کد خبر: 722737
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
در نامه‌هاي جداگانه به دولت‌هاي اتريش و سوئيس ابلاغ شد
در كشاكش مرحله حساس مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5، ايران طي يادداشت هايي جداگانه به دولت‌هاي اتريش و سوئيس نگراني جدي خود را از امنيت محل مذاكرات اعلام كرده است. برخي منابع نزديك به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مي‌گويند براي جلوگيري از روند جاسوسي از مذاكرات، احتمال تغيير مكان آن نيز وجود دارد، هرچند منابع ديگر گفته‌اند بحثي درباره تغيير مكان مذاكرات وجود ندارد.
در كشاكش مرحله حساس مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5، ايران طي يادداشت هايي جداگانه به دولت‌هاي اتريش و سوئيس نگراني جدي خود را از امنيت محل مذاكرات اعلام كرده است. برخي منابع نزديك به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مي‌گويند براي جلوگيري از روند جاسوسي از مذاكرات، احتمال تغيير مكان آن نيز وجود دارد، هرچند منابع ديگر گفته‌اند بحثي درباره تغيير مكان مذاكرات وجود ندارد.
به گزارش «جوان»، روز چهارشنبه هفته قبل، وال استريت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت كه شركت كسپراسكاي در بررسي‌هاي جديد خود به اين نتيجه رسيده كه اسرائيلي‌ها با استفاده از نسخه تغيير يافته ويروس دوكو رايانه‌ها و وسايل ارتباطاتي از محل مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 جاسوسي مي‌كنند. اين گزارش بلافاصله در كنار معضلات مذاكراتي بين ايران و 1+5 به بحثي جدي تبديل شد. جف راتكه سخنگوي وزارت خارجه امريكا روز جمعه از پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد آيا امريكا هم در باره بحث جاسوسي از محل مذاكرات با دولت سوئيس همكاري خواهد كرد، از پاسخ دادن به سؤال طفره رفت و گفت: من درباره جزئيات اين تحقيقات شما را به دولت سوئيس رجوع مي‌دهم. در حالي كه دولت امريكا سعي مي‌كند در برخورد با گزارش‌هاي منتشر شده محتاطانه برخورد كند، ولي گزارش جديد وال استريت ژورنال به اندازه كافي براي مقام‌هاي ايراني نگران‌كننده بود كه سفارت‌هاي ايران در وين و برن طي يادداشت‌هاي رسمي جداگانه كه به وزارت خارجه‌هاي اتريش و سوئيس ارسال شد، مراتب نگراني جدي دولت ايران از امنيت اماكن محل برگزاري مذاكرات هسته‌اي را اعلام كردند. در اين يادداشت‌ها از وزارت خارجه اتريش خواسته شده در اسرع وقت تدابير لازم براي تأمين امنيت محل مذاكرات از جمله اتخاذ تدابير بيشتر حفاظت سايبري را در دستور كار قرار دهد. يك منبع آگاه در وين نيز ديروز به خبرنگار صدا و سيما گفت كه با توجه به اهميت و حساسيت روز افزون مذاكرات و نزديك شدن به زمان ضرب الاجل تعيين شده، مذاكره كنندگان تغيير محل مذاكرات از وين اتريش به شهر يا حتي كشوري ديگر را پيگيري مي‌كنند ولي ظهر ديروز يك منبع نزديك به تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايراني به ايرنا گفت كه اين خبر را تأييد نمي‌كند. به گفته اين منبع، اگرچه نظراتي در اين زمينه مطرح شده ولي فعلاً بحث جدي براي تغيير محل مذاكرات مطرح نيست. بحث جاسوسي رژيم صهيونيستي از محل مذاكرات در حالي طي روزهاي اخير مطرح شده كه از چند ماه قبل نيز گزارش هايي درباره نگراني‌ها از جاسوسي از محل مذاكرات منتشر شده بود. در نخستين روزهاي آذر ماه سال 1394 در حالي كه مذاكرات بين ايران و 1+5 براي توافق احتمالي جريان داشت، منابع خبري از ارائه يك پيشنهاد جديد به محمد جواد ظريف خبر دادند و گزارش كردند وزير امورخارجه دولت روحاني براي درميان گذاشتن اين پيشنهاد با تهران، در وين به دنبال يك تلفن امن است. همان موقع گزارش هايي دراين باره منتشر شد كه ظريف مجبور شده به تهران برگردد؛ گزارشي كه هر چند تأييد نشد اما نگراني جدي طرف ايراني از احتمال جاسوسي از مذاكرات را مطرح كرد.
  تغيير نگاه روس‌ها
نماينده روسيه در مذاكرات هسته‌اي به فاصله يك روز بعد از ابراز نگراني از روند كند مذاكرات هسته‌اي، گفته دور كنوني مذاكرات ايران و 1+5 در وين «بيش از انتظار پيشرفت داشته است. » به گزارش خبرگزاري روسيا سگودنيا، سرگئي ريابكوف كه رياست هيئت روسيه را در مذاكرات هسته‌اي ايران در وين برعهده دارد، روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در ديدار مديران سياسي وزارتخانه‌هاي خارجه گروه 1+5 و ايران در مورد قطعنامه آينده شوراي امنيت سازمان ملل براي لغو تحريم‌ها پيشرفت حاصل شد. اين در حالي است كه ريابكوف روز جمعه به خبرنگاران گفته بود مذاكرات به كندي پيش مي‌رود، هرچند نوميدكننده نيست. اين در حالي است كه ريابكوف ديروز با بيان اينكه اميد براي دستيابي به توافق طرف‌هاي مذاكره كننده هسته‌اي تا روز 30 ماه ژوئن جاري (9 تير ماه) افزايش يافته است، از توافق ايران و 1+5 درباره نحوه برداشته شدن تحريم‌هاي سازمان ملل خبر داد. ريابكوف گفته ايران و 1+5 براي بازگشت ناپذيري خودكار تحريم‌ها توافق كردند، اين خبر هنوز از طرف ايران تأييد نشده است. پيش از توافق ايران درباره نحوه بازگشت تحريم‌ها در صورت نقض توافق احتمالي، 1+5 در داخل خود نيز به يك توافق دراين باره رسيده بود. بر اساس توافق به دست آمده، كميته مشتركي مركب از ايران و 1+5 بر روند اجراي توافق نظارت خواهد كرد و در صورت نقض احتمالي، آن را به صورت گزارشي غير الزام آور به شوراي امنيت گزارش مي‌كند. اين در حالي است كه امريكا و اروپا بر بازگشت خودكار تحريم‌ها تأكيد داشتند. ريابكوف ديروز درباره بحث تحريم ها گفت: «بايد امتياز ويژه شوراي امنيت تضمين شود و هيچ فرصتي براي تمديد خودكار تحريم‌ها وجودنداشته باشد. اين مقام روس يادآور شد: «با توجه به اينكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اقدامات ايران را در مورد تعهدات خود گواهي مي‌كند، نظام قبلي تحريم‌ها به تعليق درآمده و در آينده لغو خواهد شد. اين امر مورد موافقت قرار گرفت، مشخص و برقرار شد. » معاون وزير خارجه روسيه همچنين از نزديك شدن ايران و روسيه به توافقي براي خارج كردن سوخت اضافي توليد شده از ايران خبر داده است. ريابكوف درباره انتقال ذخيره اورانيوم غني شده ايران به خارج از كشور گفت: «تهران و مسكو به حصول توافق بر سر مؤلفه‌هاي انتقال احتمالي مازاد ذخاير هسته‌اي به روسيه نزديك شده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار