کد خبر: 720865
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷
انصارالله با شليك 100 موشك به مناطق مرزي عربستان حمله كرد
در حالي كه رهبران آل‌سعود تصور مي‌كردند با تجاوز هوايي به يمن مي‌توانند در عرض يك هفته به اهداف خود دست يابند اما با گذشت بيش از دو ماه نه تنها به اهداف خود دست نيافته‌اند بلكه نيروهاي مردمي و دولتي يمن اخيراً با افزايش تدريجي حملات خود عليه مواضع نظامي عربستان در مرز دو كشور توانستند تلفات قابل توجهي به نظاميان آل‌سعود وارد كنند.
در حالي كه رهبران آل‌سعود تصور مي‌كردند با تجاوز هوايي به يمن مي‌توانند در عرض يك هفته به اهداف خود دست يابند اما با گذشت بيش از دو ماه نه تنها به اهداف خود دست نيافته‌اند بلكه نيروهاي مردمي و دولتي يمن اخيراً با افزايش تدريجي حملات خود عليه مواضع نظامي عربستان در مرز دو كشور توانستند تلفات قابل توجهي به نظاميان آل‌سعود وارد كنند. به نظر مي‌رسد اين حملات يمني‌ها باعث شده عربستان براي برون رفت از باتلاقي كه در آن گير كرده با چشم پوشي از شروط خود به ميانجيگري عمان تن دهد و در همين حال بعضي گزارش‌ها از رسيدن به توافق اوليه بين طرف‌هاي يمني خبر دادند.
نيروهاي مقاومت مردمي شامل ارتش، كميته‌هاي مردمي ونيروهاي انصار الله روز جمعه برج الرديف، المعزاب والسرداح واردوگاه العين الحاره، جبل دخان در خاك عربستان را موشك باران كردند. همچنين نيروهاي مقاومت مردمي در همان روز يك گشتي ويك خودروي زرهي عربستان را هم در غرب نجران منهدم كردند. خبرگزاري سبا به نقل از راديو الحديده اعلام كرد: نيروهاي مقاومت مردمي روز جمعه با شليك 100 موشك به مواضع نظامي عربستان، در عمق خاك اين كشور پيشروي كردند ومقادير زيادي اسلحه ومهمات به غنيمت گرفتند.
نيروهاي دولتي و مردمي يمن كه اخيراً حملات خود را عليه عربستان افزايش داده‌اند، روز جمعه پايگاه نظامي الوعوع و مواضع نظامي اين كشور را در منطقه مرزي الخوبه واقع در نجران هدف قرار دادند كه بر اثر آن دو افسر سعودي كشته شدند. در اين حملات همچنين دو تانك عربستان و دو خودروي زرهي اين كشور در حمله به پادگان شحبه واقع در نجران عربستان منهدم شدند. در همين حال شبكه تلويزيوني المنار تصاوير تسليحات به غنيمت گرفته شده توسط نيروهاي انصارالله را در روز جمعه به نمايش گذاشت. يكي از رهبران جنبش انصارالله در گفت‌‌وگو با فارس در صنعا با تأييد اين حملات، اعلام كرد: رزمندگان انصار الله با كمك كميته‌هاي مردمي و ارتش جمعه فرودگاه اقليمي نجران در 22 كيلومتري مرز يمن را با موشك‌هاي گراد هدف قرار دادند كه در نتيجه آن آتش به همراه ستون دود غليظي از داخل فرودگاه قابل رؤيت بود. علاوه بر اين، منابع رسانه‌اي از سيطره انصارالله يمن بر سفارت عربستان در «صنعا» خبر دادند.
بر اساس اين گزارش كه برخي پايگاه‌هاي خبري يمني نظير «الحياد» و «الواقع اليمني» آن را منتشر كردند، انصارالله تمام نگهبانان سفارت عربستان در صنعا را خارج كرد و از آنها خواست سلاح خود را بدون مقاومت تحويل دهند و سفارت را ترك كنند. از طرف ديگر جنگنده‌هاي سعودي ديروز نيز به ادامه بمباران مناطق مختلف يمن ادامه دادند كه بر اثر آن تعدادي از مردم اين كشور جان خود را از دست دادند.

  سرتاسر عربستان در دسترس موشك‌هاي يمن

همزمان با ادامه درگيري‌هاي دو طرف، مقامات ارتش يمن به سعودي‌ها هشدار دادند سامانه موشكي يمن آماده هدف‌گيري مواضع آل‌سعود در سراسر عربستان است. سرهنگ «عبدالمجيد الشامي»، فرمانده سامانه موشكي ارتش يمن مستقر در نزديكي مرزهاي عربستان سعودي، در گفت‌وگو با شبكه «المسيره» اعلام كرد: سامانه موشكي يمن آماده هدف‌گيري لانه‌هاي آل سعود در سراسر عربستان سعودي است. وي افزود: موشك‌هاي زمين به زمين و زمين به هوا آماده هدف‌گيري هستند اما تاكنون دستوري از سوي فرماندهي عالي كميته انقلاب يمن براي آغاز عمليات تحت عنوان «عاصفه رد الجميل» در اين‌باره صادر نشده است. الشامي از تمام شهروندان عربستاني خواست از پايگاه‌هاي نظامي، فرودگاه‌ها، تأسيسات و نهادهاي دولتي در سراسر اين كشور دور شوند زيرا سامانه موشكي يمن قادر است، تمامي چاه‌هاي نفتي، فرودگاه‌ها و پايگاه‌هاي هوايي ارتش عربستان را طي 48 ساعت هدف قرار دهد و به زودي اين عمليات آغاز خواهد شد.
اين حملات و هشدارهاي غافلگيرانه يمن به عربستان در حالي صورت مي‌گيرد كه بيش از دو ماه از آغاز تجاوز آل‌سعود به كشور همسايه خود مي‌گذرد. گزارش‌هاي منابع ديپلماتيك حاكي از آن است كه سعودي‌ها تصور مي‌كردند مي‌توانند در عرض يك هفته نيروهاي انقلابي يمن را وادار به تسليم كنند.
ايستادگي دولت و مردم يمن و به كارگيري استراتژي مناسب در واكنش به تجاوز آل‌سعود باعث ناكامي عربستان شده است و حتي متحدان اين كشور نيز نسبت به دستاوردهاي رياض به ترديد نگاه مي‌كنند. بوروس رايدل افسر بازنشسته سازمان سيا و محقق كنوني در مؤسسه بروكينگز چند روز قبل نوشت: « اكنون بسياري در خفا بر اين باورند گروه جديد روي كار آمده در رياض بدون هيچ برنامه‌اي براي پيروزي، اقدامي مخاطره آميز را آغاز كرده‌اند. به نظر مي‌رسد حوثي‌ها نيز به نوبه خود براي به تله انداختن سعودي‌ها مصمم بوده‌اند. آنها در مرزهاي مشترك با عربستان سعودي دست به حمله زدند و اكنون براي تحت كنترل درآوردن بندر عدن در جنوب يمن، تلاش مي‌كنند. آنها مصمم هستند در قدرت بمانند و در مقابل عربستان ايستادگي كنند.

  گفت‌وگوها در عمان

قطعي شدن شكست عربستان و ادامه تهديدها و حملات نيروهاي يمني به مواضع آن كشور باعث شده رياض براي برون رفت از اين بحران وارد گفت‌وگوي غيرمستقيم با يمن شود. در حالي كه اين كشور پيش از اين اصرار داشت هرگونه مذاكره بايد در رياض صورت بگيرد و انصارالله بايد به قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل تن دهد اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه نمايندگان عربستان به صورت غيرمستقيم با نمايندگان انصارالله براي ميانجيگري عمان در مسقط وارد گفت‌وگو شده‌اند.
هنوز اين گفت‌وگو به صورت رسمي تأييد نشده اما گزارش‌هاي برخي رسانه‌ها حاكي از رسيدن به يك توافق اوليه بين طرف‌هاي يمني است. پايگاه خبري 24 امارات روز شنبه در گزارشي به نقل از منابع خبري و فعالان يمني نوشت: اطلاعات رسيده حاكي از آن است كه مسئولان گروه حوثي‌ها و هيئت‌هايي كه طي هفته گذشته به عمان رفت‌و‌آمد كرده‌اند، با مقامات گروه ائتلاف در مورد پايان دادن به بحران يمن به توافق نزديك شده‌اند. اين پايگاه خبري درباره جزئيات طرح توافقنامه احتمالي در عمان نوشت: پايان دادن به جنگ كنوني، آغاز گفت وگوي سياسي با حضور همه طرف‌ها و بدون استثنا كردن طرف ديگر، پذيرش تقسيم يمن به دو قسمت به جاي شش قسمت در چارچوب تشكيل يك دولت فدرالي، تشكيل ارتش و دور كردن علي عبدالله صالح از ايفاي هر نقش سياسي در اين كشور، از جمله محورهاي اين توافقنامه خواهد بود. اين توافقنامه نتيجه تلاش سخت عمان و نقش محتاطانه و عاقلانه در عدم مشاركت در عمليات ائتلاف به رهبري عربستان در حمله به يمن انجام شده و قرار است در نشستي با حضور همه طرف‌هاي درگير از جمله جنبش انصارالله به امضا برسد. طبق اين گزارش، در اين توافقنامه بر مفاد دوره انتقال قدرت پس از تسليم شهرها و برگزاري انتخابات و بازسازي شهرهاي يمن با حمايت كشورهاي خليج فارس و بين‌المللي تأكيد شده و نشست گفت وگوهاي ژنو نيز در مقدمه اجراي اين توافقنامه خواهد بود. باوجود اين هيچ كدام از طرف‌ها تا عصر روز شنبه اين گزارش‌ها را تأييد نكردند. محمد عبدالسلام سخنگوي رسمي جنبش مقاومت مردمي انصارالله يمن در اين ارتباط گفته است پيشنهادات و نظرات مختلف و فراواني وجود دارد كه در عمان با حضور طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و نيز موضوع جنگ در يمن درباره آنها بحث و تبادل نظر خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
1
6
اگر توافق هم بشود باید چند موشک به پالایشگاه سعودی بزنند.برا بعد. خوبه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار