کد خبر: 723692
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲

رئيس جمهوري روسيه با معاون وليعهد و وزير دفاع عربستان سعودي ديدار كرد و در همين حال روسيه و عربستان سعودي توافقنامه بهره‏برداري صلح آميز از انرژي اتمي را امضا كردند تا مسكو نشان دهد هنوز در زمينه تشخيص دوست از دشمن دچار ضعفهايي اساسي است.

در حالي كه عربستان مشخصاً در سوريه مهمترين عامل حمايت مالي و لجستيك و عقيدتي تروريستهاي سوري است كه عليه تنها متحد اصلي كرملين در حاشيه درياي مديترانه يعني حكومت بشار اسد ميجنگد، روز پنجشنبه محمد بن سلمان، وزير دفاع عربستان و جانشين وليعهد اين كشور در سفر به روسيه با ولاديمير پوتين، رئيسجمهور اين ‏كشور در شهر سنپترزبورگ ديدار و با وي درخصوص تحكيم روابط ميان دو كشور و آخرين تحولات منطقهاي و بينالمللي ‏بحث و گفتوگو كرد. ظاهراً در اين ديدار درباره سفر رسمي ملك سلمان پادشاه عربستان به روسيه هم گفتوگو شده است اما همزمان با اين ديدار كرملين توافقنامه همكاري در زمينه بهره برداري صلح آميز از انرژي اتمي با رژيم آل سعود را امضا كرد. سرگئي كرينكو، مدير كل شركت دولتي «روس اتم» و عبدالله هاشم عبدالله يماني، رئيس مركز انرژي اتمي و تجديد پذير عربستان اين سند را به امضا رساندند.

سند امضا شده براي نخستين بار در تاريخ روابط روسيه و عربستان براي تعامل دو كشور در صنعت انرژي اتمي در راستاهاي گسترده از جمله طراحي، احداث، بهرهبرداري و همچنين از كار انداختن رآكتورهاي توليد انرژي اتمي و تحقيقاتي و نيز وسايل شيرينسازي آب و دستگاههاي شتاب دهنده ذرات بنيادي، واگذاري خدمات چرخه سوخت هستهاي از جمله براي نيروگاههاي اتمي و رآكتورهاي تحقيقاتي، غنيسازي اورانيوم با استفاده از سوخت هسته‏اي مصرف شده و زبالههاي راديواكتيوي، توليد راديوايزوتوپ‏ها و استفاده از آنها در صنعت، پزشكي و كشاورزي و آموزش و تربيت متخصصان در صنعت انرژي اتمي اساس حقوقي به وجود مي‏آورد. عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي اعلام كرد كشورش بهترين قيمتهاي پيشنهادي روسيه و ديگر كشورها را براي احداث رآكتورهاي هستهاي براي استفادههاي صلحآميز بررسي ميكند. الجبير گفت: عربستان اين مسئله را در چارچوب تلاش براي ايجاد انرژيهاي جايگزين براي نفت بررسي ميكند و توافقنامههاي زيادي با بسياري از كشورها امضا كرده است و قيمتها و كيفيتهاي مناسب براي خود را بررسي خواهد كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار