کد خبر: 726410
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
رهبر انقلاب در ديدار اساتيد بر دورنگاه داشتن دانشگاه از سياست‌بازي تأكيد كردند
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب عصرديروز در ديدار بيش از هزار نفر از استادان و اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور، نقش استادان را در تعليم و تربيت نسلي پرتلاش، مؤمن و پيشرو، نقشي بي‌بديل خواندند و با تأكيد بر پرهيز از حاشيه‌سازي در محيط‌هاي علمي افزودند: شتاب علمي كشور، به هيچ دليلي، نبايد كاهش يابد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب عصرديروز در ديدار بيش از هزار نفر از استادان و اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور، نقش استادان را در تعليم و تربيت نسلي پرتلاش، مؤمن و پيشرو، نقشي بي‌بديل خواندند و با تأكيد بر پرهيز از حاشيه‌سازي در محيط‌هاي علمي افزودند: شتاب علمي كشور، به هيچ دليلي، نبايد كاهش يابد.
 در اين ديدار كه بيش از دوساعت طول كشيد، رهبر انقلاب پس از شنيدن ديدگاه‌ها و پيشنهادات شماري از اساتيد دانشگاه‌ها، نفوذ و تأثيرگذاري طبيعي استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتي استثنايي برشمردند و افزودند: از اين امكان بسيار بزرگ، براي تربيت جواناني «متدين، برخوردار از غيرت ملي، پرانگيزه، انقلابي، سختكوش، با اخلاق، شجاع، داراي اعتماد به نفس و اميدوار به آينده» بهره بگيريد و بازوان پرقدرتي را براي پيشرفت ايران عزيز تعليم دهيد و تربيت كنيد.
 ايشان استغناء از بيگانگان، فهم درست موقعيت و ميسر كشور، و حساسيت و قاطعيت در مقابل خدشه دار شدن استقلال كشور را از ديگر ويژگي‌هاي لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنين نسلي را پرورش دهند.
 رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان كردند: همچون فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، با حضور عيني در اين مبارزه حياتي و عميق، جوانان دانشجو يعني افسران جنگ نرم را فرماندهي و هدايت كنيد كه اين ميدان نيز، يك «دفاع مقدس» است.
ايشان با ابراز خرسندي از حضور 70 هزار عضو هيئت علمي در دانشگاه‌ها افزودند: بخش اعظم اين اساتيد، «مؤمن، متدين و معتقد به مباني انقلاب» هستند كه اين مسئله بسيار مهم، باعث افتخار كشور است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي مسئولان وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و «بهداشت، درمان و آموزش پزشكي» را به قدرشناسي از استادان مؤمن و انقلابي فراخواندند و افزودند: عناصري كه از هجمه تبليغات موذيانه و عمدتاً پنهان نمي‌هراسند و به ايفاي وظايف مهم خود مشغولند، بايد مورد توجه و تجليل قرار گيرند.
ايشان، دستيابي ايران به رتبه 16 علمي جهان را نتيجه تلاش‌هاي بي‌وقفه 10، 15 سال اخير در دانشگاه‌ها و مراكز علمي خواندند و افزودند: شتاب علمي شوق برانگيزي كه اين افتخار را نصيب ايران كرد، امروز كم شده است و مسئولان بايد همّت مضاعف كنند كه حركت پيشرفت علمي از دور نيفتد و متناسب با نياز كشور شتاب گيرد.
رهبر انقلاب در نوعي آسيب شناسي از عوامل كاهنده شتاب پيشرفت علمي كشور، به انتقاد شديد از حاشيه‌سازي و سياست بازي در محيطهاي علمي پرداختند و خاطرنشان كردند: محيط دانشگاه بايد محيط فهم سياسي، آگاهي و دانش سياسي باشد اما سياسي كاري و حاشيه پردازي به كار اصلي دانشگاه‌ها يعني تلاش و پيشرفت علمي ضربه جدي مي‌زند.
ايشان به عنوان يكي از مصداق‌هاي سياست بازي در دانشگاه‌ها، به حاشيه‌سازي درباره موضوع بورسيه‌ها اشاره كردند و آن را از غلط‌ترين كارهاي چند سال اخير دانستند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: تحقيقات دقيق نشان مي‌دهد مسئله بورسيه ها، به آن شكلي كه در روزنامه‌ها با آن بازي كردند نبود اما اگر هم بود بايد از راه‌هاي قانوني امتيازاتي كه عده‌اي بر خلاف قانون گرفته بودند لغو مي‌شد نه اينكه سر و صدا و جنجال درست شود.
 رهبر انقلاب سياست بازي را سمِّ محيط‌هاي علمي خواندند و با ابراز تأسف از اينكه در موضوع بورسيه‌ها به عده‌اي ظلم شد افزودند: سمّي كه در اين موضوع به دانشگاه‌ها تزريق شد از بينش فكري مبتني بر سياست كاري نشأت مي‌گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبير و هم خلاف اخلاق بود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي بخش ديگري از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدي مسئولان براي تحول در علوم انساني اختصاص دادند.
ايشان افزودند: اين تحول ضروري، هم نياز به جوشش دروني در دانشگاه‌ها و مراكزي همچون شورايعالي انقلاب فرهنگي و شوراي تحول علوم انساني دارد و هم نياز به حمايت بيروني دستگاه‌هاي مسئول.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: جوشش دروني به فضل الهي وجود دارد و لازم است دستگاه‌هاي مسئول، تلاش‌هاي نظري انجام شده در زمينه تحول در علوم انساني را عملياتي كنند و مصوبات شوراي تحول در علوم انساني را محقق نمايند.
چهارمين نكته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومي كشور» بود.
ايشان با اشاره به تأكيدات مكرر خود در سالهاي گذشته در اين خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم 4 درصد از بودجه عمومي براي پژوهش در نظر گرفته شده كه امكان تحقق اين سهم در كوتاه مدت وجود ندارد اما بايد سهم حدود دو درصدي پژوهش در بودجه عمومي محقق شود، ضمن اينكه اين بودجه‌ها و منابع مالي بخش پژوهش نيز بايد درست و بجا، صرف شود. ضرورت «عملياتي شدن نقشه جامع علمي كشور» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالي و اساتيد دانشگاه‌ها بيان كردند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به تأييد نقشه جامع علمي از سوي صاحبنظران، قدم اول در عملياتي شدن اين سند مهم را گفتمان‌سازي خواندند و گفتند: همانگونه كه بحث «پيشرفت علمي كشور» بصورت يك گفتمان رايج درآمد و تبديل به يك جريان عملي شد، درخصوص نقشه جامع علمي نيز لازم است اساتيد و مديران و دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور از جزئيات اين نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمي بصورت يك «گفتمان پذيرفته شده»، درآيد.
 رهبر انقلاب در همين زمينه، «سند آمايش آموزش عالي» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تكميل و عملياتي شدن اين سند خاطرنشان كردند: «آمايش علمي سرزميني كشور» يعني شناخت و تصميم‌گيري درباره ظرفيتهاي دانشگاه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي، و سپس تعيين اولويتهايي كه امكان سرمايه گذاري ويژه براي پيشرفتهاي اساسي درخصوص آنها وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، داشتن نگاه كلان به افزايش چشمگير دانشجويانِ دوره‌هاي تحصيلات تكميلي را مزيتي فوق العاده و از عرصه‌هاي مهم كار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، بايد با نگاه كلان و با برنامه‌ريزي صحيح و هدايت كلي، نتيجه كار و تلاش دانشجويان در اين مقاطع تحصيلي را به سمت گشودن گره‌هاي كشور جهت بدهد، چراكه در غير اين صورت، منابع و امكانات كشور هدر داده خواهد شد.
 ايشان نقش اساتيد و دستگاه‌هاي مديريت علمي كشور در مقابله با طرحهاي دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان كردند: هدف دشمنان از تحريمها، مسئله هسته‌اي يا مسائلي نظير حقوق بشر و تروريسم نيست، چراكه خود آنها مراكز اصلي پرورش تروريسم و ضد حقوق بشر هستند، بلكه هدف آنها جلوگيري از رسيدن ملت ايران به جايگاه شايسته تمدني است كه لازم است با شناخت دقيق جايگاه و موقعيت خود بر حركت پر افتخار كشور ادامه دهيم كه در اين روند، نقش اساتيد و مجموعه‌هاي علمي بسيار برجسته است.
در ابتداي اين ديدار هفت نفر از اساتيد دانشگاه‌ها آقايان:
- دكتر محمدمهدي نايبي – استاد تمام مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف
- دكتر محمدحسين رجبي دواني – رئيس مركز مطالعات حديث ولايت دانشگاه امام حسين
- دكتر محمد قنادي مراغه‌اي – رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي و چهره ماندگار علوم هسته اي
- دكتر حسين سليمي – استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي
- دكتر جعفر هزارجريبي – جامعه شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي
- دكتر حجت الله عبدالملكي- استاد دانشگاه معارف اسلامي و اقتصاد
- و سركار خانم دكتر صدف علي پور – دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران ديدگاه‌ها و مطالب خود را بيان كردند.
 مهمترين محورهاي بيان شده به اين شرح است:
- لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتي براي كاربردي كردن تحقيقات علمي و توليد ثروت از زنجيره علم
- اهميت تقويت بخشي خصوصي واقعي
- ضرورت تدوين استراتژي صنعتي كشور
- ضرورت تعريف و تثبيت اصول و مباني نظري انديشه‌هاي امام و رهبري به عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامي
- لزوم تربيت متخصصان متمركز در انديشه‌هاي امام خميني براي مقابله با تحريف انديشه ايشان
- تبيين پيشرفت‌هاي مهم كشور در صنعت هسته‌اي و تأكيد بر ضرورت تحقيق و توسعه در اين صنعت
- ضرورت تبيين اسلام شيعي، عقلايي، تمدن ساز و علم گرا در مقابل اسلام خشن و ويرانگر
- ضرورت بازنگري در دروس علوم انساني با توجه به اصول روزآمدي، ارزش مداري و كاربردي سازي
- ضرورت هم افزايي نظري در حوزه علوم انساني
- لزوم آموزش رفتار حرفه‌اي و ارتقاي كيفيت آموزشي كشور
- تأكيد بر اهميت روش‌هاي نوين درمان با تكيه بر تكنولوژي‌هاي نوين
- لزوم تأمين نيروي انساني حرفه‌اي در اجراي طرح تحول سلامت كشور
- استفاده از همه ظرفيت‌هاي بزرگ اقتصاد كشور از جمله بخش كشاورزي
- ضرورت بهره برداري از ظرفيت نخبگاني كشور
- بهره برداري از فرصت تحريم‌ها براي قطع وابستگي به فروش نفت
- ضرورت توجه ويژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتي و توجه به اقدامات آموزشي و ترويجي در اين زمينه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار