كشور، حضور پزشكاني كه قادر به ارائه خدمات اورژانسي در ساعات اوليه و تثبيت شرايط بيماران باشند، يك ضرورت قطعي است و با تنوع و افزايش تعداد بيماران اورژانسي اين ضرورت نيز افزايش مي‌يابد. به خصوص در بيمارستان‌هاي شهرستان‌ها كه در مواردي فاقد همه متخصصان مربوطه در موارد اورژانسي هستند اين مسئله بيشتر اهميت دارد.

  جمع‌بندي مشاهدات ميداني

 حالا ظاهراً آقاي وزير پس از بازديدهاي شبانه از تعدادي از اورژانس‌هاي بيمارستان‌هاي تهران تصميم گرفته در كنار اظهار تاسف و شرمندگي، اقدامات عملي‌تري را هم كليد بزند. وي در جلسه‌اي ضمن مرور موارد رصد شده در جمع‌بندي بازديدهاي ميداني خود، به بيان تذكراتي براي بهبود وضعيت اورژانس بيمارستاني در شهر تهران پرداخت. در اين جلسه كه قائم‌مقام وزير بهداشت، معاونين درمان، پرستاري، توسعه مديريت منابع، رؤسا و معاونين درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران و مديران تعدادي از بيمارستان‌ها نيز حضور داشتند، افراد حاضر گزارشي از وضعيت موجود ارائه كردند.
وزير بهداشت براي بهبود وضعيت اورژانس بيمارستان‌هاي تهران، دو هفته فرصت داد تا مسئولان اين بخش‌ها با رفع كمبودها، وي را در جريان آخرين اقدامات صورت گرفته قرار دهند و در اين فرصت گزارشي از بهبود وضعيت را به وي ارائه كنند.

   لزوم حضور 2 متخصص و پرستاران  با سابقه

بنا به تأكيد وزير بهداشت نيروي پرستاري اورژانس بايد از پرسنل متخصص با تجربه حداقل 10 سال و با پرداخت مناسب و ايجاد انگيزه براي فعاليت در اورژانس باشد و نيروهاي طرحي و دانشجو در بخش‌هاي غيراورژانس به كارگيري شوند. هاشمي همچنين افزود: بايد پرستاران با تجربه در ترياژ مستقر شوند و دو نفر متخصص اورژانس در اورژانس‌هاي شلوغ بيمارستان‌هاي بزرگ به كار گرفته شوند و از سوي ديگر كمبود نيروي خدماتي در بخش اورژانس بيمارستان‌ها نيز برطرف شود. به گفته وي در بخش آزمايشگاه و پاراكلينيك نيز ضمن تجهيز، نيروي انساني كافي تأمين شود و در بخش‌هاي اورژانس بيمارستاني از دستياران تخصصي سال‌هاي بالاتر استفاده شود.

   راه‌اندازي ستاد هدايت مشترك بيمار

هاشمي همچنين با اشاره به راه‌اندازي ستاد هدايت مشترك ظرف يك هفته آينده گفت: با اين اقدام ستاد هدايت متمركز شده و هدايت بيمار تسهيل مي‌شود.
وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه براساس اعلام نياز دانشگاه‌ها بايد بدون محدوديت افزايش يابد، از تقويت تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه نيز خبر داد و گفت: اين مهم مي‌تواند از طريق خريد خدمت از بيمارستان‌ها با ضريب اشغال كمتر صورت گيرد.
وي همچنين از معاونت توسعه نيز درخواست كرد با تأمين اعتبارات لازم، زمينه توسعه تجهيزات آزمايشگاهي و راديولوژي اورژانس و نوسازي اين بخش‌ها را فراهم كند. در پايان اين جلسه مقرر شد ظرف دو هفته آينده تمامي دانشگاه‌ها مشكلات حاد اورژانس سه بيمارستان بزرگ تحت پوشش خود را حل كرده و گزارش اقدامات صورت گرفته را به وزير بهداشت ارائه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار