کد خبر: 718671
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
اين روزها كشتي نجات به آرامي در حال نزديك شدن به سواحل يمن است و البته ائتلاف عربي- صهيونيستي با تمام قدرت در حال كوشش است بتواند محاصره ملت مظلوم يمن را ادامه دهد و از هرگونه رسيدن آذوقه يا محصولات دارويي به مردم مظلوم يمن به بهانه كمك‌هاي تسليحاتي جلوگيري كند.
مهدي پورصفا
اين روزها كشتي نجات به آرامي در حال نزديك شدن به سواحل يمن است و البته ائتلاف عربي- صهيونيستي با تمام قدرت در حال كوشش است بتواند محاصره ملت مظلوم يمن را ادامه دهد و از هرگونه رسيدن آذوقه يا محصولات دارويي به مردم مظلوم يمن به بهانه كمك‌هاي تسليحاتي جلوگيري كند.
جالب اينجاست كه در اين ميان عربستان كه رهبري ائتلاف حمله به يمن را بر عهده دارد، مدعي است با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عملا اختيار هر گونه بازرسي يا اقدامي درباره محموله‌هاي ارسالي از سوي ساير كشورها را به يمن دارد.
بمباران باند فرودگاه صنعا براي جلوگيري از نشستن هواپيماي ايراني به روشني نشان داد كه عربستان در اين مسير كاملاً با قاطعيت برخورد خواهد كرد، اما آن چيزي كه در اين باره روشن و واضح است، زورآزمايي ايران و عربستان در كمك‌رساني به مردم يمن در حوزه نظامي خلاصه نمي‌شود و ايران مي‌تواند بر قدرت غير نظامي خود دراين مسير تكيه كند. قدرت نرمي كه متكي به آرمان‌هاي انقلابي است تا متكي به جنگنده هايي كه از امريكا و عربستان دريافت كرده است.

   اتهامي كه هيچ‌گاه تكرار نشد

اتهامي كه پيش از اين بارها و بارها‌  در مسئله يمن بر ايران وارد شده بود، حمايت نظامي ايران از انقلابيون در منطقه و يمن است. ديدگاهي كه تمام تحولات يمن را از ديدگاه حمايت ايران از انصارالله مي‌ديد و احتمالا در صورتي كه حمايت ايران قطع شود، جنبش مردم يمن نيز در اندك مدتي از هم خواهد پاشيد.  صرف‌نظر از اينكه غلط بودن اين گزينه در جنگ سال 2009 مردم يمن با عربستان به اثبات رسيد و حضور پر قدرت مردم شمال يمن در مقابله با ارتش تا دندان مسلح عربستان بدون هيچ كمكي توانست موفقيت‌هاي بي‌شماري را به دست آورد، مرور روابط ايران و ملت يمن به خوبي نفوذ نرم ايران را در اين منطقه نشان مي‌دهد.

   انقلاب ايران، روح تازه در كالبد يمن

انصارالله از شيعيان زيدي يمن هستند كه از جايگاه برجسته‌اي در طول تاريخ اين كشور برخوردار هستند. اين گروه نام خود را از رهبر معنوي و يكي از علامه‌هاي مذهب زيدي، يعني بدرالدين الحوثي، گرفته‌ است. فرزندان اين فرد، رهبري سياسي حوثي‌ها را به عهده دارند. حوثي‌ها در دهه 1990 (پس از وحدت يمن شمالي و جنوبي)، با تأسيس حزب الحق فعاليت خود را آغاز كردند. اين حزب پس از چند سال دچار انشعاباتي شد. آنها بيش از هزار سال قدرت سياسي فراواني در يمن داشتند تا اينكه كودتاي 1962 عليه حكومت زيديه و حوادث پس از آن، آنها را در معرض خطر جدي قرار داد. با محكم شدن جا پاي وهابيت در يمن بخش زيادي از زيديان يمن به وهابيت گرايش يافتند، كه براي اين منظور وهابيان، مؤسسات و جمعيت‌هاي متعددي با حضور علماي متعصّب خود در مراكز اصلي تشيع همچون صعده داير كردند تا از اين طريق اهل تشيع را به خود جذب كنند.  اما با وقوع انقلاب اسلامي روح تازه‌اي در كالبد شيعيان اين كشور دميده شد. دكتر عصام العماد يكي از مفتيان سابق وهابيت كه به تشيع گرويده است، مي‌گويد: «اگر انقلاب اسلامي ايران به وقوع نپيوسته بود، مذهب زيدي در يمن از بين رفته بود. . . . فقط با وقوع انقلاب اسلامي و انتشار كتاب‌هاي شيعه در يمن، زيدي‌ها به مذهب زيدي برگشتند.» انقلاب اسلامي نه تنها موجب مراجعت مجدد به زيديه شد، بلكه موجب شد اصول جهادي موجود در فرهنگ مذهبي آنان پررنگ‌تر از گذشته نمود يابد و جنبش الحوثي از دل گروه‌هاي شيعي اين كشور به يكي از مهم‌ترين نيروهاي سياسي- مذهبي يمن تبديل شود. يكي از افراد تأثيرگذار يمن كه تحت تأثير افكار و شخصيت امام خميني‌(ره) قرار گرفت، سيدحسين الحوثي بود كه بعد‌ها در تهاجم ارتش يمن كه از سوي علي عبدالله صالح هدايت مي‌شد به شهادت رسيد.

  چرا زيدي‌ها كنار ايران ايستاده‌اند

انقلابيون زيدي از نظر اعتقادي به شيعيان دوازده امامي نزديك هستند و در عين حال از نظر اعتقادي تفاوت‌هاي عمده‌اي با فرقه اصلي شيعيان در ايران، عراق، لبنان و كشورهاي خليج فارس دارند. به باور زيدي‌ها امام بايد از نسل امامين حسن و حسين (عليهم‌السلام) و حائز چهارده صفت از جمله علم، شجاعت، فاطمي و علوي بودن و. . . باشد.
زيدي‌ها در مقابل مذهب وهابي و سلفي‌گري، احساسات و انديشه‌هاي نزديك به شيعيان دوازده‌امامي دارند. اين امر هم در تقريب آنها به ايران بسيار مؤثر بوده است. علاوه بر اشتراك در اصول مذهب، جذابيت‌هاي مكتبي جمهوري اسلامي باعث علاقه‌مندي مردم يمن به انقلاب ايران شد و در همين راستا شعارهايي كه جريان حوثي مطرح كردند، شعارهايي برگرفته از انديشه‌ها و مواضع ضداستعماري نهضت انقلابي ايران بود.
رهبر فعلي انصارالله نيز مانند برادر و پدرش بارها در خصوص عدم وابستگي حوثي‌ها به جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرده است و اظهار داشته كه از سوي هيچ كشوري از جمله ايران حمايت نمي‌شود و به آن وابستگي ندارد.  ولي قرابت اعتقادي و فكري اين گروه،  جمهوري اسلامي ايران باعث شده كه كشورهايي همچون عربستان از اين موضوع به عنوان دستاويزي براي سركوب و غير اصيل جلوه دادن اين جنبش مردمي بهره ببرند.

   قدرت نرم ايران در مقابل ‌ عربستان

در مسئله كشتي نجات همانگونه كه از ابتداي ماجراي يمن تاكنون مسئله عينيت يافته است، آنچه كه مي‌تواند به پيروزي ايران در مقابل تدابير نظامي عربستان بينجامد، قدرت نرم ايران است؛ قدرت نرمي كه منبعث از حس نوع‌دوستي و كمك به تمام مسلمين صرف نظر از شيعه و سني در سرتاسر جهان اسلام است و همين كشتي ايران شاهد نيز با تمام قدرت كوشيده بود تا محاصره غزه را شكسته و مواد غذايي مورد نياز را  به مردم مظلوم آن برساند.  در كشتي ايران علاوه بر خبرنگاران و كاركنان ايراني كشتي، فعالان صلح از سرتاسر دنيا حضور دارند و به كمك مردم مظلوم يمن شتافته‌اند تا التيامي بر زخم‌هاي مردم مظلوم اين كشور باشند.  حالا عربستان بايد مقايسه كند كه آيا مي‌تواند در مقابل اين ميل مهارناپذير براي كمك به مردم يمن بايستد يا بايد تسليم قدرت نرم ايران در عرصه بين‌المللي شود.

  بازي دو سر برد براي ايران

نكته‌اي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، اين است كه اگر عربستان باز هم با استفاده از توان نظامي جلوي كشتي ايراني را در منطقه گرفته و آن را به نقطه ديگري هدايت كند، باز هم ايران برنده است.
در صورت چنين مسئله‌اي عربستان بايد خود را با حركت انسان‌دوستانه‌اي مواجه كند كه تنها و تنها قصد آن كمك به مردم يمن است و خود را در همان مقامي قرار دهد كه رژيم صهيونيستي با محاصره مردم غزه در آن خود را مي‌بيند.
كشتي نجات يك بازي دو سر برد براي ايران است كه عربستان هيچ‌گاه نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار