کد خبر: 719095
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
بخشايش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اگر چه غربي ها يك سري كري مي خوانند براي اينكه بگويند ما با ايران مذاكره كرده ايم و ايران را به زانو درآورده ايم اما شكي نيست كه نياز امريكايي ها به مذاكره از ما بيشتر است.
زينب صناعي

جوان‌آنلاين: احمد بخشايش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص سخنان عراقچي عضو ارشد مذاكره كننده ايراني مبني بر بازديد از مراكز نظامي ايران اظهارداشت: اين يك مسئله طبيعي است، در واقع ما داريم با غربي ها مذاكره مي كنيم تا به توافق برسيم، حالا توافق يعني چه؟! يعني محدوديت، يعني ما محدوديت مي پذيريم آنها هم محدوديت مي پذيرند.


وي تصريح كرد: ما توافق مي كنيم كه شفاف باشيم، آنها توافق مي كنند كه رفع تحريم كنند، به طوري كه مقام معظم رهبري فرمودند كه ما به توافق بدبين نيستيم يعني ما با توافق مخالف نيستيم ولي من به امريكا بدبين هستم و اعتماد ندارم چون حيله گر هست بنابراين با توافق مخالفتي ندارم كه انجام شود.


بخشايش افزود: در توافق يعني دو طرف خودشان را محدود مي كنند، حالا در همين راستا ما يك سري امتياز مانند رفع تحريم و ادامه ي غني سازي مي خواهيم، از آن طرف آنها مي گويند شفاف سازي به معني اينكه در فردو هزار سانتريفيوژ بيشتر نباشد مثلا شش دسته اش خالي باشد و در دو دسته باقي مانده هم ايزوتوپ هاي غير راديواكتيو باشد؛ در نطنز هم مي گويند پنج هزارتا سانتريفيوژ به جاي 19 هزارتا سانتريفيوژ باشد.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: يا اينكه مي گويند مواد غني شده راديواكتيوتان در هر سال بيشتر از 300 كيلوگرم نباشد يعني اينكه امسال اگر 300 كيلوگرم غني سازي كرديد سال ديگر نمي توانيد چيز ديگري را غني كنيد مگر اينكه اين مواد غني شده را اكسيد كنيد و به صفر برسانيد دوباره از نو تا 300 كيلوگرم حق غني سازي داريد. آنها مي گويند اگر اين كارها را انجام داديد يعني شفاف سازي كرده ايد.


وي اضافه كرد: آنها يكي ديگر از مصاديق شفاف سازي را بازرسي از تسليحات نظامي در راستاي ام پي تي مي دانند؛ بازرسي سازمان يافته شده كه هر 6 ماه بياييم دوربين هايمان را كار بگذاريم يا بازرسي هاي سرزده و مديريت شده داشته باشيم. اما يكي از بحث هايي كه در پروتكل الحاقي است مي گويد اگر غربي ها ادعا كردند كه در فلان پادگان نظامي شما بحث غني سازي را دنبال مي كنيد و ادعايشان هم مبتني بر دليلي باشد و دولت هم بپذيرد، دولت مي تواند آنها را به يك نقطه از يك پادگان نظامي ببرد نه اينكه هر روز يك ادعايي داشته باشند.


بخشايش عنوان كرد: مثلا آنها اين ادعا را مي كنند كه مي خواهند نمونه برداري كنند، نمونه برداري غني سازي هسته اي هم اين طور نيست كه يك جاي خاص باشد بلكه يك منطقه وسيعي را در بر مي گيرد حالا اينكه ما مخالف اين امر هستيم به دليل آن است كه ما همه ي قدرتمان در موشك هايمان است و اگر قرار باشد درها را باز كنيم و آنها موشك هايمان را ببينند هيچ كشوري اين شرايط را قبول نمي كند.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين در شرايطي است كه ما هم يك كشور خاص هستيم، ما هم رهبر جبهه مقاومت هستيم به طوري كه در بحرين و لبنان نفوذ معنوي و فكري داريم يا در سوريه كه اصلا حضور داريم و نمي گذاريم بشار اسد سقوط كند يا در يمن كه نفوذ معنوي قوي اي داريم كه امريكا و عربستان را ناراحت كرده است. اگر چه كه غربي ها يك سري كركري مي خوانند براي اينكه بگويند ما با ايران مذاكره كرده ايم و ما ايران را به زانو درآورده ايم.


وي معتقد است كه نياز امريكايي ها به مذاكره از ما بيشتر است ولي ما هم چون كانديداهاي رياست جمهوري مخصوصا آقاي روحاني چرخ سانتريفيوژ را به چرخ اقتصاد گره زده است، اين در ذهن مردم به وجود آمده است كه يك مقداري با رفع تحريم ها رونق پيدا كنيم.


بخشايش افزود: متاسفانه يك عده اي دوست دارند كه بگويند مقام معظم رهبري در واقع مانع اين مذاكره و اين توافق است، رهبري هم مي فرمايند نه من با توافق موافقم برويد جلو اما بدانيد كه امريكايي ها به شما حيله مي كنند. رهبر معظم انقلاب علاقه دارند كه ملت متوجه شود كه در واقع امريكايي ها قابل اعتماد نيستند يعني در واقع كساني در داخل نگويند كه رهبري مانع توافق هستند در صورتي كه اين مسئله اي است كه مقام معظم رهبري دارند دنبال مي كنند.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از سوي ديگر علت اينكه دولتمردان ما فكت شيت را ارائه ندادند علي رغم دستورات رهبري اين بود كه اينطور تعهداتي را در لوزان داده بودند كه اين كار انجام شود يعني پروتكل الحاقي را داوطلبانه پذيرفته اند؛ حالا مجلس مي تواند يك طرحي مثل طرح امريكايي ها تصويب كند و بگويد كه اين توافق كه صورت گرفت به مجلس بياوريد كه ما تاييد كنيم اما ما از آن طرف اعتقاد داريم كه اين مذاكرات هسته اي به اندازه ي زيادي پيچيده است و حدود 10 سالي مشكلات پيچيده تر شده است؛ از طرفي خود كنگره امريكا هم با اين توافق مخالف است كه اين قضيه را پيچيده كرده است حالا ما هم اگر بخواهيم طرحي در مجلس به تصويب برسانيم و پيچيده ترش كنيم به صلاح نيست.


وي بيان داشت: علاوه بر آن ما در سال 88 در مجلس شوراي اسلامي يك قانون را داشته ايم مبني بر اينكه دولت نبايد پروتكل الحاقي را اجرايي كند معني اش اين است در اين توافقي كه انجام مي شود، بالاخره اين توافق بايد به مجلس بيايد چون پروتكل الحاقي در آن است و تصويب شود حالا هر طور كه دوست دارند اسمش را بگذارند.


بخشايش در جواب سوالي مبني بر اينكه آيا دولت اين مسئله را قبول مي كند يا خير، نيز گفت: دولت بايد قبول كند چون اين قانون است و ظاهرا در يكي از مصوبات مجلس هشتم بوده است كه پروتكل الحاقي را اجرا نكنيد و معني اش آن است كه اگر مي خواهيد اجرا كنيد بايد از مجلس اجازه بگيريد.


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: ممكن است تا زمان اجراي توافق 6 ماه فاصله باشد و عقب بيفتد اما به طور كلي من اين را مي دانم كه امريكايي ها حاضر نيستند كه با ايران كنار بيايند اگر چه كه نياز به اين توافق دارد، امريكا همين كه هر روز با ايران مذاكره مي كند اين تابوي عدم مذاكرات را شكسته است و اين براي امريكا اهميت دارد، براي بخشي از تيم ما هم اين مسئله اهميت دارد كه يعني اين مسئله حل شود از آن طرف هم اين مسئله براي آقاي روحاني اهميت دارد كه اگر يكبار تحريم ها رفع شود و بخشي از پول 120 ميليارد دلاري كه در خارج از كشور داريم ولو 40 تا 50 ميليونش را به ما بدهند، خود به خود ساختار تحريم لغو مي شود و ديگر كسي دنبال نمي كند.


وي ادامه داد: از سوي ديگر در اين تحريم ها دو چيز براي ما خيلي اهميت دارد يكي بانك مركزي و ديگري فروش نفت اما بقيه موارد مانند سرمايه گذار خارجي خيلي مهم نيست چرا كه سرمايه گذار خارجي كه در ايران صورت مي گيرد چون سرمايه گذار دنبال آن است كه به كشور بيايد و سرمايه گذاري كند ولي اگر پولش از طرف بانك مركزي نتواند به كشورش برود، سخت مي شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
ملاک و محور ، در خصوص مذاکرات هسته ای ، فرمایشات و خواست و اوامر حضرت آقا ، مقام معظم رهبری ، امام خامنه ای است و لاغیر .
همه و همه باید در این امر دقت کنند که یک واو از خواست و اوامر معظم له نباید کاسته شود و حتی چیزی نباید به آن اضافه شود .
دقیقا خواست رهبری باید ملاک عمل باشد ، نه چیز دیگری .
و الا با ما طرفند .
یا علی مدد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار