کد خبر: 725103
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
صدرالحسيني در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
يك كارشناس مسائل بين الملل معتقد است كه استراتژي نظامي سعودي ها در حمله به يمن در تشابه با استراتژي نظامي رژيم غاصب صهيونيستي و امريكايي ها در حمله به لبنان، غزه و ديگر نقاط جهان اسلام داشت البته اين نكته نيز حائز اهميت است كه موضوع افزايش نفرت مردم يمن نسبت به سعودي ها در طول حدود سه ماه گذشته افزايش پيدا كرده است.
زينب صناعي

جوان‌آنلاين:  ششم فروردين امسال بود كه عربستان سعودي حملات هوايي خود را بر مردم مظلوم يمن آغاز كرد، از آن روز تا به حال سه ماه مي گذرد و اين در شرايطي است كه مردم ستمدیده و مظلوم يمن تحت شرایط بد انسانی زیر حملات هوایی رژيم سعودي همچنان مقاومت و ايستادگي مي كنند. با دکتر "سيدرضا صدرالحسيني" درباره مسائل مختلفی نظیر فاجعه انسانی یمن، رفتارشناسی عربستان و عضویت در کمپین "من یمنی ام" گفتگویی داشتیم که از نظرتان میگذرد.


در ابتدا در خصوص وضعيت استرات‍ژيكي يمن توضيحاتي بفرماييد.

با نگاهي به نقشه ي غرب آسيا و موقعيت درياي سياه و درياي مديترانه، خليج عدن و تنگه باب المندب، يمن يكي از نقاطبسيار استراتژيكي است كه مي تواند به عنوان يكي از معدود سرزمين هايي است كه مي تواند بين شرق و غرب جهان ارتباط برقرار كند. يمن با توجه به اينكه ساحل بسيار طولاني در كنار خليج عدن و درياي سياه و مديترانه دارد به عنوان يك كشور بسيار استراتژيك در اين منطقه مطرح است. درسال هاي بسيار دور عربستان سعي و تلاش مي كرد كه به نحوي از  اين سرزمين سوء استفاده كند تا جايي كه دو استان و تعداد چند جزيره از اين كشور را متعلق به خود كرد و در نقشه آن را به ثبت رساند.  

متاسفانه با توجه به فقير نگاه داشته شدن مردم يمن علي رغم اينكه سرزمين آنها بسيار حاصلخيز و داراي مواد كاني و مواد زيرزميني مانند نفت و گاز است اما متاسفانه دو ميليون نفر از مردم يمن به صورت انسان هاي بيگاري كشيده در اين سرزمين در سخت ترين و مشكل ترين شرايط مشغول كار هستند و با كمترين هزينه ي پرداختي به آنها، سخت ترين كارها از آنها كشيده مي شود.

در حقيقت مي توان بگوييم كه يمن به عنوان يك حيات خلوتي است كه سعودي ها به عنوان زباله دان از آن استفاده مي كردند، تا اينكه سرريز تفكرات وهابي در سرزمين يمن خود را نشان داد تا جايي كه القاعده بزرگترين پايگاه هاي خود را در اين كشور برقرار كرد و سالانه هزاران نفر از افراد مختلف از جمله مردم فقير يمن يا مردم كشورهاي منطقه در پايگاه هاي متعلق به القاعده دوره هاي تروريستي، انفجار از راه دور و اقدامات تكفيري و انتحاري را فرا مي گرفتند.

از مدتي قبل مردم يمن در غالب تحت تاثير قرارگرفتن بيداري اسلامي سعي و تلاش كردند تا بتوانند حكومت دلخواه خود را در سرزمين خود ايجاد كنند كه در يك فرايند سياسي قرار شد كه طي دو سال  دولت گذشته كه استعفا داده بود بتواند جانشين او يعني آقاي منصور هادي كه به جاي آقاي صالح آمده بود بتوانند دولت فراگيري را با كمك همه ي گروه ها و جريانات سياسي و مذهبي و قومي  در يمن برقرار كنند كه منصور هادي در اين ارتباط پس از دو سال رضايت به كناره گيري داوطلبانه نشد و اعلام كرد كه به عنوان رئيس جمهور مادام العمر به قدرت خود ادامه خواهم داد. با توجه به اين مسئله گروه هاي سياسي و قومي از جمله انصارالله كه به يك گروه سياسي و قومي فراگير تبديل شده بود از بلندي ها و كوهستان هاي مشرف به صعده در يك اقدام مسالمت آميز آمدند و پايتخت را كه صنعا نام دارد، تسخير كردند و دولت را مجبور به استعفا دادند كه منصور هادي در اين شرايط هم حاضر به كناره گيري و سپردن امور به مردم نشد و براي اينكه بتواند فشار خود را بر مردم يمن افزايش دهد در يك حركت ضد انقلابي به عدن فرار كرد كه البته عدن پايتخت سابق يمن جنوبي است كه منصور هادي در تلاش بود تا بتواند از طريق گروه هاي قومي صعده را از اختيار انصارالله و مردم انقلابي خارج كند.


رفتار عربستان را در قبال كشورهاي عربي از ابتداي تشكيل آن كه دائما از موضع بالا با آنها برخورد مي كرده يا چه بسا در امور داخلي شان دخالت مي كرده است چنانچه در مواردي نقش يك برادر بزرگتر را ايفا مي كند را يك بررسي اجمالي بفرماييد.

پس از فرار منصور هادي از صعده به عدن و تاثير و تقويت ميليشيا كه بيش از 48 ساعت طول كشيد منصور هادي به خواستگاه اصلي خودش يعني عربستان سعودي فرار كرد. اما اين سوال پيش مي آيد كه مگر سعودي چه نقشي را در منطقه و نسبت به كشورهاي عربي ديگر ايفا مي كند كه نكته حائز اهميتي است كه سعودي ها از حدود 40 سال پيش يك حالت برادر بزرگتر به خود گرفته و نسبت به كشورهاي پيراموني تحكم فراوان كردند كه بخشي از آن را در خصوص يمن بيان كرديم. اما نكته حائز اهميت آن است كه همان سعودي در زمان جنگ صدام عليه ايران شورايي را به نام شوراي همكاري خليج فارس ايجاد كرد كه اصالتا اين شورا براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران به همراه كشورهاي ديگر بود. چون كشورهاي ديگر كشورهاي پيراموني حوزه خليج فارس هستند اما با توجه به درايت مسئولان جمهوري اسلامي در طول تشكيل شوراي همكاري هاي خليج فارس هيچ زماني پيش نيامد كه كشورهاي حوزه خليج فارس نسبت به جمهوري اسلامي نگاه بدبينانه داشته باشند مگر به تحريك عربستان سعودي و در خصوص جزاير سه گانه جمهوري اسلامي ايران كه آن هم توسط كشور امارات متحده عربي و تحت فشار سعودي ها به وجود آمد. بنابراين عربستان سعودي براي نخستين بار بر اصل ائتلاف بر عليه تشيع اقدامي را در مخالفت با مردم و انقلاب يمن صورت داد. ائتلافي كه در ابتدا اعلام كردند 10 كشور كه تا انتها كه حدود سه ماه از اين ائتلاف ننگين مي گذرد بيش از سه كشور با سعودي ها در بمباران مردم يمن شركت نكردند.

نگاه از بالا به پايين سعودي ها در خصوص توليد، استحصال و توزيع نفت و فروش نفت و همچنين عقد قراردادهاي مختلف در حوزه كشورهاي عربي كاملا مشهود است البته برخي از كشورها با توجه به توانمندي هاي اقتصادي خودشان تلاش كردند تا از زير سلطه عربستان در برخي موارد خارج شوند و مي توان قطر را به عنوان استثنا آن هم در موارد بسيار نادر نام برد اما در كل عربستان به عنوان خادم الحرمين سوء استفاده اي را از وجود مكه و مدينه در كشور خودش مي برد و تلاش مي كند تا به وسيله تحريك رفتارها و احساسات مذهبي مردم مسلمان خود را به عنوان برادر بزرگتر قلمداد كند؛ اما كيست كه نداند اين دلارهاي نفتي عربستان است كه به كمك او مي آيد و كليد واژه اي براي حل مشكلات عربستان است.


به نظر شما آيا عربستان، اسرائيل دوم براي امريكا در منطقه خاورميانه نيست، چرا كه همچون اسرائيل حافظ منافع امريكا در منطقه است و حتي مي بينيم كه كودكان و زنان يمني را مورد حمله قرار مي دهد و مانند رژيم صهيونيستي پس از آتش بس نقض پيمان مي كند و دوباره هجوم مي آورد؛ كه شايد حتي بتوانيم بگوييم كه يمن هم غزه دوم است. نظرتان در اين خصوص چيست؟

با نگاهي به اقدامات بسيار دژخيمانه و كودك كشانه سعودي ها از همان ابتداي حملات هوايي سعودي ها كه در ششم فروردين ماه جاري در هنگامي كه مردم بيگناه و مظلوم يمن در خواب بودند، اقداماتي را سعودي ها انجام دادن كه فضاي بسيار غم انگيزي كه در يمن به وجود آمد، بسياري از صاحبنظران و تحليگران سياسي – امنيتي موضوع يمن را با غزه مقايسه كردند و نبايد فراموش كنيم كه استراتژي نظامي سعودي ها در حمله به يمن درست در تشابه با استراتژي نظامي رژيم غاصب صهيونيستي و امريكايي ها در حمله به لبنان، غزه و ديگر نقاط جهان اسلام داشت البته اين نكته نيز حائز اهميت است كه موضوع افزايش نفرت مردم يمن نسبت به سعودي ها در طول حدود سه ماه گذشته افزايش پيدا كرده است و به نظر مي رسد كه امريكايي ها كه در يك قطب جهان اسلام رژيم صهيونيستي را همچون غده اي سرطاني براي رسيدن به اهداف خود ايجاد كردند، امروز پرده از روي همكاري هاي رژيم صهيونيستي و سعودي ها نيز برداشته شده و اين امر نشان دهنده آن است كه سعودي ها از سال هاي گذشته ارتباطاتي در راستاي تحكيم رژيم غاصب صهيونيستي با امريكايي ها داشته اند. يعني در حقيقت مي توانيم بگوييم دو بازوي اصلي امريكايي ها در منطقه رژيم غاصب صهيونيستي و رژيم وهابي سعودي است و در حقيقت اقداماتي جنگ طلبانه اي كه عليه مردم يمن توسط عربستان صورت گرفته است، چهره واقعي سعودي ها در جهان اسلام را نشان مي دهد.

با نگاهي به آمار كشته شدگان و آوارگان بيگناه يمني كه بيشتر آنها كودكان و زنان هستند متوجه اين موضوع مي شويم كه اين ها در ارتباط با مسئله جهان اسلام به يك دروغ بزرگ دست زده بودند كه آن هم اين بود كه ما انسجام جهان اسلام را داشته باشيم. در صورتي كه كجاي تاريخ اسلام نشان مي دهد كه كشوري عربي بر عليه كشور ديگر عربي اينگونه جنگ افروزي كند و آنها را از دم تيغ بگذراند؛ به نظر مي رسد كه موفقيت هايي كه مردم صبور يمن در طي اين جنگ تحميلي  اين مدت به وجود آورده اند، زمان نزديكي تا پيروزي خواهند داشت. 
 

آقاي صدرالحسيني! كمپين "من يمني ام" به تاسي از پيامبر اكرم (ص) كه فرمودند " انا يماني " در حمايت از مردم مظلوم يمن شكل گرفته، نظر شما در اين خصوص چيست؟ از همين جا عضويت خودتان را در اين كمپين اعلام مي فرماييد.

بله؛ ما كه از قبل بمباران هم يمني بوده ايم، (با خنده) اما حال كه شما هم مي فرماييد با تاسي از سخن پيامبر اكرم (ص) و با توجه به اينكه ما در حقيقت از فرزندان حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم هستيم، عضو اين كمپين مي شوم كه اميدوارم خداوند نيز از ما بپذيرد. من اين نكته را نيز بايد بگويم كه امروز كار، حرف، خدمت، قدم، زبان و هر اقدامي كه كوچكترين كمكي به مردم مظلوم يمن كند، در پيشگاه خداوند محفوظ است. مردمي كه از سه طرف زمين، هوا و دريا مورد حمله نظامي قرار گرفته اند و از همان سه طرف هم محصور كرده اند كه حتي اجازه ندهند كه يك تصوير و واقعيت هاي اين جنايات در اين سرزمين منتشر شود و به سمع و نظر ديگران برسد. بنابراين اگر كسي كوچكترين اقدامي در اين راستا انجام دهد قطعا و يقينا ماجور در درگاه خداوند متعال است و نام او در رديف مهاجران في سبيل الله يادداشت خواهد شد.


يك مقايسه اي بين وضعيت مردم ايران در زمان هشت سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران و وضعيت امروز مردم يمن داشته باشيد. دوراني كه مي بينيم مردم مظلوم يمن در عين فقر و نداري در مقابل دشمن ايستادگي مي كنند همچون شرايطي كه ما نيز در آن دوران به آن دچار بوديم.

قطعا و يقينا مقايسه دو ملت مقاوم كه هر دو اين ملت ها به عنوان ملت رسول الله و اهل بيت هستند، مي تواند درس باشد. يمني ها از مقاومت، صبوري و ما مي توانيم جمهوري اسلامي ايران در دوران هشت سال دفاع مقدس كه با حدود 40 كشور خارجي در جنگ و مبارزه بودند، مي توانند درس بگيرند، امروز بدون تعارف بايد بگوييم كه مقاومتي كه در جهان اسلامي مشاهده مي شود از مقاومت، دفاع و پيروزي ملت ايران در هشت سال دفاع مقدس نشات گرفته است و اين ها موارد تاريخي است كه در برگ هاي زرين انقلاب و جهان اسلام باقي خواهد ماند كه ملت هاي شجاع و استكبارستيز هستند كه باقي مي مانند و مي تواند براي ساليان بعد توسعه پيدا كند و ان شاء الله اقدامات مردم يمن در راستاي تمدن اسلامي و پيشرفت جهان اسلام موثر خواهد بود.

 
به عنوان آخرين سوال بفرماييد كه در طول تاريخ عربستان مصاديق متعددي از نقض حقوق بشر و فعاليت هاي سفاكانه اين رژيم عليه مردمش وجود داشته است، مثال هايي را در اين خصوص بفرماييد.

رژيم سعودي به عنوان يك كشور معدود در دنيا است چرا كه امروزه در دنيا وقتي كه موضوع درباره سيستم هاي حكومتي مطرح مي شود، كمتر كشوري است كه ما آن را به عنوان دولت- قبيله بناميم. در حقيقت كمترين توسعه سياسي در سعودي وجود داشته و بيشترين منع حقوق بشر و بيشترين لطمه به حقوق بشر داشته است. در سعودي يك انتخابات وجود نداشته است و متاسفانه بانوان به عنوان اقشار درجه دو محسوب مي شوند و هيچكس در مسائل حكومت نمي تواند نقشي داشته باشد. نقض حقوق بشر در سعودي به صورت آشكار صورت مي گيرد تا جايي كه خانمي بخاطر اينكه مدت كوتاهي رانندگي كرده است به زندان مي افتد يا اينكه در ارتباط با موضوعات دموكراسي در اين كشور حركتي صورت نگرفته است و نقش مردم در اداره حكومت از صفر هم پايين تر است و نسبت به نقض حقوق بشر، نقض حقوق بانوان و نقض حقوق مصرح در قوانين اسلامي در قوانين جاري سعودي كاملا معلوم است و در حقيقت موضوعي است كه بسياري از سازمان هاي حقوق بشري نيز به آن اشاره داشته اند.
 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار