کد خبر: 720868
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
وزراي خارجه ايران و امريكا درباره نحوه بازرسي‌ها و لغو تحريم‌ها مذاكره كردند
جان كري و محمد جواد ظريف ديروز براي چندمين مرتبه از زمان دستيابي به توافق ژنو، با همديگر در سوئيس ملاقات كردند؛ ملاقاتي كه اختلاف بر سر دو مسئله كليدي دامنه بازرسي‌ها و نحوه برداشتن تحريم ها، آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
جان كري و محمد جواد ظريف ديروز براي چندمين مرتبه از زمان دستيابي به توافق ژنو، با همديگر در سوئيس ملاقات كردند؛ ملاقاتي كه اختلاف بر سر دو مسئله كليدي دامنه بازرسي‌ها و نحوه برداشتن تحريم ها، آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به رغم باقي ماندن اختلافات جدي بين طرفين، دو وزير خارجه خصوصي‌تر و نزديك‌تر از هرموقع ديگري با همديگر مذاكره كردند!
به گزارش «جوان»، وزراي امور خارجه ايران و امريكا براي سومين مرتبه بعد از تفاهم هسته‌اي لوزان، ظهر و عصر ديروز در ژنو با يكديگر ملاقات كردند. ملاقات ظريف و كري در شرايط نه چندان پايدار ناشي از تشديد اختلافات و مبهم ماندن چشم انداز دستيابي به توافق جامع هسته‌اي تا دهم تير ماه 1394 برگزار شد و ظاهراً به همين دليل بود كه ظريف در پاسخ به اين سؤال كه آيا تهران و 1+5 پيش از ۳۰ ژوئن 2015 (10 تير 94) به توافق نهايي مي‌رسنديا نه، به گفتن اين جمله بسنده كرد: «‌تلاش خواهيم كرد.»
نحوه نشستن ظريف و كري در فضاي باز هتل، به خصوص عكسي كه از ملاقات دو وزير خارجه در صفحه توئيتر جان كري منتشر شده، مذاكرات آنها را خصوصي‌تر و نزديك‌تر از هر موقع ديگري نشان مي‌دهد ولي در عين حال، چهره هر دو ديپلمات نشان مي‌دهد مسائل جدي و حل نشده دو طرف به اندازه‌اي هست كه آنها ترجيح بدهند به جاي قدم زدن، گوشه‌اي دنج را براي ردوبدل كردن موضع‌گيري‌هاي خصوصي جدي‌شان انتخاب كنند.
از محتواي مذاكرات وزراي خارجه ايران و امريكا چيزي به بيرون درز نكرده ولي شواهد و قرائن نشان مي‌دهد مذاكرات دست كم بر سر دامنه بازرسي‌ها «فريز» شده است. حوالي ساعت 16 ديروز دور اول مذاكرات كري با ظريف تمام و از ساعت 17:30 دور دوم مذاكرات دوجانبه شروع شد ولي برخي گزارش‌ها مي‌گويند ممكن است دو طرف امروز (يك‌شنبه)هم براي ادامه مذاكرات در ژنو بمانند. عباس عراقچي نفر دوم تيم مذاكره‌كننده كه بعد سه روز مذاكره فشرده در وين، به ژنو آمده، گفته درباره نحوه اجراي پروتكل الحاقي اختلاف وجود دارد ولي ابراز اميدواري كرده در مذاكرات كري با ظريف راه حلي پيدا شود: «‌نحوه اجراي پروتكل الحاقي از موارد مورد اختلاف است كه در حال صحبت درباره آن هستيم.»عراقچي در عين حال  يك بار ديگر تأكيد كرد كه بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسي از مراكز نظامي «به طور كامل منتفي است» و گفت كه جست‌وجو براي راه حل‌هاي جايگزين در چارچوب رويه‌هايي كه پروتكل الحاقي پيش بيني كرده ادامه دارد: «‌هنوز هيچ توافقي نه قبلاً به دست آمده بود و نه الان به دست آمده، گفت‌وگو‌ها و بحث‌ها ادامه دارد.»
چيزي كه ورود مذاكرات به وضعيت فريز را برجسته‌تر كرده، گزارش‌هايي است كه درباره اصرار طرف امريكايي بر اجراي كامل پروتكل الحاقي منتشر شده است. اكسپرس تريبيون روز شنبه به نقل از يك ديپلمات امريكايي نوشت: «كري به ژنوآمده تا به ظريف بگويد بدون بازرسي‌ها دستيابي به توافق هسته‌اي امكانپذير نيست.» به گفته اين ديپلمات كه خواسته نامش فاش نشود، كري در ديدار با ظريف بر اهميت دسترسي براي بازرسي‌ها تأكيد دارد. او مي‌گويد: «اين (بازرسي) يكي از پايه‌هاي كليدي چهارپايه است البته تنها پايه آن نيست، اما اگر لحاظ نشود، آن وقت چهارپايه سقوط مي‌كند.»در حالي كه برخي منابع غربي از جمله رويترز، به نقل از يك ديپلمات ارشد وزارت خارجه امريكا گفته‌اند در مورد تدوين پيش نويس و سه ضميمه فني آن طي هفته‌هاي اخير پيشرفت‌هاي اساسي به وجود آمده، ولي بر اساس روايت ديروز خبرگزاري فرانسه، در فاصله يك ماه مانده به دهم تير ماه 94، مذاكرات بر سر مسئله حساس دسترسي به تأسيسات نظامي تهران به مانع خورده است. روزنامه وال استريت ژورنال هم نوشته: هنوز بعضي قفل‌ها در مذاكرات هسته‌اي باز نشده و اختلافات مي‌تواند حصول توافق جامع را با تأخير روبه‌رو كند.
 به رغم اختلاف جدي طرفين بر سر مسئله بازرسي‌ها و مصاحبه با دانشمندان، اظهارات روز جمعه عباس عراقچي نشان داد در حوزه تحريم‌ها نشانه‌هايي از كاهش اختلافات بين طرفين وجود دارد. عراقچي روز جمعه گفت كه روي اصل همزماني برداشته شدن تحريم‌ها و اجراي تعهدات ايران توافق نظر وجود داردولي تأكيد كرد هنوز درباره جدول زماني همزماني رفع تحريم‌ها و اجراي تعهدات اختلاف وجود دارد كه بايد به ترتيباتي رسيد كه خواسته دو طرف رعايت شود. برخي منابع مي‌گويند اين براي اولين بار است كه طرف غربي اصل همزماني برداشته شدن تحريم‌ها با اجراي تعهدات ايران را پذيرفته و تأكيد دارد پذيرش اين مسئله بر اثر دريافت سيگنال‌هايي در مورد اجماع داخلي در ايران به وجود آمده است. اين ناظران مي‌گويند در صورت اجماع داخلي، در مورد ترتيبات اجراي پروتكل الحاقي هم كه عراقچي از مذاكره درباره آن صحبت كرده، احتمال عقب‌نشيني طرف غربي وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار