کد خبر: 718817
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
446 کیلومترازشبکه آبرسانی دراستان ایلام فرسوده است و فرسودگی شبکه‌های توزیع آب منجر به هدر رفت آب در شبکه‌ها می‌شود که با بازسازی شبکه‌های فرسوده می‌توان هدر رفت آب را مهار کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلامدرجلسه ستادبحران استان ایلام با اعلام این مطلب گفت:برای بازسازی و اصلاح این میزان شبکه فرسوده به 822 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

داراب بیرانوندی افزود:بازسازی شبکه‌های آب فرسوده پروژه عظیمی است و با توجه به وضعیت مالی شرکت‌های آب و فاضلاب دولت بایدنسبت به تامین وتخصیص اعتبارات لازم توجه ویژه‌ای به بخش آب و فاضلاب کند.

وی ادامه داد:اکنون مقدار 390 لیتردر ثانیه، «هدر روی آب» ناشی از شبکه‌های فرسوده داریم که برای تولید هر لیتر آن به طور متوسط 4 میلیارد ریال هزینه می‌شود.

بیرانوندی به افت منابعتولید دربعضی ازشهرهای استان به علت خشکسالی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: به علت عواملی چند از جمله افزایشو توزیع و تراکم نامتناسب جمعیت، ساخت و سازهای فراوان، توسعه ناپایدار و تغییر اقلیم که بر روی حوضه‌های آبریز استان اثر گذاشته‌ است، باید به جد به دنبال مدیریت عرضه و تقاضای آب باشیم.

وی ادامه داد:باتوجه به افت 610 لیتربر ثانیه منابع آب تامین استان و نشت ناشی از فرسودگی و مصارف غیر قانونی به میزان 601 لیتر بر ثانیه می‌توان گفت که خطر فرسودگی شبکه توزیع آب، تهدیدی معادل خشکسالی‌ برای منابع آب استان به دنبال دارد.

وی ادامه داد:شرکت آبفای استان به طورمتوسط برای تولید یک متر مکعب آب معادل 15 هزار و 498 ریال هزینه می‌کند اما قیمت فروش آن برابر با 5 هزار و 409 ریال است لذا آبفای ایلام در هر متر مکعب آب چیزی حدود 10 هزار و 89 ریال زیان‌دهی دارد.

این مسئول اضافه کرد:در بخش فاضلاب هم آبفا زیان می‌بیندچراکه متوسط قیمت تمام شده دفع یک مترمکعب فاضلاب 11 هزارو 115 ریال است در حالی که متوسط نرخ کارمزد فروش یک متر مکعب فاضلاب 810 ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مشکلات توزیع آب در استان را شامل توپوگرافی منطقه، استفاده بی‌رویه، انشعابات غیرمجاز و اتصال مناطق حاشیه‌نشین به شهر دانست و افزود:هزینه تولیدآب درایلام با توجه به شرایط منطقه بسیار بالا است.

وی بر لزوم همکاری صدا و سیما و سایر نهادها در فرهنگسازی مصرف آب تاکید کرد و گفت: با توجه به ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف بهینه آب و به تبع آن تغییر نگرش و رفتار مردم در خصوص مصرف آب بایدیک همت وجدیت ویژه‌ای درهمه سطوح چه درمسئولین وچه درمردم وصداو سیما و رسانه‌ها به وجود بیاید تا بتوانیم فرهنگ صرفه‌جویی را نهادینه کنیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت:شهرایوان وروستاهای اطراف، شهر بدره و روستاهای اطراف، شهر لومار، شهر چوار، شهر پهله و روستاهای اطراف و منطقه ویژه مهران از جمله شهرهایی هستند که در صورت عدم همراهی مردم تأمین آب شرب با مشکل مواجه خواهد شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار