کد خبر: 719301
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
حرکت ورامینی ها برای بازگشت به روزهاي اوج
شهرستان ورامین از دیرباز به لحاظ وضعيت خوب كشاورزي به شهرغله، سبزی و صیفی جات مشهور بوده است.اين شهرستان كه در جنوب شرقي استان تهران واقع شده با دارا بودن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، قطب مهم کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می‌شود که می‌تواند با تولید محصولات زراعی و دامپروری بسیاری از نیازهای استان تهران را تأمین کند...
محمدرضا سوري

با تمام اين ويژگي ها درسال هاي اخير به دلیل کمبود آب زراعی تنها ۳۸ هزار هکتار از این اراضی مستعد، زیر کشت رفته که این امر اقتصاد منطقه رابه شدت تحت‌الشعاع قرار داده است.هرچند در سال های اخير با اختصاص بخشی از حق‌آبه شهرستان،از سد ماملو و نیز قسمتی از پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین بخشی از نیازهای کشاورزان این منطقه تأمین شده اما هنوز با شرايط ايده آل فاصله دارد . با این حال اين مشكلات نتوانسته سد راه كشاورزان ودامپروران منطقه باشد چراكه با روي آوردن به پرورش انواع طيور وماهي وساير كشتها در سال هاي اخير دوباره درحال رسيدن به شهرت هستند.

****

خشكسالي بلاي جان سرزمین صیفی جات

از سالها پیش كه خبري از استفاده از انواع كود وسموم شيميايي نبود كشاورزان اين منطقه بهترين صیفي جات را كشت مي كردند. از آنجا که ورامين ازديرباز يكي از مناطق گرم وخشك كشور به شمار مي رفت اما وجود قنات وچشمه واستفاده از روشهاي سنتي باعث شده بود كه هيچگاه كشاورزان از كمبود ويا نبود آب گله مند نباشند. البته يكي از مزاياي كشاورزي در اين منطقه كمك همه افراد خانواده در تمامي مراحل كاشت ،داشت وبرداشت بود كه به شدت هزينه ها را پايين مي آورد. از طرفي وجود باغات در برخي از مناطق اين شهرستان باعث شده بود تا باغداري نيز رونق بگيرد كه مي توان به باغ هاي انار، انگور وانجير اشاره كرد كه اين محصولات به صورت ارگانيك تهيه ودر اختيار مصرف كنندگان قرار مي گرفت.در حالي كه تا چند سال قبل بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی ورامين قابل کشت بود اما استفاده بي رويه از منابع آبي وبه وجود آمدن خشكسالي هاي اخير باعث شد تا به شدت منابع آبي در منطقه كاهش پيداكند، به طوري كه اکنون تنها 38درصد زمينهاي كشاورزي مورد بهره برداري قرار می گيرد.از طرفي پايين آمدن قيمت محصولات كشاورزي با توجه به بالارفتن هزينه ها ،سبب شده تا خيلي از كشاورزان منطقه كشاورزي را رها كنند وتنها تعداد اندكي از زمين داران بزرگ، با بكار گيري كارگران افغان مقيم ورامين اقدام به كشاورزي كنند.

رونق كشاورزي در منطقه

البته وجود مشکلات باعث شد تا راهکارهای موثر یافت شود و استفاده از روشهاي جديد آبياري وتبديل كشت از سنتي به صنعتي باعث شد تا دوباره ورامین به روزهاي اوج خود باز گردد.همانطور كه قبلا گفته شد نبود آب كافي بود كشاورزي ودامپروري در اين منطقه را تحت الشعاع خود قرارداده بود تا اينكه درچند سال اخير در رابطه با حل مشكل بي آبي گام هاي خوبي از سوي مسئولين برداشته شد كه به عنوان نمونه مي توان به استفاده از حق آبه سدماملو و فاضلابهاي تصفيه شده اشاره كرد. سرانجام با تامين منابع آبي وهمچنين استفاده از روشهاي ابياري نوين در كشاورزي ورامين با عث شد تا كاشت صيفي جات دوباره رونق بگيرد. از طرفي ايجاد گلخانه هاي صنعتي وبكار گيري روشهاي نوين سبب شد تا كشت محصولاتي همچون زعفران، پسته، میوه فیسالیس که یک نوع میوه استوایی است و در صنایع بهداشتی و آرایشی نیز کاربرد دارد هم وارد گلخانه های شهرستان شود.

رونق دامپروري در ورامين

تا چند سال قبل در تمامي روستاهاي منطقه اكثر كشاورزان در كنار كشاورزي به پرورش انواع دام هاي سبك وسنگين مي پرداختند چرا كه خوراك دامها برايشان كمترين هزينه اي را نداشت اما در سالهاي اخير با افزايش قيمت خوراك دام تنها افرادي كه شغلشان دامداري بود به اين كار ادامه دادند.طبق آمارها، در شهرستان ورامین، 550 خانوار عشایر زندگی می کنند که در زمینه تولید دام سنگین و سبک به ترتیب 18هزار و 500 و 150 هزار رأس مشغول به فعاليتند.رسول بختياري مسئول امور عشایر شهرستان ورامین دراين خصوص به "جوان" مي گويد: سالانه در شهرستان پنج هزار و 750 تن گوشت قرمز توليد مي شود که مقدار زیادی از این تولیدات از سوی عشایر این منطقه تأمین می شود و برای نمونه می توان به تولید 210هزار تن پشم گوسفند، سه هزار و 150 تن شیر،285 تن فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست، کره و... درسال اشاره کرد.اين كارشناس دامپروري ادامه مي دهد: دامپروران ورامینی در سال گذشته توانستند با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، بیش از ۲۸۰ هزار تن گوشت قرمز را تولید کنند که گوشت قرمز مازاد نیاز شهرستان به استان های دیگر فرستاده می شود وعلاوه بر آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازدامي ولبني استان تهران توسط دامداران وعشاير ورامين تامين مي شود.البته دامداران منطقه علاوه بر تامين نيازهاي استان نيم نگاهي نيز به صادرات دارند چرا که سال گذشته 12 هزار دام سبک و سه هزار دام سنگین به کویت و عراق و کردستان اين كشور صادر شد.علاوه براين كشتارگاه هاي شهرستان نيزموفق شدند 95 درصد صادرات توليدي ورامین را به خارج صادر كنند.

نقش ورامين در تامين سايرمواد پروتيني

در سالهاي اخير كمبود آب سبب شد تا كارشناسان پس از تحقيقات بسيار اين منطقه را محل مناسبي براي پرورش شتر مرغ ، مرغ و اردك ، زنبور عسل وپرورش ماهي قزل آلا معرفی کنند. محمد حسین تاجیک رئيس جهاد كشاورزي شهرستان ورامين دراين خصوص به "جوان" مي گويد: ويژگي اقليمي ورامين باعث شده تا در چند سال اخيراين شهرستان با توليد سالانه دو هزار قطعه شترمرغ به يكي از قطب هاي بزرگ توليد گوشت شتر مرغ در كشور تبديل شود وسال گذشته نيز كلنگ بزرگترين كشتارگاه شترمرغ در اين منطقه به زمين زده شود. وي در خصوص توليد ساير ماكيان وآبزيان در ورامين مي افزايد: سالانه بیش از ۲۲ میلیون قطعه جوجه اردک در اين منطقه توليد وبه استانهاي شمالي واصفهان صادر مي شود كه بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور تامين مي شود.اين كارشناس ادامه مي دهد: درحاي كه ورامين جزءمناطق گرم وخشك است با وجود اين، كندوداران منطقه در سال 93موفق به توليد 18تن عسل درجه يك ومرغوب شدند كه از كيفيت بالايي برخوردار بود. همچنين سالانه بیش از ۴۵ هزار تن ماهی قزل آلا در شهرستان ورامین پرورش داده شده كه به بازار داخلي فرستاده مي شود به طوری که هم اکنون ورامین به عنوان يكي از مراکز مهم پرورش ماهی قزل آلای کشور محسوب شود.با وجود اين ويژگي ها هنوزتا رسيدن به ايده آل راهي بسي طولاني در پيش است وبايد به ياد داشته باشيم كه اكثر مناطق كشور مخصوصا منطقه ورامين مستعد كشاورزي ودامپروري وپرورش طيور است كه با گسترش آن علاوه بر ايجاد اشتغال مي توان درآمدهاي غيرنفتي را افزايش داد وكشوررا به يكي از صادركنندگان موادغذايي سالم وحلال تبديل كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار