کد خبر: 723466
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
مجلس اولويت بررسي طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌اي را تصويب كرد
مدت‌ها بود كه فعاليت‌هاي كنگره امريكا در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران سبب شده بود تا مطالبات از مجلس شوراي اسلامي ايران براي ايفاي نقش گسترده‌تر در حوزه مذاكرات هسته‌اي بالا بگيرد. البته مجلس شوراي اسلامي پيش از اين نيز مصوباتي در حوزه هسته‌اي داشته است، اما تاكنون در حوزه مذاكرات طرح جدي تصويب نشده است.
مدت‌ها بود كه فعاليت‌هاي كنگره امريكا در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران سبب شده بود تا مطالبات از مجلس شوراي اسلامي ايران براي ايفاي نقش گسترده‌تر در حوزه مذاكرات هسته‌اي بالا بگيرد. البته مجلس شوراي اسلامي پيش از اين نيز مصوباتي در حوزه هسته‌اي داشته است، اما تاكنون در حوزه مذاكرات طرح جدي تصويب نشده است.
از طرف ديگر دو طرح دو فوريتي كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است نيز تاكنون به صحن علني مجلس نرسيده است، اما اين بار به نظر مي‌رسد تكليف طرح جديد هسته‌اي روشن‌تر از بقيه باشد.
طرحي كه اين بار به نظر مي‌رسد به نقطه نهايي براي تصويب در مجلس و تبديل شدن به يك الزام قانوني رسيده است.
     
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست ديروز پارلمان، درخواست بررسي اولويت‌دار طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌اي را با 185 رأي موافق، دو رأي مخالف و چهار رأي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در صحن مجلس تصويب كردند.
علاءالدين بروجردي به‌عنوان پيشنهاددهنده اين طرح گفت: در شرايط فعلي تيم مذاكره‌كننده با زياده‌خواهي‌هاي امريكا مواجه است، از اين‌رو اين طرح با هدف حمايت از تيم مذاكره‌كننده و همچنين جهت رعايت مطالب شوراي عالي امنيت ملي و حفظ خطوط قرمز ترسيم‌شده از سوي مقام معظم رهبري، بسيار ضروري است، لذا بايد اين طرح را در اولويت قرار دهيم تا بتوانيم از منافع ملي صيانت كنيم.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: از طرف ديگر اين موضوع بسيار مهم و ضروري است كه با تصويب طرح مذكور، يك صداي واحد از ايران به جهانيان به ويژه گروه 5+1 برسد و ما بايد اعلام كنيم كه نمايندگان ايران در حفظ منافع ملي يكپارچه و يكصدا هستند.
«قطعاً ما به هيچ وجه اجازه نمي‌دهيم كه بازرسان وارد حريم امنيت و مراكز نظامي ما شده و با زياده‌خواهي به دنبال مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي ما باشند.»
در جريان بررسي اين طرح هيچ يك از نمايندگان در مخالفت با طرح مذكور صحبت نكردند و بررسي اولويت‌دار طرح با 92 درصد آرا به تصويب نمايندگان رسيد.
براساس اين گزارش، سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي كه در غياب علي لاريجاني رياست جلسه علني خانه ملت را برعهده داشت، پس از تصويب قاطع در اولويت قرار گرفتن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي كشور اظهار داشت: براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري و ضرورت پاسداري از فناوري هسته‌اي كشور و ارج نهادن به خون مقدس شهداي هسته‌اي، اين طرح با 92 درصد آرا تصويب شد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي كشور با تغيير دستور در اولويت قرار گرفته، پس از بررسي طرح كنوني آن را مورد بحث قرار خواهيم داد.
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين خاطرنشان كرد: اين طرح مخالفي نداشته و نمايندگاني كه براي مخالفت ثبت‌نام كردند نيز به منظور بازشدن بحث كارشناسي بوده است.
 
  متن كامل طرح
متن كامل اين طرح به‌شرح زير است؛
ماده واحده: در راستاي صيانت از منافع ملي و رعايت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، هرگونه نتايج مذاكرات هسته‌اي با كشورهاي 5+1 در صورتي معتبر است كه الزامات ذيل به‌صورت شفاف رعايت شود:
1. كليه تحريم‌ها به‌عنوان بخشي از توافقنامه در روز توافق به‌طور كامل و يكپارچه لغو شود.
2. در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مجاز به انجام نظارت‌هاي متعارف از سايت‌هاي هسته‌اي است. دسترسي به كليه اماكن نظامي، امنيتي و حساس غيرهسته‌اي، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
3. هيچ محدوديتي براي كسب دانش و فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تحقيق و توسعه پذيرفته نيست و بايد مصوبات شوراي عالي امنيت ملي رعايت شود.
تبصره 1: بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسي، نتيجه مذاكرات بايد جهت تطبيق با قانون اساسي و مصوبات قانوني به مجلس ارائه شود.
تبصره 2: وزير امور خارجه موظف است روند اجراي توافقنامه را هر شش ماه يك بار به مجلس شوراي اسلامي گزارش دهد. كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هر شش ماه يك بار گزارش روند حسن اجراي توافقنامه را به نمايندگان ارائه مي‌كند.

   گره‌زدن همه مشكلات به رفع تحريم‌ها ظلم به ملت است
بنا بر اين گزارش، بيژن نوباوه وطن در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز مجلس گفت: اين پيچ بزرگ تاريخي كه هر از گاهي بر سر راه ملت‌ها قرار مي‌گيرد و سرنوشت آنان را عوض مي‌كند امروز بر سر ماست بايد با غيرت و جوانمردي همچون شهدا از حقوق ملت ايران دفاع كنيم.
وي افزود: تاريخ پر فراز و نشيب شش دهه ملت ايران از ماجراي ملي شدن صنعت نفت و كودتاي 28 مرداد تا به انقلاب اسلامي و 35 سال تاريخ پر‌فروغ انقلاب نشان مي‌دهد كه بزرگ‌ترين دشمن ما دولت‌هاي منحوس امريكا و انگليس هستند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: ريخته شدن خون صدها هزار شهيد و عقب‌ماندگي علمي و تضييع حقوق ملت ايران طي دهه‌هاي اخير و... با توطئه استعماري امريكا و انگليس صورت گرفته و امروز كه ملت بزرگ ايران با يك جهش علمي درصدد جبران عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي و زدودن ميراث استعماري قدرت‌هاي بزرگ است باز هم شاهد توطئه البته با اشكال جديد هستيم.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: امريكا 75 درصد از درآمدهاي خود را از محل دريافت ماليات تأمين مي‌كند و در كشور ما تنها 30 درصد از بودجه كشور از محل درآمدهاي نفتي است و آيا امكان اين وجود ندارد كه اين 30درصد را هم از محل اخذ ماليات از مفت‌خورها، پول‌شوها و كساني‌ كه از دادن ماليات امتناع مي‌ورزند تأمين كنيم.
نوباوه خاطرنشان كرد: برچيدن 13 هزار سانتريفيوژ از مجموع 19 هزار در فردو و نطنز و 15 سال ممنوعيت غني‌سازي و منع تحقيق و توسعه با مواد شكاف‌پذير در فردو عملاً به معناي تعطيلي اين مركز است، چرا به مردم دروغ مي‌گوييد. عدم‌توانايي ما براي تأمين سوخت مورد نياز هسته‌اي در داخل و وابستگي هميشگي به دشمنان مهم‌ترين مسئله است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: ما در سال نياز به 28 تن سوخت هسته‌اي داريم و اين درحالي است كه با 5 هزار سانتريفيوژ تنها مي‌توانيم در سال هفت تن سوخت هسته‌اي توليد كنيم و بايد چهار سال به توليد سوخت هسته‌اي بپردازيم تا نياز يكسالمان برآورده شود. آيا اين كلاه بزرگي به سر مردم ايران نيست. تعطيلي آب سنگين اراك و برداشتن قلب رآكتور به معناي تعطيلي آن است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همه بدبختي ما در مسئله انرژي هسته‌اي عضويت در سازمان NPT است كه تاكنون نه تنها هيچ كمكي به ما نكرده بلكه مانع اصلي پيشرفت علمي ما نيز بوده و اسرار هسته‌اي و دانشمندان ما را به دشمن داده است.
وي افزود: اينكه همه مشكلات كشور را به رفع تحريم‌ها گره بزنيم دروغ بزرگي بوده و ظلم به ملت ايران است. حتماً بعد از اين هم خواهند گفت ترميم لايه ازن هم با رفع تحريم‌ها حل مي‌شود. به ملت ايران دروغ نگوييم.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: امريكا در هر شرايطي با ما موافقت خواهد كرد. بدانيم اين كارها گرانفروشي است حتي بحث بازرسي‌ها از مراكز نظامي هم براي امريكا مطرح نيست. همان توافق را حاضر است امضا كند كه بزرگ‌ترين برد براي امريكاست. امريكا از ما يك امضا مي‌خواهد تا كشور ما را به زور زير يوغ خود ببرد.
نوباوه در پايان گفت: من به عنوان نماينده مجلس شوراي اسلامي از مردم ايران براي خود خيانت مي‌دانم كه پروتكل الحاقي را امضا كنم و هرگز پاي اين پروتكل را امضا نخواهم كرد.

  مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) فراتر از جناح‌بندي‌ها قرار گيرد
همچنين عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه در تذكر شفاهي در صحن علني مجلس خطاب به تيم مذاكره‌كننده از آنان خواست توجه به بدعهدي‌ها و دشمني‌هاي امريكا داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه ديروز مردم در استقبال از 275 شهيد تازه تفحص‌شده درس عزت‌خواهي و ذلت‌ناپذيري دادند، گفت: امروز مجلس نيز به وظيفه خود عمل كرد و پاسخ مناسبي به وزير خارجه و كنگره زياده‌خواه امريكا داد و ما منتظريم تيم مذاكره‌كننده در مذاكرات اين پيام را به نحو اعلي در مذاكرات اعلام كند.
زاكاني با درخواست از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي جهت صيانت از منافع و داشته‌هاي ملي ادامه داد: اين تيم بايد پيام ما را به زياده‌خواهان عالم برساند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از تذكر خود با هشدار نسبت به تحريف انديشه‌ها و سيره نوراني امام راحل اظهار داشت: مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) بايد از اين انديشه‌ها صيانت و پاسداري كند اما متأسفانه شاهد مواجهه سياسي و برخورد جناحي و قرار گرفتن در گروه‌بندي‌ها و دسته‌بندي‌ها هستيم در حالي كه امام هميشه فراتر از اين دسته‌بندي‌ها حركت كرد.
زاكاني از بنياد صيانت از انديشه امام خواست خود را در قياس امام بالا بكشند و در يك جريان سياسي قرار نگيرند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
0
0
نمایندگان می بایدعلاوه بر الزام هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست همچوینن محدودیتی نسبت به تولیدات هسته ای در مقیاس صنعتی همگام باتحقیق و توسعه نداشته باشند .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
0
0
بند 3 زوشن نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار