کد خبر: 720853
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
واكنش‌ها به انتخاب دوباره سپ بلاتر به عنوان رئيس فيفا كماكان ادامه دارد. بلاتر كه توانسته براي پنجمين دوره متوالي صندلي رياست فدراسيون بين‌المللي فوتبال را از آن خود كند همچنان با انتقادهاي فراواني مواجه است، به ويژه آنكه دستگيري مديران فاسد اين نهاد از سوي پليس زوريخ همچنان ادامه دارد.
شیوا نوروزی
واكنش‌ها به انتخاب دوباره سپ بلاتر به عنوان رئيس فيفا كماكان ادامه دارد. بلاتر كه توانسته براي پنجمين دوره متوالي صندلي رياست فدراسيون بين‌المللي فوتبال را از آن خود كند همچنان با انتقادهاي فراواني مواجه است، به ويژه آنكه دستگيري مديران فاسد اين نهاد از سوي پليس زوريخ همچنان ادامه دارد.

  بلاتر بي‌رقيب

در شصت و پنجمين كنگره فيفا تنها رقيب بلاتر، علي ‌بن الحسين شاهزاده اردني بود؛ در مرحله اول رأي‌گيري بلاتر 133 رأي و بن الحسين 73 رأي را از آن خود كرد و به دليل آنكه هيچ كدام از كانديداها دو‌سوم آرا را كسب نكردند، انتخابات به دور دوم كشيد. اما شاهزاده اردني در دور دوم از نامزدي انتخابات كنار كشيد تا رياست فيفا دوباره به بلاتر برسد. رئيس سوئيسي اولين بار ۸ ژوئن سال ۱۹۹۸ جايگزين هاوه لانژ برزيلي شد و از آن موقع تاكنون رياست اين نهاد را برعهده دارد.

  ساحل آرامش!

رئيس 79 ساله فدراسيون جهاني فوتبال ابراز اميدواري كرد تمامي چالش‌هاي اين نهاد را در دوران جديد رياستش برطرف كند. سپ بلاتر در نخستين اظهارنظرش گفت: «بدون شك از اين انتخاب بسيار خوشحالم. من بار ديگر به عنوان ناخداي كشتي فيفا انتخاب شدم و نهايت تلاش خود را به كار مي‌گيرم تا اين كشتي را به ساحل آرامش و نجات برسانم. من اين توانايي را داشتم كه دوباره به عنوان رئيس فيفا انتخاب بشوم. هر زمان به اين نتيجه برسم كه دوران من تمام شده است اين پست را با نهايت احترام در اختيار نفر بعدي قرار مي‌دهم. بايد اعتراف كنم كه من فرد ايده‌آلي نيستم و اصلاً هيچ كس ايده‌آل نيست، اما بايد براي پيشرفت فوتبال و اداره هرچه بهتر اين نهاد نهايت همكاري را با هم داشته باشيم. اگر در كنار هم باشيم همه چيز به خوبي پيش خواهد رفت. در پايان دوره جديد چهار ساله رياستم، من فيفا را به جانشين تحويل مي‌دهم و تا آن موقع فيفا قوي و تنومند خواهد شد.

  انتقاد تند پلاتيني

رئيس اتحاديه فوتبال اروپا از انتخاب مجدد بلاتر ابراز تأسف كرد. ميشل پلاتيني فيفا را نيازمند تغييرات اساسي خواند: « افتخار مي‌كنم كه يوفا از تغيير براي فيفا دفاع و حمايت كرد. به نظر من اگر فيفا بخواهد اعتبار خودش را به دست بياورد، تغيير اساسي و مهم است.»

  روز تلخ فوتبال

لوئيز فيگو برگزاري انتخابات رياست فيفا را روز تلخ فوتبال خواند. ستاره اسبق پرتغال كه يكي از نامزدهاي اين دوره انتخابات فيفا نيز بود به انتخاب سپ بلاتر اينگونه واكنش نشان داد: «روز تلخ ديگري در زوريخ رخ داد. مي‌توانم بگويم كه فيفا بازنده شد اما قبل از هر چيز اين فوتبال بود كه بازنده بزرگ شد. نه‌تنها فوتبال، بلكه همه كساني كه به فوتبال اهميت مي‌دادند، بازنده شدند. بلاتر بعد از پيروز شدن واكنش مسخره‌اي داشت تا جايي كه گفت نمي‌تواند همه را در فيفا كنترل بكند. سخناني كه بلاتر بر زبان آورد نوعي توهين به همه بود. اين افرادي كه چند روز پيش به اتهام فساد از هرگونه فعاليتي در فوتبال براي هميشه ممنوع شدند، افرادي بودند كه خود بلاتر آنها را انتخاب كرده بود. همه آنچه كه مي‌توانم بگويم اين است كه اگر بلاتر به فوتبال اهميت مي‌داد بايد قبل از برگزاري انتخابات كناره‌گيري مي‌كرد. او اگر كمي ادب داشت بايد چند روز مانده به انتخابات رياست فيفا استعفا مي‌داد تا شخص ديگري كه شايسته اين پست است انتخاب مي‌شد.»

  كار به اينتر پل كشيد

پليس اينترپل در ادامه ماجراي افشاي فساد در فيفا به دفاتر سه تاجر آرژانتيني كه نامشان در اين پرونده برده شده است، يورش برد. رويترز گزارش داد مقامات قضايي امريكا اين سه نفر را به پرداخت دهها ميليون دلار رشوه متهم كرده‌اند. اين سه شهروند آرژانتيني به نام‌هاي آلخاندرو بورزاكو، هيوگو جينكيس و پسرش ماريانو جينكيس در ميان متهمان رشوه 150 ميليون دلاري در فيفا به شمار مي‌روند كه به فرار مالياتي و پولشويي متهم شده‌اند. به گفته مقامات قضايي امريكا شركت تحت مالكيت اين سه نفر تحت عنوان داتيسا با پرداخت 110 ميليون دلار رشوه، موفق به خريد حق پخش تلويزيوني گزافي شده است.

  حمايت از قطر

كميته برگزاري جام‌جهاني قطر در بيانيه‌اي اعلام كرد اين كشور درخواست ميزباني جام 2022 را براساس بالاترين استانداردهاي اخلاقي و به درستي انجام داده است و درصورتي كه از آنها بخواهند با تحقيقات بيشتر در مورد كسب اين ميزباني موافقت مي‌كند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار