کد خبر: 724364
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
11سرباز سعودي به دست يمني‌ها كشته و 16نفر اسير شدند شكست‌آل‌سعود در جنگ يمن هر روز ابعاد تازه‌اي پيدا مي‌كند. منابع يمني روز دوشنبه از محاصره شهر نجران عربستان سعودي و احتمال سقوط اين شهر خبر دادند؛ تحولي كه نه تنها جنگ يمن را وارد مرحله‌اي جديد مي‌كند بلكه اعتبار شاه سلمان و پسرش را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد.
محمد بابایی
شكست‌آل‌سعود در جنگ يمن هر روز ابعاد تازه‌اي پيدا مي‌كند. منابع يمني روز دوشنبه از محاصره شهر نجران عربستان سعودي و احتمال سقوط اين شهر خبر دادند؛ تحولي كه نه تنها جنگ يمن را وارد مرحله‌اي جديد مي‌كند بلكه اعتبار شاه سلمان و پسرش را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد.
شهر جنوبي نجران واقع در نزديكي مرز يمن روز گذشته شاهد تحولات ميداني مهمي بود. نيروهاي انصارالله به همراه قبايل محلي نجران به مراكز نظامي آل‌سعود در دامنه‌هاي اين شهر حمله كردند و بنابر گزارش پايگاه خبري اليمن اليوم حتي برخي منابع نظامي يمن از سقوط قريب‌الوقوع شهر نجران در خاك عربستان به دست نيروهاي مقاومت مردمي خبر دادند. روز يك‌شنبه نيروهاي مقاومت مردمي يمن با حمله به موضع نظامي المخروق عربستان در نجران موجب فرار گروهي از نظاميان متجاوز عربستاني شدند. منابع پايگاه خبري اليمن اليوم اعلام كردند كميته‌هاي مردمي با حمايت يگان نظامي آموزش ديده با حمله توپخانه‌اي و كاتيوشا به موضع المخروق توانستند كنترل آن را به دست گرفته و پرچم يمن را بر فراز اين موضع به اهتزاز درآورند. شبكه خبري المسيره هم قسمت‌هايي از فيلم گلوله باران مواضع نظاميان عربستاني و انهدام چهار خودروي نظامي آنها و همچنين فرار نظاميان متجاوز عربستاني را پخش كرد. در همين حال منابع محلي از كشته شدن 11 سرباز سعودي و اسير شدن 16 نفر از آنان خبر دادند. قبايل شهر نجران كه عمدتاً از فرقه اسماعيله‌هستند پيش از اين ضمن محكوم كردن تجاوز آل سعود به يمن اعلام كرده بودند براي بيرون راندن نظاميان آل‌سعود دست به اقدامات مسلحانه خواهند زد. نجران تا سال 1930 بخشي از خاك يمن بود كه بعداً به اشغال عربستان سعودي درآمد و ساكنان آن به دليل داشتن مذهبي متفاوت از نظر آل‌‌سعود مرتد محسوب مي‌شوند. علاوه بر اين سامانه‌هاي دفاع هوايي ارتش يمن يك پهپاد جاسوسي عربستان را در منطقه «باحباجر» در استان صعده سرنگون كردند. شبكه خبري الميادين هم به نقل از يك مقام نظامي يمن اعلام كرد ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور، پايگاه‌هاي نظامي عربستان در «جيزان» را با بيش از 45 فروند موشك هدف قرار دادند.
اين تحولات در جنوب عربستان در حالي رخ مي‌دهد كه ملك سلمان پادشاه جديد عربستان سعودي به همراه پسرش دستور تجاوز به يمن را سه ماه قبل صادر كرد. تحليلگران يكي از دلايل تجاوز به يمن توسط پادشاه و فرزندش به يمن را تلاش براي ساختن تصويري مقتدر از فرمانروايان جديد رياض عنوان كردند اما اين فرمانروايان جديد سعودي پس از گذشت سه ماه از تجاوز به يمن و بمباران مناطق مختلف اين كشور نه تنها به هيچ يك از اهداف خود دست نيافته بلكه شاهد از دست دادن بخشي از سرزمين‌‌هاي عربستان سعودي است و همين مسئله باعث شده تحليلگران از تضعيف اعتبار ملك سلمان و پسرش حرف بزنند. كريستوفر ديويدسون متخصص كشورهاي حوزه خليج فارس از دانشگاه دورهام با اشاره به اينكه «پيروزي براي حوثي‌ها نگه داشتن مواضع خود است»، به واشنگتن پست گفت: «ادامه حملات شورشيان (حوثي‌ها) به صورت ويژه مي‌تواند اعتبار محمد بن سلمان، وزير دفاع و جانشين وليعهد را تخريب كند. » هيكل بافنح فعال و تحليلگر يمني كه از منتقدان انصارالله محسوب مي‌شود با اشاره به شكل‌گيري گروه شبه‌نظامي «نجران آزاد» در صفحه توئيتر خود نوشت: «‌هزينه‌هاي جنگ سلمان عليه يمن از كنترل وي خارج مي‌شود.»
ناكامي رژيم آل‌سعود در دستيابي به اهداف خود از طريق حملات هوايي باعث شده اين رژيم به دنبال يافتن نيروي مطمئن روي زمين عليه نيروهاي دولتي و مردمي يمن باشد و حتي بعضي رسانه‌ها از احتمال اينكه داعش اين نقش را براي عربستان بازي كند خبر دادند. روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به اينكه پس از به بن ‌بست رسيدن كنفرانس ژنو رياض تلاش‌‌هاي كنوني خود را براي تغيير عرصه نظامي به نفع خود متمركز كرده آورده است: «رياض در دو روز اخير حملات هوايي خود بر ضد اراضي يمن را تشديد كرده و همزمان گروه تروريستي داعش با قدرت بيشتري وارد عرصه درگيري‌‌ها شده است.» در همين حال، يك روزنامه سعودي به نقل از منابع سياسي يمن كه خواستند نامشان فاش نشود مدعي شد قرار است يگان‌هاي نظامي طرفدار «عبدربه منصور هادي» رئيس‌جمهور فراري و مستعفي يمن به استان عدن در جنوب يمن نفوذ و عملياتي را براي تصرف اين شهر آغاز كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار