کد خبر: 721086
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
‌ برنامه‌هاي بيست و ششمين سالروز ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران اعلام شد
امسال نيز سالروز بزرگداشت ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران با حضور ميليوني عاشقان و شيفتگان امام راحل از جاي‌جاي ايران اسلامي و جهان برگزار مي‌شود...

امسال نيز سالروز بزرگداشت ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران با حضور ميليوني عاشقان و شيفتگان امام راحل از جاي‌جاي ايران اسلامي و جهان برگزار مي‌شود و عاشقان امام دل‌ها به صورت گروهي و خودجوش در قالب كاروان‌هاي عزاداري، فرهنگي و ورزشي، گاه با پاي پياده قصد سفر به سوي مرقد پاك و مطهر امام خويش كرده‌اند تا ارادت خود را به خورشيد جماران نثار كنند. در اين زمينه رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني (ره) در شهرداري تهران با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود امسال بيش از سه و نيم ميليون زائر در بيست و ششمين مراسم بزرگداشت حضرت امام (ره) شركت كنند، از ارائه برنامه‌هاي متنوع فرهنگي و اجتماعي متناسب با اين ايام خبر داد و گفت: تمهيدات لازم براي ارائه خدمات به مهمانان امام دل‌ها فراهم شده است.

همزمان با مردم پايتخت‌، دوستداران امام دل‌ها بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز در جاي جاي ايران اسلامي خود را آماده مي‌كنند تا در مراسم بيست و ششمين سالروز ارتحال شركت كرد‌ه و با او و آرمان‌هايش تجديد ميثاق كنند و در شرايط حساس كنوني حمايت خود را از رهبر انقلاب اسلامي ايران حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جهانيان نشان دهند كه مردم ايران در هر شرايطي پشتيبان رهبري خواهند بود تا دشمنان اسلام و ايران جرئت تجاوز و زياده‌خواهي به خود ندهند.

همراستا بودن ايام فرخنده ميلاد امام زمان (عج) با ايام ارتحال امام خميني (ره) خود فرصتي است تا همه عاشقان امامت و ولايت با مفهوم انتظار بيش از پيش آشنا شوند.

اتصال قطعه‌هاي شهدا با حرم امام

مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از طراحي و اجراي آبنماي بزرگ در بلوار سلام امام خميني(ره) واقع در ضلع شرقي حرم مطهر و اتصال قطعات مطهر شهدا به حرم مطهر با عنوان آبنماي بين‌الحرمين خبر داد و گفت: اين آبنما در نوع خود از اقدامات بسيار ارزنده سازمان بهشت زهرا(س) در حوزه عمراني و فرهنگي است.

اكبر توكلي افزود: طراحي و اجراي آبنماي بزرگ در بلوار سلام امام(ره) واقع در ضلع شرقي حرم مطهر با هدف اتصال قطعات مطهر شهدا به حرم مطهر با عنوان آبنماي بين‌الحرمين كه در نوع خود از اقدامات بسيار ارزنده و مورد توجه است انجام مي‌شود كه دو رويكرد عمراني و فرهنگي (كالبدي) را در پي دارد و وعده اتصال سربازان (شهدا و مريدان حضرت امام) به فرمانده معزز و معنوي و پير و مراد خود (حضرت امام راحل) را محقق مي‌سازد.

پيش‌بيني حضور ميليوني زائران

رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) در شهرداري تهران با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود امسال بيش از سه و نيم ميليون زائر در بيست و ششمين مراسم بزرگداشت حضرت امام (ره) شركت كنند، گفت: براي نخستين بار در مبادي ورودي خودروهاي زائران، از رنگ‌ها براي تفكيك و شناسايي جايگاه‌ها استفاده كرده‌ايم.

منصور باقرصاد با بيان اينكه امسال ۹ جايگاه براي اسكان خودروهاي زائران مراسم بزرگداشت معمار انقلاب در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: خودروي شهروندان با توجه به مبادي ورودي، در پاركينگ‌ها اسكان داده مي‌شوند و زائران با در نظر گرفتن رنگ به كار گرفته شده، بدون كوچك‌ترين معطلي مي‌توانند با خودروي شخصي مراجعه كنند.

وي ادامه داد: خودرو‌ها با توجه به مسيرهاي ورودي به حرم مطهر امام (ره) در جهت‌هاي مختلف جغرافيايي، در امتداد شمال، جنوب، شرق و غرب ساماندهي مي‌شوند. به طور مثال خودروهاي ورودي از استان اصفهان در پاركينگ جنوب غربي با رنگ مشخصي كه بر روي زمين و تيرهاي برق مشخص شده، جاي داده مي‌شود و مسير رفت و بازگشت به خودرو با توجه به اين رنگ مشخص شده براي شهروندان به راحتي قابل شناسايي است.

رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) در شهرداري تهران در تشريح برنامه‌هاي شهرداري تهران براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر مراسم بيست و ششمين سالگرد بزرگداشت رهبر كبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) با بيان اينكه اين مراسم همچون سال‌هاي گذشته برگزار خواهد شد، گفت: شهرداري تهران به عنوان رئيس كميته اجرايي ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره)، مسئوليت‌هاي متعددي را بر عهده دارد و جهت برگزاري اين مراسم و خدمت‌رساني مطلوب به زوار حضرت امام(ره) ستاد بزرگداشت شهرداري تهران از مدت‌ها قبل با بيش از 10 كميته در بخش‌هاي مختلف تشكيل شده است.

منصور باقرصاد با اشاره به تشكيل ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) در شهرداري تهران، خاطرنشان كرد: در اين مدت براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر بزرگداشت حضرت امام(ره)، نقاط ضعف و قوت سال‌هاي گذشته را بررسي و كارشناسي كرديم.

به گفته وي خوشبختانه تمامي موارد، بررسي و نقطه نظرات ستاد مركزي بزرگداشت حضرت امام (ره) گرفته شد و بحمدالله ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) در شهرداري تهران زير نظر شهردار محترم تهران كار خود را آغاز كرده است.

وي در تشريح برنامه‌هاي اين ستاد گفت: اين ستاد متشكل از كميته‌هاي مختلفي است كه هر كميته نيز از چندين بخش در شهرداري تهران و در حوزه‌هاي مختلف تشكيل شده است. ضمن اينكه بعضي از دستگاه‌ها همانند راهور، نيروي انتظامي و... در اين زمينه با ما همكاري مي‌كنند.

تشكيل كميته 9گانه بزرگداشت

رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) با اشاره به تشكيل كميته 9 گانه براي استقبال از زائران امام دل‌ها گفت: كميته آماده‌سازي پهنه‌ها، كميته حمل و نقل و ترافيك، كميته پشتيباني، كميته ايمني و آتش‌نشاني، كميته فرهنگي و تبليغات، كميته درمان و سلامت، كميته روابط عمومي و مستندسازي، كميته ساماندهي و سدمعبر، كميته حراست، كميته بازرسي و مخابرات از جمله كميته‌هايي هستند كه در اين زمينه مسئوليت‌ها و وظايف مرتبط به حوزه خود را انجام مي‌دهند.

باقرصاد با بيان اينكه محل دائمي ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) در بهشت زهرا(س) جنب ايستگاه مترو حرم مطهر حضرت امام(ره) واقع شده است، گفت: علاوه بر آن در بهشت زهرا(س) و اطراف حرم اقدامات بسيار خوبي جهت تثبيت المان‌ها و تثبيت خدمات مورد نياز براي برگزاري مراسم بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) انجام شده است.

پيش‌بيني 9 پاركينگ در 20 پهنه

باقرصاد با اشاره به اينكه اطراف حرم امام(ره) به 20 پهنه تقسيم شده است، گفت: اين 20 پهنه در اختيار مناطق 20گانه شهرداري تهران قرار گرفته است و منطقه 19 به طور خاص پهنه اتوبان‌هاي منتهي به بهشت زهرا(س) را در اختيار دارد و 19 منطقه ديگر پهنه حرم و اطراف حرم حضرت امام(ره) را برعهده دارند. ضمن اينكه 9 پاركينگ نيز در اين 20 پهنه پيش‌بيني شده است.

وي با بيان اينكه امسال شهرداران مناطق به عنوان رئيس ستاد بزرگداشت امام(ره) و مسئول ستاد منطقه خود پهنه‌ها را تحويل گرفتند، گفت: در مجموع در 11 نقطه ايستگاه‌هاي صلواتي براي پذيرايي احداث مي‌شود كه اين ايستگاه‌ها متعلق به مناطق 2، 21، 13، 16، 6، 8، 5، 9، 10، 18، 22 است.

برنامه‌هاي فرهنگي ايام بزرگداشت

باقرصاد در ادامه افزود:6 ايستگاه فرهنگي نيز در 6 پهنه در اين ايام برپا و به 300 غرفه تقسيم مي‌شود كه محصولات فرهنگي را به مردم ارائه مي‌دهد و كميته فرهنگي و اطلاع‌رساني شهرداري تهران نيز بسته‌ها و محصولات فرهنگي را در غرفه‌ها به زوار ارائه مي‌دهد. ضمن اينكه مراكز فرهنگي شهر تهران همانند برج ميلاد نيز جهت امور فرهنگي توسط معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در اختيار كميته فرهنگي ستاد بزرگداشت حضرت امام(ره) قرار دارد.

وي با اشاره به اينكه تبليغات محيطي در اطراف حرم حضرت امام، سطح بهشت زهرا(س)، بزرگراه‌ها و داخل شهر براي روز 13 خردادماه كه مصادف است با ميلاد باسعادت منجي عالم بشريت حضرت مهدي(عج) و روز 14خرداد كه مصادف است با بزرگداشت حضرت امام(ره) در دو وجه پيش‌بيني شده است، خاطرنشان كرد: شهر تهران براي اين دو مهم آماده‌سازي و ميزبان مهمانان حضرت امام(ره) است. ضمن اينكه روز 15 خردادماه نيز مراسم گراميداشت شهداي 15 خرداد توسط شهرداري منطقه 15 برگزار خواهد شد.

حمل‌و‌نقل و خدمات‌رساني رايگان

رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) در شهرداري تهران در خصوص تدابير ترافيكي و حمل و نقل عمومي براي تسهيل در رفت وآمد زوار به حرم مطهر امام خميني(ره) گفت: شركت اتوبوسراني، مترو و تاكسيراني با تمام ظرفيت در اختيار زوار حضرت امام‌(ره) تا پايان مراسم هستند. ضمن اينكه مترو و اتوبوسراني از ساعت 12 روز 13 خردادماه تا پايان مراسم به صورت رايگان خدمات‌رساني مي‌كنند.

باقرصاد با اعلام اينكه سازمان بهشت زهرا (س) جهت پذيرايي از زوار حرم امام(ره) و مراجعين به بهشت زهرا(س) آمادگي كامل در تمامي بخش‌ها را دارد گفت: تدابير لازم براي نظافت محدوده داخل رينگ 400 و بيرون رينگ 400 انديشيده شده است.

وي در ادامه از احداث 4 برج ساعت در اطراف حرم امام(ره) براي راهنمايي زوار خبر داد و گفت: شهرداري تهران با بسيج كليه امكانات‌پذيراي زوار حرم مطهر حضرت امام(ره) است.

رئيس ستاد بزرگداشت حضرت امام خميني(ره) در شهرداري تهران اعلام كرد: شهرداري تهران امسال پذيراي زوار حضرت امام خميني(ره) است و در اين مراسم صبحانه و آب خنك بين زوار توزيع خواهد شد.

وي به حضور شركت شهر سالم و اورژانس شهر تهران اشاره كرد و گفت: همانند سال‌هاي گذشته شهرداري تهران در كنار اورژانس تهران، با بيشترين امكانات اعم از پزشك، لوازم پزشكي، دارو و امكانات مورد نياز در اختيار زوار حضرت امام(ره) هستند و به ارائه خدمات خواهند پرداخت و ايستگاه اورژانس شركت شهر سالم ‌از ظهر روز 13 خرداد تا عصر روز 14 خردادماه فعال است.

باقرصاد خاطرنشان كرد: البته امسال سازمان انتقال خون هم در كنار اورژانس شهرداري تهران براي خون‌گيري از شهروندان مستقر مي‌شود.

به گفته باقرصاد تعدادي آمبولانس، ماشين‌آلات آتش‌نشاني و خدمات ايمني و... در اين ايام در بهشت زهرا(س) و اطراف حرم مطهر مستقر هستند.

انتقال زوار از 70 ميدان و مسجد پايتخت

وي با اشاره به اينكه زوار حضرت امام(ره) از 70 ميدان، مسجد و نقاط مختلف شهر تهران به بهشت زهرا(س) انتقال داده مي‌شوند، گفت: امسال 40 مه‌پاش نيز توسط سازمان بهشت زهرا(س) پيش‌بيني شده است كه همزمان با برگزاري مراسم در رينگ 400 در داخل و دور حرم حضرت امام (ره) فعال مي‌شود. همچنين در دو مسير آبنما از حرم تا مزار شهدا هم يك‌ مه‌پاش خطي نصب شده است و شش پرتابل سيار مه‌پاش نيز پيش‌بيني شده است كه در پهنه‌ها و نقاط مختلف جابجا مي‌شود.

وي با بيان اينكه به تعداد مورد نياز نقشه پاركينگ‌ها و مسيرها براي توزيع در ميان زوار تهران و استان‌هاي ديگر چاپ شده و در اختيار ستاد كل قرار گرفته است گفت: با همكاري معاونت حمل و نقل و ترافيك و راهور كه مسئوليت هماهنگي كل مسائل ترافيك را برعهده دارند در كل شهر تهران و در مسيرهاي منتهي به حرم و داخل بهشت زهرا(س) مستقر هستند تمام مجموعه شهرداري تهران در اين ايام ملبس به كاور مشكي مي‌شوند.
 
 
انتظار در ديدگاه امام (ره) تبيين شود
 
 

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به نزديكي مفهومي بحث انتظار و ولايت فقيه گفت: امام راحل آغازگر حكومت ولايت فقيه در كشور ما بود و مي‌توان گفت اولين حكومت اسلامي واقعي را در كشور ما بنيان نهاد.

به گفته وي بحث ولايت كه به امام زمان (عج) مي‌رسد و نقش امام و ولي فقيه كه وي را نايب عام امام زمان (عج) مي‌دانيم، موضوعات در هم تنيده‌اي هستند كه نمي‌توان آنها را از هم جدا كرد. بنابراين بايد روي نزديكي اين دو مقوله به يكديگر بيشتر كار كنيم و ارتباط آن دو و مباني بحث ولايت فقيه را براي نسل جوان تبيين و آن را با ساير اشكال حكومت در جهان مقايسه كنيم. از همين رو در فرصت مغتنم پيش آمده كه ارتحال امام خميني با ولادت امام زمان (عج) مقارن شده، بايد روي مباحث نظري و فلسفي ولايت فقيه و ارتباط آن با امام زمان كار كنيم.

رئيس شوراي شهر تهران تصريح كزد: آنچه شهرداري در سال‌هاي گذشته انجام داده و كاملاً در سطح قابل قبولي بوده، قاعدتاً امسال نيز با برنامه‌ريزي منسجم‌تر و با شرايط بهتر اتفاق خواهد افتاد. البته شهرداري بيشتر به مسائل سخت‌افزاري و اقدامات خدماتي در زمينه مراسم بزرگداشت حضرت امام مي‌پردازد، گرچه در سال‌هاي گذشته نيز به مسائل محتوايي و نرم‌افزاري ورود كرده، امسال مي‌تواند در زمينه فرهنگي فعال‌تر شود و انتظار من هم همين است.

احمد مسجدجامعي نيز با اشاره به تداوم مفهوم انتظار در انقلاب اسلامي گفت: انقلاب اسلامي ادامه نيمه شعبان است و امام راحل نيز آثار و گفتاري در قالب نظم و نثر درباره نيمه شعبان دارند. بنابراين تبيين ديدگاه امام درباره مقوله انتظار مسئله مهمي است كه مي‌تواند جنبه‌هاي چالش‌برانگيزي نيز داشته باشد زيرا برخي گروه‌ها هم كه رفتار غيرمتعارف دارند و به نام اسلام آشوب برپا مي‌كنند، به نوعي بحث انتظار را مطرح مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين موارد نشان مي‌دهد كه مسئله انتظار نياز به تبيين مداوم دارد و تقارن ارتحال امام خميني با نيمه شعبان فرصت مناسبي است تا رويكردهاي امام و انقلاب اسلامي را درباره انتظار توضيح بدهيم. عضو شوراي شهر درباره وظايف شهرداري تهران در مراسم بزرگداشت امام خميني گفت: شهرداري عمدتاً وظايف سخت‌افزاري مراسم بزرگداشت را بر عهده دارد و بايد بكوشد شرايط رفت و آمد آسان، ارزان و تسهيلات در زمينه خدمات شهري براي زائران و مراجعه‌كنندگان به حرم مطهر را فراهم كند.

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار