کد خبر: 724736
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
رژيم آل‌سعود هر روز بيشتر در باتلاق يمن فرو مي‌رود، گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از افزايش نارضايتي و تمرد در ميان خلبان‌هايي است كه در طول سه ماه گذشته مناطق مختلف يمن را بمباران كرده‌اند و در همين حال رسانه‌هاي غربي كه پيش از اين نسبت به جنايات عربستان سعودي سكوت كرده بودند طي چند روز گذشته به صورت قابل توجهي حملات بي‌هدف و فاقد استراتژي آل‌سعود را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
محمد بابایی
رژيم آل‌سعود هر روز بيشتر در باتلاق يمن فرو مي‌رود، گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از افزايش نارضايتي و تمرد در ميان خلبان‌هايي است كه در طول سه ماه گذشته مناطق مختلف يمن را بمباران كرده‌اند و در همين حال رسانه‌هاي غربي كه پيش از اين نسبت به جنايات عربستان سعودي سكوت كرده بودند طي چند روز گذشته به صورت قابل توجهي حملات بي‌هدف و فاقد استراتژي آل‌سعود را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
عواقب ناكامي رياض در يمن صرفاً به تحولات ميداني يا ادامه حملات نيروهاي انصارالله به مواضع مرزي عربستان محدود نمي‌شود و با گذشت زمان ابعادي همه جانبه براي سعودي‌ها پيدا مي‌كند.
 چند روز پس از خبر خودكشي يك خلبان سعودي بر اثر مشاهده تصاوير كشتار كودكان يمني و اجساد آنها و خانه‌هاي ويران شده رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه خبر دادند تعدادي از خلبا‌ن‌هاي عربستاني از حمله به يمن در ماه رمضان خودداري كرده‌اند. روزنامه «السفير» به نقل از‌ يك مقام مسئول در سازمان ملل گزارش كرد برخي خلبان‌هاي عربستاني از حمله به يمن و انجام عمليات در اين كشور اجتناب مي‌كنند. انتشار اين گزارش‌ها نشان مي‌دهد شدت جنايت پادشاهي عربستان و بيهوده بودن حملات باعث گسترش افسردگي و نارضايتي در ميان نظاميان آل‌سعود شده است و كارشناسان نظامي معتقدند ادامه حملات بدون هدف احتمالاً منجر به افزايش اين گونه افسردگي در ميان نظاميان آل‌سعود خواهد شد. روزنامه السفير در ادامه به نقل از اين مسئول آورده است: «عربستان روز به روز ضعيف‌تر مي‌شود زيرا چه كسي حاضر است براي مشروعيت «عبدربه منصور هادي» بجنگد و اگر گروهي از يمني‌ها نيز به عربستان در اين زمينه كمك كنند بيشتر در راستاي اختلافاتي است كه ميان آنها وجود دارد.»
يكي ديگر از تحولات مهم درباره جنگ يمن تغيير رويكرد بعضي از رسانه‌هاي غربي نسبت به حملات عربستان است. شبكه خبري بي‌بي‌سي كه در طول سه ماه گذشته نسبت به جنايت آل‌سعود در يمن سكوت كرده بود و حتي واقعيت‌هاي اين جنگ را تحريف مي‌كرد، روز سه شنبه گزارشي از اين جنگ منتشر كرد كه با رويكرد قبلي اين رسانه‌كاملاً متفاومت بود و در آن به صورت ضمني حملات عربستان را مورد انتقاد قرار داده بود. در ابتداي اين گزارش آمده است: عربستان سعودي و متحدانش نياز دارند دوباره درباره بمباران يمن فكر كنند. آنها به هيچ وجه براي شكست اراده حوثي‌ها موفق نشده‌اند.
خبرنگار بي‌بي‌سي كه با يكي از رهبران حوثي‌ها از خيابان‌هاي صنعا بازديد كرده، ضمن اشاره به قاطعيت اين فرمانده حوثي به نقل از وي مي‌نويسد: «‌ما نگران نيستيم، مردم يمن مي‌توانند در نبردهايشان مبارزه كنند.» در همين حال پايگاه الكترونيكي نشنال‌اينترست با تحليل روند جنگ يمن و با يادآوري تجاوز هوايي مصر و انگليس به يمن در دهه 1960 ميلادي به صورت قطعي به اين نتيجه مي‌رسد كه عربستان در يمن شكست مي‌خورد. نويسنده اين گزارش با اشاره به اينكه «‌عمليات هوايي بيهوده عربستان سعودي به صورت كلي نشان دهنده محدوديت‌هاي قدرت هوايي است»، نوشته: «‌ادامه حملات هوايي بيهوده فقط منجر به تقويت ائتلاف سياسي ضدسعودي و همچنين عقب نشيني فضاحت باري همانند عقب نشيني انگليس و مصر خواهد شد.» اين گزارش همچنين عبدربه منصور هادي را به صورت ضمني مورد انتقاد قرار داده است. بنابر نوشته نشنال‌اينترست «منصور هادي در كاخ‌هاي مجلل رياض است در حالي كه مردمش از طرف دشمني شكست خورده، محاصره شده‌اند و بمباران مي‌شوند.»
تحليلگران معتقدند دليل تغيير رويكرد رسانه‌هايي مثل بي‌بي‌سي نسبت به جنگ يمن قطعي شدن شكست عربستان و افزايش انتقادها از بي‌تفاوتي رسانه‌ها نسبت به وضعيت بحران انساني در يمن است و اين رسانه‌ها نمي‌خواهند بيش از اين اعتبار حرفه‌اي خود را در معرض خطر قرار دهند. اين تغيير رويكرد يكي ديگر از ابعاد شكست‌عربستان در يمن محسوب مي‌شود. چند روز پيش سايت افشاگر ويكي ليكس اسناد محرمانه‌اي منتشر كرد كه در آنها نشان داده مي‌شد عربستان ميليون‌ها دلار را براي خريد روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها جهت نشان دادن چهره‌اي مثبت از پادشاهي آل‌سعود هزينه كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار